Viser søkeresultater 1 til 10 av 31
-
29-01-10, 10:42 #1
Kolesterol og TSH og B12
Hei, endelig inne på forumet, og er bare et par minutter gammel bruker

Jeg sluttet med Simvastatin i november, etter å ha snakket med flere som hadde byttet ut denne kolestrolmedisinen, og blitt bedre i muskler og ledd.
Det har jeg også blitt, men............
Tok blodprøver for en uke siden, hadde da kolestrol på 7,5(sist på 4,8), B12 på 111( sist måling på 140), og TSH på 5,(sist på 3,5),T3 4,4 og T4 på 11, (begge disse har ligget på dette i lange tider) Anti TPO 108(sist 30)
Går på 50 levaxin, men føler ikke at det hjelper noe.Det fikk jeg etter å ha måttet be om å få prøve, men jeg var så i grenseland, at legen aller nødigst ville la meg prøve..
Er jeg hypokonder, eller hva, blir i tvil. Men er helt ullen i hodet om dagen, å gå på jobb er et slit, jeg har bare lyst til å sove, kjennes som jeg har en skikkelig jet-lag hele dagen lang. Jeg blir så sliten etter å ha vært med på aktiviteter, at jeg faktisk blir sengeliggende. Men dette har vel da ikke med stoffskifte å gjøre, eller? I følge legen som ikke ville gi meg levaxin?
Har skjønt at mange ikke blir tatt alvorlig her, og jeg blir da i tvil om jeg har lavt stoffskifte eller ikke...
Ser at det kan være sammenheng med stoffskifte og kolestrol, det spurte jeg om på legekontoret, men det trodde de ikke...
Sjekket stoffskifte i 92, det var i grenseland, fikk ikke medisin da, MEN kolestrolet mitt var høyt, og ble satt på kolestrolsenkende da, (25 år gammel, kanskje ikke helt vanlig? Kunne det være at det var stoffskifte som "sa ifra" på en måte?
Skal til legen på tirsdag, og det kunne vært veldig ok å høre fra neon veteraner her, som tydeligvis kan mer enn legen min.
Vet ikke hva jeg skal gjøre, tror ikke han tar meg på alvor. Så ender vel opp med ikkenoe nytt..
Takknemlig for alle svar!
Ann K
-
29-01-10, 10:56 #2
Sv: Helt ny her, og lurer ang kolestrol og TSH og B12
Velkommen AnnK

