Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
En fersk studie jeg akkurat har lest om (Kreftstudie) fra UCLA rapporterer at kreftceller i bukspyttkjertelen bruker fruktose til å dele seg og vokse. Fruktose medførte raskere vekst i bukspyttkjertelens celler enn alminnelig glucose (sukker). Dr. Anthony Heaney og kolleger fra UCLA's Jonsson Cancer Center sier som del av sin konklusjon: " Disse funnene viser at kreftceller lett kan forbrenne fruktose å øke spredning av kreft.”
rexxy69! Du rammer lige plet (igjen).

Min far døde i 1974, i en alder af 63 år, af kræft i bugspytskirtlen. Hans yndlingsspise var alt som var branket. Jo mere jo bedre. Han "bestilte" ligefremt branket mad og alt der ikke var brankt nok - spiste han kun nødtvunget. Jeg har altid ment at det var den brankede mad, der har taget livet af ham og skulle jeg ved et uheld komme til at "overbranke" frikadeller eller noget som helst andet - bliver det kasseret. Jeg kendte bare ikke noget til "Maillard-reaktionen". Det gør jeg nu, tillige med at du har forklaret fruktosens rolle i væksten af kræft.
Det er i øvrigt netop denne reaktion, man ofte benytter ved grillning af kød. Kogebøgerne foreskriver tit, at man først skal lade kødet ligge i en marinade. Og i den indgår ofte sukker - eller ting med sukker i, fx ketchup eller honning - og så citronsaft, eller noget andet surt. Syre fremmer nemlig sukkerets spaltning i glukose og fruktose, der så reagerer med proteinkædernes aminogrupper (dets kvælstofatomer). Reaktionen er gammelkendt og har navn efter den forsker, der beskrev den i 1912: Maillard.
Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
Frukt består av så mye mer enn sukker. De fleste inneholder fiber og vann i stor mengde så av den grunn er det ikke så enkelt å spise i seg så veldig skadelige mengder fruktose på den måten (om det ikke er i tillegg til et kosthold som forøvrig inneholder mye annet sukker).
Kære smgj Jeg ved ikke om vi har Felix Ketchup i DK. Bruger ikke ketchup. Men jeg er 100% enig i at der er forskel på frugtsukker fra sukkerfabrikken og frugtsukker i frugt. Uanset at jeg nok lyder noget fanatisk - ville jeg aldrig give frugt op. Jeg spiser ret meget frugt, men det gør jeg så mit forbrug følger årstiderne. Dvs. friske og ubehandlede frugt, helst fra vore egne breddegrader og fra Midteuropa, fordi den frugt som året rundt kommer til os fra alle mulige verdens lande - er altså for ringe i smagen (plukket umoden), konserveret i svampemiddelbade, og ofte også bestrålet for længere holdbarhed.

Mit ræsonnement er - at når mine forfædre har ikke spist jordbær midt om vinteren, kan også jeg undværre. I stedet nyder jeg årstidens frugt når den er der.