Sitat Opprinnelig skrevet av Flower Vis post
Dette er en helt ny medisin for meg som jeg aldri har prøvd før.. Etter snart 8 år med lavt stoffskifte, har jeg nå fått prøve den roste Erfa'en..
Det er ikke et nyt medicin, men i virkeligheden er Levaxin halvdelen af Thyroid. Resten i Thyroid er T1, T2, T3 og Calcitonin, du var nødt til at undvære i behandlingen med Levaxin. Når du har levet længe nok med underskud af T3 - er det soleklart, at du så skal mærke en forskel nu. Men det er også soleklart, at det går over igen.

Det som sker er, at du nu får også T3 med i tabletten, og skulle man få lidt hjertebank, plejer det gå i ro af sig selv efter nogle timer eller 1-2 dage. Ved mere kraftig hjertebank, er det bare om at springe en eller to dage over, og så starte igen på lidt mindre dosis. Indtil kroppen venner sig til, at hjertet og kredsløbet fungerer "stærkere" end før, men det kræver en tilvænning, ikke mindst mentalt.

Når man i årevis ikke kunne høre sit eget hjerte, ja, så er det noget man lægger mærke til når man genopdager at man har et hjerte, kan jeg hilse og sige.

Derudover dur gamle måder at tolke blodprøverne på ikke når man behandles med Thyroid og man skal ikke jo-jo-justere dosen op og ned, lige så snart TSH bliver "for lavt" eller FT4 "for højt" i sammenligning med Levaxinbehandlingen før. Kun symptomerne eller deres fravær, som bør bruges til at bedømme doseringstatus. Man skifter til Thyroid fordi man har brug for at blive bedre, ned man var med Levaxin, og man må derfor også være indstillet på, at man kommer til at mærke omstillingen, idet hele kroppen nu lige pludselig skal lære (pånyt) at nyttiggøre de 3 T-hormoner og Calcitonin, kroppen hidtil skulle klare sig uden. Selvfølgelig kan det mærkes. For nogle mere, for andre mindre (jeg mærkede ingenting), men fælles er det, at man bør holde styr på sin panik og lade kroppen/tiden finde sig tilrette med de hormoner den hidtil har manglet.

Men jeg kender også syge, der i den grad har lært at leve med deres lave stofskifte, at de ikke kunne klare overgangen til Thyroid, fordi det krævede af dem en ny tilvænning og en panikstyring, de ikke mente de kunne magte. De er derfor vendt tilbage til Eltroxin og alle symptomerne, fordi det var lettere for dem at udholde, at udholde frygten-for-det-ukendte ved Thyroid. Sådan kan man også gøre det