Du kan starte med at læse tråde her i forummet Kolesterol. Særlig se efter tråde Carro har postet.
Hvad jeg mener om din læge, egner sig ikke til at skrive her.... højt kolesterol er et af hovedsymptomer på lavt stofskifte og behandle det med statiner svarer til, at man suger hjernen ud på folk, for at kurere hovedpine. På stofskifteegnet kost og rette medicinsk behandling, reguleres kolesterol "af sig selv" til, hvor det skal ligge for den enkelte.
Det er nemlig indrettet således, at jo større kroppens aktuelle behov er for egendannede hormoner, jo højere kolesterol bliver (inden for rimeligheden grænse) for netop at sørge for "depotet af råstof" til egenproduktion af hormoner (og visse vitaminer). Kolesterol bruges af kroppen til netop at forsyne sig med hormoner. At tvinge det under kroppens behov svarer til at undertrykke kroppens egen hormonbalance.
Desuden er referenceværdier for, hvad er "det rette" niveau af kolesterol - ændret ved skrivebordet af lægeorganisationer i verden til stor glæde og lykke for medicinalfirmaer. For blot 15 (?) år siden var kolesterol på 9 det helt rigtige. Så satte de tallet ned til 7. I dag himler lægerne op blot kolesterol er på over 4. Mange mennesker har fået deres helbred ødelagt af det.
Her er der meget lærerigt at læse om og så snakkes vi ved. God bedring
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
29-01-10, 12:00 #3
Sv: Kolesterol og TSH og B12
Hei Ann.
Aller først : Du er IKKE hypokonder.
Spør heller om legen lider av hypokondrofobi !
Kolesterol var en av de prøver man brukte for å identifisere lavt stoffskifte før man fikk mer spesifikke hormonmengdeprøver (og sorry to say : og klippetro på disse)
Det finnes mange andre såkaldte sekundære prøver man kan ta, men legene tar de ikke før man ber om dem.
Disse prøver gir mye viktig informasjon som er nødvendig tilleggsinfo til de mengdeprøver som er standard.
Be om feks. SHBG, Karotener, totalkolesterol og homocystein. I tillegg er det viktig at ferritin og B12 har verdier langt over minimumsgrensen.
D-vitamin er også svært viktig, så mål det også. ( S-OH-25 D3)
For å sjekke kjertelens helsetilstand bruker men antistoffmålingene TRAS og anti-TPO. Og hvis sistnevnte er over 30 kommer man i en gråsone hvor det kan være snakk om kjertebetennelse. Målinger over 100 vil være ganske sikkre, men for å være sikker kan man ta en FNB (biopsi).
Har man "bevis" for kjertelbetennelse vil man i løpet av få år bli behandlingstrengende. Man har ikke midler mot dette.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-01-10, 19:39 #4
Takk for svar!
I den tåka jeg er i om dagen, så er det mye info å fordøye, det står jo så mye her, som jeg kjenner meg igjen i.
Men jeg har vært skikkelig utenfor utover dagen, tror kanksje det er an slags lettelse over at svarene her, sier meg at her har legene gjort feil siden 1992. Etter min lille test med å slutte med kolestrolsenkende et par måneder, så kommer årsaken fram, stoffskifte. Det var kanskje ikke så lurt å sette en på 25 år på kolestrolsenkende, angstdempende, lykkepiller, you name it, uten å sjekke litt mer rundt årsaken.
Tror jeg skal finne meg ny lege først som sist, men hvem lege skal man gå til? Må vel ha en henvisning for å komme til en spesialist?
Det som gjør meg trist er at jeg har påstått det har vært noe feil med meg, og alt har blitt satt i forbindelse med alvorlig sykt barn, normalt med depresjon, ledd og muskelplager, sliten og trøtt, følelsen av at adamsepleområdet er stort inni, panikkangst, kan ramse opp, men har ikke ork..
Men det fine, misforstå meg rett, her er jo at jeg jo aldeles ikke alene om dette.
At jeg ikke viste om dette forumet før!
Takknemlig for å møte mennesker som kan og vet og har satt seg inn i så mye her.
Der har jeg en jobb å gjøre
-
29-01-10, 19:59 #5
Er jo bare trist å lese at verden ikke har forandret seg......
Mange av "oss" har nok blitt enten hypokonderforklart, eller psykisk "diagnostisert".
Og særlig hvis man hadde det minste "på rullebladet".
Er selv en av dem.......
Om lettelse.
Jeg forstår - og kjenner igjen - den følelsen.
Mange blir jo også bedre av behandlingen (de som får den da)
Men, noen ikke.
Og her er "vi"......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-01-10, 09:19 #6
Hvis du kan si litt om hvilket område av landet du bor i, kan det hende du kan få pm om legetips.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
30-01-10, 09:45 #7
Det Vigdis sa
-
30-01-10, 10:42 #8
Tenk om jeg kunne få komme til en som kan om dette!

Jeg bor i Akershus, rundt Lillestrøm, jobber i Oslo.
-
30-01-10, 12:33 #9
Jeg mener å huske at http://www.lillestromhelseklinikk.no/
er et bra sted for oss.
Om jeg ikke husker feil - noen som gjør ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-01-10, 17:35 #10
Da har jeg fått noen tips på steder det forhåpentligvis går an å få hjelp, skal til legen min på tirsdag, men har ingen forhåpninger om noe der...tusen takk for tips
Lignende tråder
-
HJELP, hva er det som skjer???
Av maika i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 17-04-09, 09:25 -
Hjelp meg litt noen? Satt på medisin
Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 120Siste melding: 11-11-08, 12:37 -
Trenger hjelp av noen som vet.
Av Leia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 01-09-07, 19:24 -
Dårlige dager med lavt stoffskifte
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 81Siste melding: 09-08-06, 19:55
Svar med sitat

Bokmerker