Når jeg skrev binyrerelatert, var det slitne binyrer jeg mente: altså lave kortisolverdier.

I tillegg til det n`Finn nevner, kan det være lurt å ta prøve og se om du har nok selen ( se linken), dette må være tilstede for å kunne konvertere t4 (inaktivt) til t3 (aktivt) i kroppen.

Leste en plass, eller så på youtube, om å ta tyrosin (aminosyre som må til for å lage tyroxin ) kunne bidra til å øke produksjonen av tyroxin. Mangel kan da sikkert føre til mangel av tyroxin.

Mangel på vitamin b12 leste eller hørte jeg også kunne føre til nedsatt produksjon av stoffskiftehormoner.

Og: FORHØYEDE kortisolverdier (binyrer) kan hindre konvertering fra t4 til t3 også...

Ellers blir det i mange tilfeller slik at vi som ikke har antistoffer, må ty til erstatninger og tillegg av stoffskiftehormoner. Og da er vi nødt til å få i oss nok.

Ellers er det lurt å få utskrift av alle blodprøver du har tatt. For å dobbeltsjekke ift. kilder at det er riktig for deg, og for å kunne få en pekepinn på hvilke verdier du trives best med. Og du er i gang ser jeg. Stol ikke på at "alt" er ok selv om labdamen eller legen sier det.. I hvertfall ikke ift. stoffskiftet! Du bør alltid være kritisk hvis ikke kroppen føles som den skal. Referanseverdiene (tallene du bør ligge innenfor ift øvre og nedre grense) står jo ellers utskriften du får. Så er det bare å poste prøvesvar på forumet hvis du har lyst på kommentarer.

Tørt hår kan være et symptom på lavt stoffskifte. Som passer med mange av symptomene du har på lavt stoffskifte. Jeg bruker joico k-pak hårkur og sjampo på mitt hår, samt leave - in produkter som pleier håret. Har fått mye bedre hår nå, og jeg har langt tykt hår.. Det har hjulpet mitt hår betraktelig.