Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Standard Sv: Dosering av hydrocortison

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Sitter å lurer på om disse Addisonspasientene også blir litt underdosert av endoene...eller skal vi kalle dem homeopatene...
    Nogen gør: Om Murphy’s Lov og Addison
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Takk til alle.

Nå får jeg tenke. Jeg bruker ikke reagere så mye på dose-endringer, så jeg kommer kanskje til å øke fortere enn Persa, men ikke så raskt som Rufus.
    Tror jeg begynner med 5mg, og øker til 10 etter noen dager. Får kjenne etter på kroppen.
    Beholder i hvert fall Pregnenolone, men får vurdere en pause med Adrenal. Kanskje det blir for mye binyrestøtte på en gang ellers?

Er glad jeg har Cortef. Endokrinologen i sommer var tydelig på at det var hydrocortison man skulle ha som binyrestøtte, ikke Prednisolon.
    Jeg lå lavt i kortisol morgen, lunsj og kveld, så jeg kommer nok å dele dosen (når jeg kommer opp i mengde som kan deles ).

Holder dere orientert.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg økte like fort som Rufus, det gikk bra. Jeg har tidligere brukt 32.5 mg hydrokortison. Nå bruker jeg 22.5 mg hydrokortison. Jeg stressdoserer sjelden.

Endokrinologen i sommer var tydelig på at det var hydrocortison man skulle ha som binyrestøtte, ikke Prednisolon.
    Det var jo en klok mann!

Jeg startet først med to doser, morgen og kl 14, det ble helt feil. Da hadde jeg binyresymptomer hele ettermiddagen og kvelden. Nå doserer jeg slik de foreslår på STTM, det fungerer utmerket, morgen, kl 10, kl 14, kl 17 og kl 20. I fallende dose for å kopiere kroppens naturlige utslipp av hormoner. Og jeg mener å ha lest at hydrokortisonet har lav levetid, akkurat som T3, derfor er det best å ikke ha lengre intervaller enn fire timer. Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Og jeg mener å ha lest at hydrokortisonet har lav levetid, akkurat som T3, derfor er det best å ikke ha lengre intervaller enn fire timer. Lykke til!
    Helt riktig, Ruth
    Det har 90 minutters halveringstid i blodet, så dosseringen høres smart ut. Hadde du alle spyttprøvene dine for lave?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ja, da jeg målte før jeg begynte i behandling med hc, var resultatet slik i mcg/dl:
    kl 07-09 0,28 (ref.0,27-1.18)
    kl 11-13 0.16 (ref. 0.10-0.41)
    kl 15-17 0.11 (ref. 0.05-0.27)
    kl 22-24 0.06 (ref. 0.03-0.14)
    DHEA lå på 51, (ref. 71 -640)
    DHEA/Kortisolratio var 182 (ref. 115.1-1188)

Så jeg lå ganske lavt!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Jeg tar 5-5-5-5, henholdsvis kl 7, 11, 15 og 19. Jeg hadde "dalende" spyttprøver med høyest om morgenen og lavere utover dagen, til lavest om kvelden. For meg fungerer det fint med lik dose Cortef spredt utover dagen.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Takk for alle erfaringer! Har vært uten datamaskin i helgen, så jeg har ikke fått svart.

Mine resultat på Scandlabs (spytt)test, var følgende:
    Sample 1 (kl. 8): 7,6 nmol/L (ref 12-22),
    Sample 2 (kl. 12): 2,4 (5,0-9,0),
    Sample 3 (kl.16): 3,7 (3,0-7,0),
    Sample 4 (kl. 22): 0,5 (ref 1,0-3,0)
    Total daglig kortisol: 14,2 nmol/L (ref 21-41)

Har startet med hydrokortison: 5 mg på morgenen, og de siste to dagene har jeg økt med 5 mg ca kl 14.

Virkning? Ja, en stund etter andre dose kjenner jeg kulde og stivhet i hendene. Ellers ikke noe. Bivirkning? Vet ikke, men med så lave tall på Scandlabs test, er det vel ikke noen tvil om at jeg behøver binyrestøtte? (Selv om legene ikke tror det). Noen andre som har kjent det samme?

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Hei! Jeg har ikke kjent virkningen du beskriver. Jeg ble imidlertid ganske trøtt av hc tablettene i begynnelsen, men det har gitt seg med tiden.

Så bra at du kan begynne på hc. Ut i fra tallene fra Scandlab, trenger du det! Ikke rart stoffskiftebehandlingen ikke blir effektiv med slike tall.

Tror mange av oss med lavt stoffskifte har binyreproblematikk, bare så synd- og totalt sjokkerende- at legene driter i det! Om noen år vil man se tllbake på 2010 og riste på hodet, og takke og prise seg over at man har kommet lengre mht behandling av stoffskifte pasienter!

Det står jo t.o.m. i Levaxin pakningsvedlegget at binyrer bør sjekkes før oppstart, men gjør man det- neida, aldri......

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

En liten oppdatering:
    Har de siste to dagene tatt 10mg Cortef på morgenen, og ytterligere 5 mg ca kl 14. Den "bivirkningen" jeg kjente i oppstarten (kulde og stivhet i hendene) har jeg heldigvis ikke merket de siste dagene.
    Jeg har beholdt både Pregnenolone og Adren, og har ikke merket noe negativt. Men så har ikke jeg tidligere heller reagert så mye på doseøkninger.

Kommer til å øke til 10 + 5 + 5 mg en av de første dagene, og så vil jeg ligge der en tid framover.

Til Berit1974: Jeg tror at du har helt rett i at mange av oss med lavt stoffskifte har binyreproblematikk. Og det er en tragedie at ikke behandlermiljøene er innsatt i denne. Endokrinologen i sommer trodde beinfast på kortisolprøver i blod, og mine prøver (både kl 08 og 20) var jo "uten avvik"

Så kortisonet har jeg skaffet på annen måte

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av akas Vis post
    Endokrinologen i sommer trodde beinfast på kortisolprøver i blod, og mine prøver (både kl 08 og 20) var jo "uten avvik"

Så kortisonet har jeg skaffet på annen måte
    Det beviser jo bare hvor lite han følger med i eget fag. Tidsskriftet den norske legeforening har jo en artikkel på nett om at det er bedre å ta kortisolprøver i spytt.
    Håper du blir bedre med litt HC, Akas

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Er hydrocortison og binyrebarkekstrakter det samme?
    Av AneMarie i forumet Hydrocortison
    Svar: 3
    Siste melding: 01-08-10, 18:41
  2. Hydrocortison - hvor meget og hvor længe?
    Av Babe i forumet Hydrocortison
    Svar: 15
    Siste melding: 24-06-10, 19:06
  3. Dosering
    Av Cina i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 3
    Siste melding: 06-03-07, 19:48
  4. T3 og dosering av den
    Av irene i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 26-06-06, 23:30
  5. Riktig dosering??
    Av JoJo i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 2
    Siste melding: 17-06-05, 14:42

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn