Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
-
14-04-09, 16:44 #1
HJELP, hva er det som skjer???
Hypothyreose Diagnose 6 mars.
Tok blodprøver da jeg var vert plaget med trøtthet og hukommelsesproblemer i ett år. Viste Hypothyreose.
Begynte da på Levaxin 50
Føler etter oppstart av behandling at jeg har blitt mye verre av trøttheten
I tillegg har jeg vondt i kroppen, smerter i de fleste ledd, spesielt i knærne, og kraftløshet.
Hver morgen jeg står opp er jeg kjempehoven i ansiktet, spesielt rundt øynene, og jeg er sår i munnen, spesielt tungen, og den er hoven.
Dette går over etter et par timer.
Fått mye utslett og hudkløe på overkropp+ansikt, og mistet mye av håret på hodet. Kanskje så mye som 25% Hestehalen er mye tynnere nå...
Fryser og svetter om hverandre og er ofte knallrød i kinnene og iskald på fingrene
Øynene: avogtil får jeg plutselig uklart syn noen minutter på ene øyet. Hjelper ikke med briller. Og det justerer seg.
Føler også jeg har lagt på meg litt , blitt mer kvapsete og huden er liksom løsere...
Skjønner ikke hva som skjer jeg..
Er ikke disse symptomene, indikasjon på at stoffskiftet blir lavere? Jeg får nå Thyroxin tabletter jeg tar hver dag 2 timer før frokost, og trodde de skulle virke motsatt...
Blir det verre før det blir bedre?Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
14-04-09, 20:38 #2
Sv: HJELP, hva er det som skjer???
Hei, hvilken dose er du på?
Hvor mye er dosen økt?
Det har seg slik at når man begynner å ta en liten dose thyroxin, da går TSH ned, og restproduksjonen av thyreoideahormoner går ned, og man blir mer hypo....så det vanlige er at man må øke dosen.
Jeg husker jeg økte dosen litt alle to-tre uker.
Nå er det mange som øker langsommere, det vil si blodprøve seks uker etter start, så liten doseøkning, så blodprøver seks uker etter dette, osv, og det kan ta ett år eller to å nå riktig dose.
Hvilken dose er du på nå?
har du avtalt blodprøver for justering av dosen med legekontoret?
nora
-
14-04-09, 20:55 #3
Hei Nora, takk for svar

Jeg fikk diagnose og første medisiner på resept (Levaxin 50mikrogram) 6 mars. Første blodprøve ble tatt etter en måned 6 april. Denne får jeg ikke svaret på før 20 april når jeg har legetime igjen. Legen min hadde ikke noe ledig time før...
Jeg er derfor fortsatt på samme dose som jeg startet på 6 mars. Ingen legetime mellom 6 mars og 20 april.
Jeg har ikka avtalt noe annet enn det som står på levaxinboksen. Å ta 50 mikrogram om dagen... og å møte oppigjen 20 april...
Er skikkelig skremt av alt som skjer med kroppen min...
Føler meg plutselig så "gammel"...Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
14-04-09, 23:59 #4
Første gang man begynner på Levaxin tar det åtte uker før man merker noe.
Dette er hva jeg har hørt i hvertfall.
Jeg merket ikke noe før det var gått åtte uker.
Første symptomet som ble borte hos meg var at jeg ikke frøs lenger.
Så det er kanskje litt for tidlig å se etter bedring nå. Vent til det er gått åtte uker
-
15-04-09, 11:58 #5
Tusen takk Camomilla.
Jeg hadde ikke forventet å se forbedring så tidlig, da jeg har hørt det kan ta år..
Men det er den kraftige forverringen jeg reagerer på..
med symptomer jeg aldri har hatt før men finner på hypo listen...
Jeg lurer på om kroppen min merker at jeg tar inn thyroxin slik at den slapper av med å produsere selv, men ikke greier å ta opp det jeg tilfører...Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
15-04-09, 12:51 #6
Jeg har sikkert hatt et snev av hypothyreose i alle år.
Siste fire år har den kommet snikende mer og mer.
Da jeg var helt sikker på at jeg hadde det, gikk det veldig fort.
Jeg ble veldig dårlig i løpet av kort tid.
Fra jeg begynte å få skikkelige muskelsmerter gikk det to måneder og jeg kunne nesten ikke gå. Å stå klarte jeg heller nesten ikke.
Så når det først setter inn går det fort. I hvert falll på meg. Når T4 kommer til et visst punkt merker man stor forskjell bare to "poeng" nedover på skalaen hvis det er ganske lavt.
I mellomtiden, inntil jeg fikk behandling fikk jeg akupunktur mot smertene, og det hjalp ganske bra.
