Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Tråd: Mulig kreft - hva nå?
-
18-09-10, 14:18 #1
Usikkerhet etter biopsi
Hei!
Jeg har nettopp vært inne til biopsi av en kul i skjoldbruskkjertelen, og nå føler jeg meg så innmari forvirret. Håper noen av her inne kan hjelpe meg litt med alle tankene og spørsmålene jeg har. Det var i allefall liten info å få på sykehuset. Hadde jeg ikke googlet dette mye i forkant og lest en del på dette forumet, hadde jeg ikke skjønt bæret...
Omtrent alle kvinnene på morssiden i familien har i større eller mindre grad lavt stoffskifte og knutestruma/kuler. Men ingen av dem har hatt noe ondartet. Mammas prøver kom nettopp tilbake som godartede. Derfor følte jeg meg rimelig trygg da jeg var inne til biopsi. Underveis i undersøkelsen satt ultralydlegen og mumlet at dette så godartet ut, noe som selvsagt var godt å høre. De fant heller ingen suspekte lymfeknuter. Men da jeg var ferdig kom patologen (eller cytologen??) og sa at kulen var "såpass cellerik" at hun ville anbefale at jeg fikk den fjernet. Hun skulle skrive dette til fastlegen min. Det var alt jeg fikk vite. Gikk ut derfra som et stort spørsmålstegn. "Cellerik" -hva betyr det??? -Full av kreftceller? Eller hva?!
Og det at hun anbefalte operasjon uten en gang å ha analysert prøvene skremmer meg veldig.
Jeg har et normalt stoffskifte og er livredd for å gå fra å være frisk til å være avhengig av medisiner for resten av livet.
Er det noen her som skjønner hva hun kan ha ment? Er det legen min som må avgjøre videre hva som skjer? Kan det være en mulighet for at jeg slipper operasjon hvis prøvene er negative?
Dette ble et langt innlegg med mange spørsmål... Takknemlig for alle tanker og innspill jeg kan få
Klem fra jente på 30
-
18-09-10, 14:42 #2
Sv: Usikkerhet etter biopsi
Det høres i alle fall positivt ut, når de sier at det ser godartet ut.
Jeg var også inne til biopsi av en kul på halsen i april. Umiddelbart etter biopsien var jeg inne til samtale hos en thyreoidea-ekspert, og hun snakket en del om operasjon og hva som var risiko etc., dersom jeg skulle ønske/trenge en operasjon. Det ble en del spørsmål om hva jeg ønsket å gjøre dersom det viste seg at den var godartet. Der og da visste jeg ikke hva jeg ville valgt, så jeg sa til henne at jeg skulle avgjøre det hvis jeg fikk vite at den var godartet. Hadde uansett hele tiden trodd at den var ondartet, noe som også viste seg å stemme. Så noen uker senere måtte jeg fjerne hele kjertelen. Jeg tror faktisk jeg hadde gått for å fjerne halve kjertelen (som da hadde vært alternativet) dersom det hadde vist seg at den var godartet. Jeg syntes det var veldig plagsomt å ha denne kulen på halsen.
Jeg har også mye stoffskifteproblemer i familien og slekten (kun godartet). Jeg har liksom vært obs på dette hele livet, likevel er det litt overraskende når man også blir en av dem. Det er ingen ønskesituasjon.
Jeg vet dessverre ikke hva det betyr at den er cellerik. Jeg krysset fingrene for deg og håper det er noe godartet.
-
18-09-10, 15:31 #3
Takk for raskt svar Vilma! Godt å høre fra noen med erfaring

Så leit å høre at det var kreft hos deg, håper det har gått fint med deg etter operasjon og annen behandling!
Merkelig at alle med liknende problemer i slekten har noe godartet, og så blir man den eneste med noe ondartet. Kjenner at noe sånt er jeg totalt uforberedt på! Så rart at du visste med deg selv at den var ondartet. Min kul er ikke til plage for meg hverken kosmetisk eller fysisk. Bl.a. derfor har jeg så lite ønske om operasjon. Spesielt når jeg i tillegg har normalt stoffskifte.
