Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 20 av 20
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Standard Sv: Oj, dette virker litt "skummelt" :O

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    What!!? Og dette er mennesket som er ment å ta vare på helsa di
    Jeg diskuterte aldri denne videre med fastlegen, jeg bare tenkte at da er det greit å henvises videre til spesialist. Vet jo at det er vanlig at leger generelt ikke har så høy kompetanse på stoffskifte. Og etter å ha slitt mye med gammel fastlege, som mente jeg var deprimert isteden , så er jeg glad for han jeg har nå. Så får jeg bygge opp et tillitsforhold først, før jeg begynner å ta de store diskusjonene og vise at jeg kan mer enn han på noen ting.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Oj, dette virker litt "skummelt" :O

Sitat Opprinnelig skrevet av Qa Vis post
    .. etter å ha slitt mye med gammel fastlege, som mente jeg var deprimert isteden , så er jeg glad for han jeg har nå. Så får jeg bygge opp et tillitsforhold først, før jeg begynner å ta de store diskusjonene og vise at jeg kan mer enn han på noen ting.
    Å ja - jeg kjenner meg igjen i den beskrivelsen
    Mtp hvilken dose du bør ha, så kanhende du vil ta utskrift av Erfas pakningsvedlegg?
    Da kan du fargemarkere det viktigste som understøtter en doseøkning - og gi til legen din.
    OBS! Nedenfor er mesteparten av oversettelsen fjernet - har tatt med det som er om dosering:

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Da jeg leverte (eller hentet..hukommelse - ikke) resepten på Apotek1,
    så fikk jeg med utskrift fra internett:
    http://thyroid.erfa.net/index.php/en...monograph.html

Her via oversetter programmet til Google:
    http://translate.google.no/translate...nb-NO:official

OBS!!
    Ja - dette er altså via Googles oversetterprogram - den må pyntes litt på,
    men selv så sliter jeg med å lese lange engelske tekster. Og da kan det være god hjelp i en litt kvasi-oversettelse

Preparatomtaler
    THYROID Skjoldbruskkjertel

Desiccated Thyroid

60 og 125 mg tabletter

Therapeutic KLASSIFISERING

Hypothyroidism Therapy

Handlinger og klinisk farmakologi
    De viktigste farmakologisk effekt av eksogene thyreoideahormoner er å øke den metabolske rate av kroppsvev.
    Den normale Skjoldbruskkjertelen inneholder ca 200 mg levotyroksin (T4) / g av kjertel, og 15 mg triiodothyronine (T3) / g.

INFORMASJON TIL PASIENT
    Pasienter på skjoldbrusk hormon preparater og foreldre til barn på skjoldbrusk terapi bør informeres om at:
    1. Substitusjonsbehandling er å bli tatt essensielt for livet, med unntak av tilfeller av forbigående hypotyreose, vanligvis assosiert med thyroiditis, og disse pasientene får en terapeutisk prøveversjon av stoffet.
    2. De skal umiddelbart rapportere i løpet av terapien noen tegn eller symptomer på skjoldbruskkjertel hormon toksisitet, f.eks, brystsmerter, økt puls, hjertebank, overdreven svetting, varme intoleranse, nervøsitet, eller annen uvanlig hendelse.
    3. Ved samtidig diabetes mellitus, kan den daglige dosen av antidiabetika medisiner trenger omstilling som skjoldbrusk hormon erstatning er oppnådd. Hvis thyroid medication er stoppet, kan en nedadgående omstilling av dosen av insulin eller muntlig Hypoglycemic agent være nødvendig for å unngå hypoglykemi. Til alle tider, tett overvåkning av blodsukkeret er obligatorisk i slike pasienter.
    4. Ved samtidig oral antikoagulerende behandling, bør protrombintid måles jevnlig for å finne ut om doseringen av orale antikoagulanter skal readjusted.
    5. Delvis tap av hår kan oppleves av barn i de første månedene av skjoldbruskkjertelen terapi, men dette er vanligvis et forbigående fenomen, og senere utvinning er vanligvis regelen.

Behandlingen bør igangsettes umiddelbart ved diagnostisering og vedlikeholdt for livet, med mindre forbigående hypotyreose er mistanke. I slike tilfeller kan behandlingen avbrytes for 2 til 8 uker etter 3 år å revurdere tilstand. Seponering er begrunnet i pasienter som har hatt en normal TSH løpet av de 2 til 8 uker.

Symptomer og behandling av overdosering

Tegn og symptomer av store doser av skjoldbruskkjertel hormon resultere i en hypermetabolic stat som ligner på alle måter tilstanden endogene opprinnelse. Tilstanden kan være self-induced. Dosen bør reduseres eller behandlingen midlertidig seponeres dersom tegn og symptomer på overdosering vises. Behandling kan være reinstituted til en lavere dosering. I normale individer er normalt hypothalamus-hypofyse-thyroid axis funksjonen restaurert i 6 til 8 uker etter thyroid undertrykking.