Etter åtte uker på Levaxin ble mange av symptomene borte. Jeg vet nå at jeg kunne økt hurtigere/tatt større doser etter hvert. Man lærer så lenge man holder på.
Har nå hatt virksomt thyroxin i kroppen i ett år. Har blitt noe bedre, men prøver nå ut Armour og Levaxin.
Har mye å "takke" meg selv for... Burde trent mer og spist sunnere. Jobber med saken. Levaxin alene kan ikke hjelpe meg, men jeg har blitt angrepet av en enorm tiltaksløshet. Jeg vet at hvis jeg trener mer og spiser mindre sukker så vil jeg merke en enorm bedring i tillegg til erstatningshormoner.
-
15-04-09, 13:52 #7
Problemene startet etter oppstart av levaxin
Vert syk i flere år, verst de tre siste, men blodprøver normale.
Var bedre på nyåret nå da jeg gikk til lege, eneste jeg hadde tilbake var trøttheten. Var hos legen og fikk fornyet resept på allergimedisin, og hun tok rutinemessige blodprøver for jernlagre osv og tsh var veldig høyt. men på det tidspunktet var jeg ikke dårlig. bare litt mindre trøtt enn vanlig.
så tar jeg levaxin og nå er jeg omtrent invalid i løpet av litt over en måned...
Det kan kun ha sammenheng med medisin,
og jeg prøver å finne ut hva som går galt..
er det ingen som har fått en sånn voldsom reaksjon på levaxin?Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
15-04-09, 18:47 #8
Hva er det diagnosen din bygges på da Maika ?
Og hvor lenge har du gått på stoffskiftehormoner ?
Er det riktig oppfattet at du hadde normale stoffskifteprøver, men høy TSH før du ble satt på stoffskiftehormoner ?
Har du tatt antistoffprøver ?
Det er litt nøye for å forstå situasjonen din.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-04-09, 19:59 #9
Takk for svar.
Jeg er ikke lege så det vet jeg ikke.
Legen sa at jeg skulle gå på levaxin fordi jeg hadde lavt stoffskifte.
Mye plaget med trøtthet, frostighet og kognitiv svikt.
Fikk diagnosen ADD på grunn av det.
Stoffskifteprøver ble tatt første gang 3 år siden.
Fikk beskjed om prøvene da va normale.
De prøvene jeg tok i februar 2009 var ikke normale.
Prøver tatt i februar viste at stoffskifte var for lavt, derfor fikk jeg levaxin.
Antistoffprøver?
Hva er det?
Må jeg be legen om det eller?
Har ikke hørt om det...så jeg vet ikke...Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
15-04-09, 20:19 #10
Det virker ikke som du har fått tilstrekkelig informasjon av behandlerapparatet,
Det er jo viktig da, kan være fristet til å kalle det overkjøring. Det er jo du som bestemmer over din kropp. Legen skal bare gi deg info - de har ikke noe ansvar. (mange tror det)
90% av de som får lavt stoffskifte, får dette fordi at kroppens imunforsvar tar knekken på kjertelen med antistoffer.
En mye brukt test for å finne ut dette, er anti-TPO.
Man kan ikke sette igang behandling uten å ta denne - det ville være uansvarlig.
Et eks. på at man kan bli feilbehandlet :
Hvis anti-TPO er negativ og man måler lave konsentrasjoner av stoiffskiftehormoner i blodet - kan det være andre ting som er årsaken.
Å gi Levaxin på ufullstendige utredninger kan i visse tilfeller medføre at du får hypothyreose.
Noen ganger står det mellom å behandle for tidlig - eller for sent.
Så syns jeg jo at en behandling skal virke da .......
Du skal ikke bli verre før du blir bedre.
Det vanlige er at man blir mye bedre med en gang, så kan man få noen nedturer etter flere måneders bruk, altså en tilbakegang til de symptomene man i utgangspunktet hadde.
Det kan skyldes at kroppen må få tid til å tilvenne seg behandlingen, eller at dosen er for lav, og burde vært økt.
Ved for høy dosering eller for rask doseøkning, kan man oppleve helt nye symptomer, som skyldes for mye stoffskiftehormoner.
Vet ikke om du kan kjenne deg igjen ?
Ja, jeg syns du kan spørre sekretæren om hun ikke kan printe ut prøvesvarne dine.
Si du husker så dårlig og gjerne vil ha dem skriftlig.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Fikk vite for tre dager siden att jeg har lavt stoffskifte
Av Mari82 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 62Siste melding: 27-03-08, 18:59 -
Dårlige dager med lavt stoffskifte
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 81Siste melding: 09-08-06, 19:55 -
HVA SKJER?
Av madonna i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 01-06-06, 13:21 -
hva skjer?
Av ung mor i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 12Siste melding: 27-04-05, 22:34
Svar med sitat

Bokmerker