Kjenner jeg blir litt frustrert når ultralydlegen sier positive ting underveis og så får man en slags kontrabeskjed av cytologen rett etterpå. Og så er man bare overlatt til seg selv og tusen tanker. Skulle ønske jeg også hadde fått snakke med en thyreoidea-ekspert etter biopsien.
Takk for at du tok deg tid
-
18-09-10, 16:47 #4
Kreft er vel en ukontrollert form for celledeling så vidt jeg vet. Jeg hadde 2 runder med biopsier som selvsagt var fine helt til de ringte og sa de ikke var så fine alikavel
Er vel ikke dette du ville høre, men du kan jo tenke litt på alle alternativer underveis så har du bedre grunnlag om du skal få dårlige nyheter.
Det er flere former for kreft i kjertelen og den mest vanlige (papillær)dør man ikke av,det er også mindre spredning på den vanligste formen.
Tror det er størrelsen på svulstene som avgjør om det er papillær eller follikulær carsinom som de kaller det. Finnes en variant til men den er så sjelden at vi nevner ikke den.
Behandling er stort sett fjerning pluss evt radiojod. Jod behandling er en pille man svelger som man stort sett ikke merker noe til annet enn at man ikke får klemme ungene sine på ei uke pga strålingen.
Er det knutestruma e.l. så slipper du radiojod behandling, så fremt de ikke skal "slå ut" kjertelen med jod istedet for kirurgi, men siden du sa at kulene var skjemmende så er vel kirurgi eneste valg.
Husker hvordan det var å gå å vente på prøvesvar, småstressa og litt "on the edge" hele tia...
Lykke til videre!
-
18-09-10, 17:04 #5
Hei Bastian, takk for innlegget ditt

Det er sikkert greit som du skriver å gjøre seg noen tanker om operasjon ol.l -uansett utfall. Men kulen er ikke skjemmende, tror du leste feil der
Den hverken synes eller føles. Kun hvis jeg kjenner etter på halsen. Jeg ringte forøvrig Aker dagen etter for å høre litt mer om gangen i dette, resepsjonsdamen prøvde vel å berolige meg med å si noe sånt som at det at den var "cellerik" gikk på at den kunne vokse seg større og bli kosmetisk skjemmende etterhvert. Men det eneste som står i hodet mitt nå er selvsagt kreft og operasjon...
Lykke til Bastian
-Noen andre der ute som har fått beskrivelsen "cellerik kul"?
-
18-09-10, 17:05 #6
Heisann
Jeg jobber i helsevesnet (har tidl jobbet på Radiumhospitalet). Jeg har aldri vært borti et slikt uttrykk som "cellerik". Alle kuler består jo av celler, men noen er væskefylt. Kanskje det var det hun mente, at den IKKE var væskefylt? Vanligvis, men ikke uten unntak, kan man se om en kul er ondartet ut fra fasongen. Når den første legen derfor har sagt at den så godartet ut, er dette positivt. Grunnen til at anbefalingen sendes fastlegen din er at han må henvise deg til operasjon (hvis den er godartet går det ikke automatikk i dette). Nok en grunn til at det virker positivt ut i fra det de har sett så langt. Forsøk så godt du kan og forhold deg til dette i ventetiden frem til prøvesvaret.
b
-
18-09-10, 17:21 #7
Tusen takk Blondie
Det var godt å høre fra noen som har hatt en fot innenfor den verden der. Det er så mye som blir gresk for oss andre...
Han ultralydlegen sa i allefall "dette ser benignt ut" ved flere anledninger underveis, og som sagt fant de ingen suspekte lymfeknuter, dette hørte jeg forresten cytologen spørre etter spesifikt mens de holdt på.
Det var bare det at hun var så bastant på at hun ville anbefale kirurgi, rett etter han andre var såpass positiv, at jeg begynte å lure.
En annen ting: Er det normalt å være veldig øm i hele halsen + der de stakk inn nålen fremdeles to dager etter? Synes jeg bare har fått vondere og vondere i halsen og oppover i hodet. Eller kanskje det tilfeldigvis bare er en forkjølelse
-
24-09-10, 13:30 #8
Mulig kreft - hva nå?
For to dager siden fikk jeg svar fra biopsien min; mistanke om papillær carcinom... De hadde visst ringt legekontoret dagen etter biopsien og uttrykt sin bekymring for at det kunne være kreft. Kanskje derfor det gikk så raskt før prøvesvarene var klare?
Fastlegen min sa jeg skulle avvente innkalling til endokrinolog på Aker.
Jeg spurte legen min om de var helt sikre på at det var kreft, men da leste hun bare opp det som sto på svaret fra Aker og det var liksom litt diffust. Men jeg går nå heller ut fra at det er kreft, virker jo sånn på de. Ba om kopi av prøvesvaret, har lest her at noen anbefaler å ta vare på alle prøvesvar man får.
Men hva nå?
Er det noen her som vil dele sine erfaringer fra denne perioden jeg går inn i nå?
Noen som har erfaring fra operasjon på Aker? -fikk liksom inntrykk av at det er der det skal skje for meg..
Hva med ventetid på operasjon?
Noen som bare fikk fjernet halve kjertelen ved kreftoperasjon?
De så forøvrig ikke tegn til spredning ved ultralyd -kan dette komme frem ved feks MR?
Kulen er 1,2 x 1,4 cm. Regnes det som stort eller lite tro?
Mange spørsmål, mange tanker og følelser i hodet...
Takk til alle som vil dele sine tanker med meg. Godt å ha dette forumet
-
24-09-10, 16:45 #9
Sv: Mulig kreft - hva nå?
Så trist å høre at det kanskje er kreft. Jeg ble selv operert i slutten av mai på Aker, og har bare gode erfaringer. Ventetiden fra jeg fikk beskjed om biopsiresultatet var ca tre uker. Det var en lang ventetid, men heldigvis er dette er kreftform som vokser sakte.
Når det er kreft så fjerner de hele kjertelen og ikke bare halve. De fjerner også noen av lymfeknutene i nærheten (hos meg tok de åtte).
Jeg vet ikke helt hva som regnes som lite eller stort. Min var nesten 4 cm. Det som er viktigst er at den ikke har vokst gjennom "skallet" på kjertelen og inn i annet vev (min hadde ikke det, heldigvis).
Jeg skjønner at du har mange tanker og bekymringer nå (been there). Det jeg kan trøste deg med er at dette er en veldig snill kreftform som omtrent ingen dør av. Du kommer ikke til å dø. Behandlingen er operasjon og radiojod-behandling. Du slipper cellegift og annen ordinær strålebehandling.
Lykke til. Håper du får snakke med en spesialist snart slik at du kan få svar på alt du lurer på, og at ventetiden på operasjon blir kort.
Jeg tenker på deg.
-
24-09-10, 18:28 #10
Sv: Mulig kreft - hva nå?
Det beste er å lese selv på oncolex.com og tilsvarende siter. Men, som Vilma sier så er ikke det noe man vanligvis dør av.
Lykke til !
Lignende tråder
-
Mulig hypo for meg?
Av lasse50 i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 57Siste melding: 01-09-15, 09:04 -
Vaksiner for alt mulig ?
Av Hansen i forumet MedisinalindustriSvar: 8Siste melding: 13-11-11, 15:24 -
Det var kreft...
Av tiks i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 23Siste melding: 16-08-10, 20:48 -
Er det MULIG?! (2 år gammel ME-diagnose..)
Av Ruth i forumet Myalgisk encefalopati (ME)Svar: 4Siste melding: 29-08-06, 15:53 -
Kreft
Av Stina i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 11Siste melding: 02-05-06, 23:28
Svar med sitat

Bokmerker