Dosering
    Dosen av thyreoideahormoner bestemmes av indikasjon og må i alle tilfeller individualiseres etter pasientens respons funn og laboratoriefunn. Det er store variasjoner i individuelle svar. Effekten av daglig thyroid nå et terapeutisk maksimalt vanligvis i 4 til 6 uker. Initial dose for myxedema er vanligvis 30 til 180 mg daglig, andre hypothyroid stater, 60 til 300 mg daglig.

Merk: desiccated thyroid 60 mg er vanligvis likestilles thyroglobulin 60 mg, levotyroksin natrium (T4) 0.1 mg eller liothyronine natrium (T3) 25 mikrogram.

..som sagt: dette er/var etter Fattig evne
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Du har for høye antistoff, hadde høy TSH og for lav fT4...da må du vel ha diagnosen Hashimotos?
    Er jo logisk at blodprøvene blir "normale" når vi går på medisin, men vi kan jo ikke slutte med medisin likevel. Dette er jo en livslang prosess..
    Medisin er jo det eneste som kan hjelpe oss--holde liv i oss.
    Legen din kan vel ikke tro vi er friske når blodprøvene kommer innen normalen?
    Mulig jeg har misforstått....håper det!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Det er ikke min fastlege, men en spesialist jeg var hos. Men jeg tror som sagt, når jeg har fått summet meg litt at det nok er på grunn av for dårlig informasjon i henvising fra fastlegen. Og at jeg var så stressa gjorde jo ikke saken bedre.

Det som er fordelen er at han vil finne årsaken til hvorfor jeg er dårlig og tar meg seriøst. Så må jeg bare huske å få utskrift av blodprøvene mine i morgen, så jeg kan få dokumentert hvordan det var før oppstart av medisin.

Men uavhengig av det så synes jeg det virker både skummelt å drastisk å kutte medisiner brått. Og jeg føler ikke at jeg "tør" det nå. Ikke uten at ting er sjekka skikkelig først. Først ville han jeg skulle slutte da jeg var der, men nå skulle jeg vente til neste time så får vi se.

Jeg velger når det første kaoset har lagt seg å gå positiv til neste time og se hva prøver etc har vist, i tillegg til mine tidligere prøvesvar, og forhåpentligvis finne ut av noe mer.

Hvis jeg klarer å holde roen, og holde stresse unna, så får jeg garantert presentert meg og min situasjon bedre enn sist. Skal igrunn ikke mye til for det. Ja, ja det kan jo bare gå oppover etter sånn jeg fremsto og svarte for meg da.

Glad jeg kan le av meg selv nå, for det føltes ikke sånn på tirsdag. Da var jeg bare oppgitt over hvor håpløs jeg var. Men stress er ikke min greie, så da ble det sånn.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Lav toleranse for stress er dessverre en følge av denne sykdommen hos mange. Det gjør også at man er dårlig til å ta ting "på sparket". Selv forsøker jeg å forberede meg til de situasjoner hvor jeg kan ... for å unngå sånne ting.
    Det ser ut som at du også velger den taktikken. Det tror jeg (selvfølgelig ) er lurt.
    Lykke til. Jeg håper den legen din ombestemmer seg når han får satt seg inn i hele forløpet - eventuelt kan forklare hva det er han har tenkt.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Jeg fikk beholde medisinen min, så jeg eksprimenterer ikke.

Orker ikke si så mye om alt det her nå, men kanskje senere. Men det jeg sitter igjen med etter denne kall det "erfaringa" er mange flere spørsmål. Mange av dem er sikkert besvart her inne i en eller annen tråd, men siden tråder så ofte blir slått sammen er det svært vanskelig å finne relevante tråder på søk, siden de ofte kan han en litt ulogisk overskrift. Har søkt, har lest noe, men kjenner at jeg orker ikke lese så mye om dagen. Så jeg drister meg til å spørre litt. :O Håper det er ok.

Først og frem stå lurer jeg på det med antistoff. Da stoffskifte mitt ble konstatert lavt hadde jeg bare litt antistoff, men innen 6 måneder p Levaxin har jo det ekplodert og er på over 1300. Hva er årsaken til dette? Er det vanlig at det er sånn?

Er det noen som har noen gode linker til tråder eller som kan si hvilken effekt T3 har? Jeg trodde at om man hadde en lav fT3 så kunne det forklare om man sliter med hukommelse og konsentrasjon?

Og så lurer jeg på hvorfor i svarte man blir friskmeldt på stoffskiftet så lenge fT4 ligger innenfor refereranseområdet, selv om det er i nedre del. De fleste her inne erfarer jo noe helt annet.

Trodde jeg hadde fått litt oversikt jeg, men kjenner at jeg på en måte må få alt inn med teskje igjen for å se at jeg har litt oversikt, selv om jeg for tida er litt sliten.

Dessverre har alt som skjer satt seg i nakken igjen, så nå kan jeg ikke rette opp hode skikkelig. Luter fremover, og jeg som var blitt så bra med det. Heldigvis er det kiropraktor igjen på fredag, så jeg får fiksa opp litt i det her. Hva skulle jeg gjort uten kiropraktor?

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Info off topic:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Qa Vis post
    Mange av dem er sikkert besvart her inne i en eller annen tråd, men siden tråder så ofte blir slått sammen er det svært vanskelig å finne relevante tråder på søk, siden de ofte kan han en litt ulogisk overskrift.
    Originale tråde bliver ikke slået sammen. Kun kopierne af dem bliver slået sammen. Flere klager hver dag over svær søgning, senest denne: Over 1000 tråder når jeg søker på anti-tpo. Vi kan derfor kun gentage følgende anvisning:

Man skal vælge Avansert søk og vælge/fravælge hvad man har brug for. Undersøg Avansert søk nøje og du/I vil finde at når der skrives et Nøkkelord (øverst til venstre) - kan du/I vælge lige under enten Søk i hele innlegg eller Search Titles Only.

Man kan også vælge Vis resultatene som "Tråder" eller "Meldinger" og man kan også enten søge på hele forummet eller vælge et enkelt forum/underforum i "rullegardinen" Søk i forum (nederst til højere).

Lige nu kan man ikke søge på ord kortere end 4 bogstaver, men det kommer.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

1.Hvorfor stiger anti-TPO kraftig etter at jeg kom på Levaxin ?
    Det er jo et spørsmål som kan ha mange svar. En spekulasjon kan jo være at antistoffet jo er kroppsprodusert, og dermed vil produksjonshastigheten variere med stoffskiftets aktivitet, og dette øker jo når man får Levaxin. (burde iallfall det da)

2.Linker til hvilken effekt T3 har ?
    Effekten T3 har, er at det opprettholder livet. Uten, så dør vi ganske kjappt.
    Det er derfor kroppen sikkrer seg dette fra flere kilder. Alle celler i hele kroppen må ha T3, så dette er forsåvidt et atypisk hormon.
    Hormoner har ellers gjerne spesifikke målceller. Feks. må celler som skal bruke TSH være utsyrt med reseptorer for TSH, og disse finnes kun på skjoldkjertlen.

3.Kan lav T3 årsake at men sliter med hukommelsen ?
    Vel, også hjerneceller bruker jo T3.
    Egen erfaringer fra den tia jeg gikk på syntetisk kombi, er at T3-tilskudd ikke hjalp på brainfog og dårlig hukommelse. Thyroide hormoner hjalp heller ikke.
    Tåkehjerne er jo et utbredt symptom hos de med lavt stoffskifte.
    Det er så mange uklarheter omkring hjernens stoffskifte at jeg er ikk istand til å svare. Det siste jeg leste var at hjernen lager sitt eget T3 (av T4).
    Jeg har i perioder klart å ha en høy T4. På Levaxin klarte jeg over fT4 på over30. Det klarer jeg ikke på tyroid, men høy T4 hjelper heller ikke på hjernefunksjonen - min iallfall.

4.Nakken din.
    Mine kiropraktorer og fysioterapeuter fikk fyken da jeg gikk over til tyroide hormoner.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    3.Kan lav T3 årsake at men sliter med hukommelsen ?
    Vel, også hjerneceller bruker jo T3.
    Egen erfaringer fra den tia jeg gikk på syntetisk kombi, er at T3-tilskudd ikke hjalp på brainfog og dårlig hukommelse. Thyroide hormoner hjalp heller ikke.
    Tåkehjerne er jo et utbredt symptom hos de med lavt stoffskifte.
    Det er så mange uklarheter omkring hjernens stoffskifte at jeg er ikk istand til å svare. Det siste jeg leste var at hjernen lager sitt eget T3 (av T4).
    Jeg har i perioder klart å ha en høy T4. På Levaxin klarte jeg over fT4 på over30. Det klarer jeg ikke på tyroid, men høy T4 hjelper heller ikke på hjernefunksjonen - min iallfall.
    Hm, jeg har hatt et lite håp om å bli litt "smart" igjen. Mente jeg hadde leste noe her, kanksje var det Hypothyrosen min og meg, men det var kanskje den generelle bedringen, og at også dette følger med? Jeg var veldig dårlig når jeg leste den, så jeg kan godt huske feil der ja. Var det med hukommelsen da.

Jeg drømmer også om å få prøve medisin og forhåpentligvis slippe å gå til kriopraktor hele tida. Nå er jeg relativt bra egentlig, men er der perioder hver uke, og noen ganger hver 14. dag. Hadde vært greit å bruke pengene på tabletter som fungerer bedre. Faktisk hadde jeg nok spart mange penger på det også tror jeg, selv om man må betale endel selv.

Takk for svar!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo takk, det var jo bare min menig da Qa.
    Håper du klarer å finne en vei som er bra !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Litt humor- "alvor" i hverdagen:-)
    Av ella i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 4
    Siste melding: 07-10-13, 21:37
  2. Lurer litt på noe som kalles "kelp"
    Av Bellissimo i forumet Lavt stoffskifte og jod
    Svar: 2
    Siste melding: 09-10-09, 23:07
  3. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn