Viser søkeresultater 1 til 10 av 20

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Oj, dette virker litt "skummelt" :O

Jeg er jo generelt skeptisk. (punktum)
    Særlig til at man har satt pasienter på feil behandling - og latt dem bare gå der.
    Burde jeg ikke være det ?
    Så husker jeg jo dårlig da : hadde du antistoffer ?
    I så fall : ikke slutt med behandling ! Finn en annen lege.
    Er ikke anti-TPO målt ? - se å få målt !
    Målte anti-TPO negativt ?
    Vel - da er det en teoretisk mulighet.
    Men TSH må da respondere på lave fT4/fT3 - verdier. Gjør den det, har du en mulighet for at du er feilbehandlet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei Qa
    Jeg vet ikke noe om bakgrunnen din (symptomer, blodprøver da du startet på Levaxin osv.), men jeg vet litt om å slutte med behandling fordi en spesialist får den gode idéen. Selv fikk jeg nok det rådet fordi han var lei av maset mitt som han ikke skjønte noe av. Ikke gjør den samme feilen.

Skal du slutte må det være en god grunn til det, og den grunnen ser i alle fall ikke jeg i infoen ovenfor. Og det viktigste er at du selv er overbevist om at du bør slutte i og med at det er bare du som får problemene med det hvis det skulle vise seg å være en dårlig idé.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Hej Qa

For mig lyder det som om, lægen bare vil 'se om det hjælper' at kutte medicinen
    Men det er ikke rimeligt at udsætte dig for nogen risiko, hvis det bare er fordi, lægen ikke ved nok om, hvad han ellers skal gøre ! Der skal være velbegrundet.

Dette er nok så alvorligt, eftersom vores medicin jo i sagens natur er erstatning for det, vi ikke selv kan lave !

Ikke godt at vide, hvad der foregår i hovederne på sådan nogle læger. Har de ikke lært, at stofskiftet er grundlaget for resten? Og hvordan tør de så eksperimentere med os ?!

Hvis du mener, du har haft gavn af medicinen, må der være en grund til det. Når du så alligevel ike har det godt nok, må der være en anden grund - at du enten ikke er reguleret ordentligt, eller at dine binyrer ikke har det godt.

For: Hvis man ikke har noget at bruge stofskiftemedicin til ... vil man da få det rigtig dårligt, hvis man spiser det ?!

I forbindelse med Eltroxin-skandalen i Danmark blev det klart, at mange reagerer på de såkaldte tablethjælpestoffer. Og på indlægssedlen fra Merck, som laver Euthyrox, står der da også noget om, at man kan udvikle allergiske symptomer over for disse stoffer. Så kan man, i følge Merck, blive nødt til at kutte medicinen for at finde ud af, hvad der er hvad og hvad man så skal stille op.
    Men man kan vel også bare skifte medicin, mener jeg så ... Min mor er et godt eksempel; fik det bedre i løbet af bare et døgn efter at være skiftet fra Euthyrox og et Lio-eksperiment til Erfa https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11037

Lykke til, Qa
    - jeg husker ikke, hvilken medicin, du bruger ?

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 16-09-10 kl 10:43 Begrunnelse: tilføjelse: spørgsmål om Qa's medicin

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Takk for alle tilbakemeldinger!

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Jeg er jo generelt skeptisk. (punktum)
    Så husker jeg jo dårlig da : hadde du antistoffer ?
    I så fall : ikke slutt med behandling ! Finn en annen lege.
    Er ikke anti-TPO målt ? - se å få målt !
    Målte anti-TPO negativt ?
    Vel - da er det en teoretisk mulighet.
    Men TSH må da respondere på lave fT4/fT3 - verdier. Gjør den det, har du en mulighet for at du er feilbehandlet.
    Jo jeg hadde antistoffer. Hadde også høy TSH og lav fT4. Men husker ikke talla, og fant ikke lappen nå. Men skal be om utskrift av alle fra fastlegen før jeg skal innover.

fT3 er aldri målt, for fastlegen trodde den hørte til høyt stoffskifte.

Vil også legge til at jeg ikke skal tas av medisinene fordi han mener jeg er frisk, men fordi han trodde det var noe annet. Så han tror på meg på hvordan jeg har det. Jeg tror når jeg ser det nå i ettertid at han legger for stor vekt på de resultatene legen sendte innover, som jo var de som er nå, og nå er jeg jo medisinert. Så han trekker konklusjon på feil grunnlag. Så min oppgave blir å påse at dette blir på riktig grunnlag.

I tillegg må jeg forberede meg i helga sånn at jeg får frem ting skikkelig. Det tok jo 12 år fra første lege sa at jeg var litt lav, før en annen legge annerkjente det for da var endelig resultatene dårlig nok.

Alle mine symptomer stemmer jo med stoffskifte, og jeg har bedring på medisiner. Jeg er ikke frisk, men jeg er bedre. Det hender jeg tom. tenker klart. Riktig nok i rolige perioder og sånt, men det er mye som er bedre.

Jeg skal jo innrømme at jeg håper etterhvert å prøve naturlig medisin slik, mange av dere har hatt nytte av. Om denne spesialisten er for det eller ikke, vet jeg ikke. Men vi får se. Aller først får jeg prøve å legge frem min side av saken litt bedre til neste time, og se hva som skjer videre da. Men jeg er utrolig taknemlig for deres støtte og innspill!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Da har du det de vil kalle for primær hypothyreose, altså at det skjer en underfunksjon i kjertlen, og at årsaken til dette har vært en kjertelbetennelse.
    Og da ser jeg at du selv vet best hva som bør gjøres Qa !
    Lykke til.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Sitat Opprinnelig skrevet av Qa Vis post
    fT3 er aldri målt, for fastlegen trodde den hørte til høyt stoffskifte.
    What!!? Og dette er mennesket som er ment å ta vare på helsa di
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    What!!? Og dette er mennesket som er ment å ta vare på helsa di
    Jeg diskuterte aldri denne videre med fastlegen, jeg bare tenkte at da er det greit å henvises videre til spesialist. Vet jo at det er vanlig at leger generelt ikke har så høy kompetanse på stoffskifte. Og etter å ha slitt mye med gammel fastlege, som mente jeg var deprimert isteden , så er jeg glad for han jeg har nå. Så får jeg bygge opp et tillitsforhold først, før jeg begynner å ta de store diskusjonene og vise at jeg kan mer enn han på noen ting.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Oj, dette virker litt "skummelt" :O

Sitat Opprinnelig skrevet av Qa Vis post
    .. etter å ha slitt mye med gammel fastlege, som mente jeg var deprimert isteden , så er jeg glad for han jeg har nå. Så får jeg bygge opp et tillitsforhold først, før jeg begynner å ta de store diskusjonene og vise at jeg kan mer enn han på noen ting.
    Å ja - jeg kjenner meg igjen i den beskrivelsen
    Mtp hvilken dose du bør ha, så kanhende du vil ta utskrift av Erfas pakningsvedlegg?
    Da kan du fargemarkere det viktigste som understøtter en doseøkning - og gi til legen din.
    OBS! Nedenfor er mesteparten av oversettelsen fjernet - har tatt med det som er om dosering:

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Da jeg leverte (eller hentet..hukommelse - ikke) resepten på Apotek1,
    så fikk jeg med utskrift fra internett:
    http://thyroid.erfa.net/index.php/en...monograph.html

Her via oversetter programmet til Google:
    http://translate.google.no/translate...nb-NO:official

OBS!!
    Ja - dette er altså via Googles oversetterprogram - den må pyntes litt på,
    men selv så sliter jeg med å lese lange engelske tekster. Og da kan det være god hjelp i en litt kvasi-oversettelse

Preparatomtaler
    THYROID Skjoldbruskkjertel

Desiccated Thyroid

60 og 125 mg tabletter

Therapeutic KLASSIFISERING

Hypothyroidism Therapy

Handlinger og klinisk farmakologi
    De viktigste farmakologisk effekt av eksogene thyreoideahormoner er å øke den metabolske rate av kroppsvev.
    Den normale Skjoldbruskkjertelen inneholder ca 200 mg levotyroksin (T4) / g av kjertel, og 15 mg triiodothyronine (T3) / g.

INFORMASJON TIL PASIENT
    Pasienter på skjoldbrusk hormon preparater og foreldre til barn på skjoldbrusk terapi bør informeres om at:
    1. Substitusjonsbehandling er å bli tatt essensielt for livet, med unntak av tilfeller av forbigående hypotyreose, vanligvis assosiert med thyroiditis, og disse pasientene får en terapeutisk prøveversjon av stoffet.
    2. De skal umiddelbart rapportere i løpet av terapien noen tegn eller symptomer på skjoldbruskkjertel hormon toksisitet, f.eks, brystsmerter, økt puls, hjertebank, overdreven svetting, varme intoleranse, nervøsitet, eller annen uvanlig hendelse.
    3. Ved samtidig diabetes mellitus, kan den daglige dosen av antidiabetika medisiner trenger omstilling som skjoldbrusk hormon erstatning er oppnådd. Hvis thyroid medication er stoppet, kan en nedadgående omstilling av dosen av insulin eller muntlig Hypoglycemic agent være nødvendig for å unngå hypoglykemi. Til alle tider, tett overvåkning av blodsukkeret er obligatorisk i slike pasienter.
    4. Ved samtidig oral antikoagulerende behandling, bør protrombintid måles jevnlig for å finne ut om doseringen av orale antikoagulanter skal readjusted.
    5. Delvis tap av hår kan oppleves av barn i de første månedene av skjoldbruskkjertelen terapi, men dette er vanligvis et forbigående fenomen, og senere utvinning er vanligvis regelen.

Behandlingen bør igangsettes umiddelbart ved diagnostisering og vedlikeholdt for livet, med mindre forbigående hypotyreose er mistanke. I slike tilfeller kan behandlingen avbrytes for 2 til 8 uker etter 3 år å revurdere tilstand. Seponering er begrunnet i pasienter som har hatt en normal TSH løpet av de 2 til 8 uker.

Symptomer og behandling av overdosering

Tegn og symptomer av store doser av skjoldbruskkjertel hormon resultere i en hypermetabolic stat som ligner på alle måter tilstanden endogene opprinnelse. Tilstanden kan være self-induced. Dosen bør reduseres eller behandlingen midlertidig seponeres dersom tegn og symptomer på overdosering vises. Behandling kan være reinstituted til en lavere dosering. I normale individer er normalt hypothalamus-hypofyse-thyroid axis funksjonen restaurert i 6 til 8 uker etter thyroid undertrykking.

Dosering
    Dosen av thyreoideahormoner bestemmes av indikasjon og må i alle tilfeller individualiseres etter pasientens respons funn og laboratoriefunn. Det er store variasjoner i individuelle svar. Effekten av daglig thyroid nå et terapeutisk maksimalt vanligvis i 4 til 6 uker. Initial dose for myxedema er vanligvis 30 til 180 mg daglig, andre hypothyroid stater, 60 til 300 mg daglig.

Merk: desiccated thyroid 60 mg er vanligvis likestilles thyroglobulin 60 mg, levotyroksin natrium (T4) 0.1 mg eller liothyronine natrium (T3) 25 mikrogram.

..som sagt: dette er/var etter Fattig evne
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Du har for høye antistoff, hadde høy TSH og for lav fT4...da må du vel ha diagnosen Hashimotos?
    Er jo logisk at blodprøvene blir "normale" når vi går på medisin, men vi kan jo ikke slutte med medisin likevel. Dette er jo en livslang prosess..
    Medisin er jo det eneste som kan hjelpe oss--holde liv i oss.
    Legen din kan vel ikke tro vi er friske når blodprøvene kommer innen normalen?
    Mulig jeg har misforstått....håper det!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Det er ikke min fastlege, men en spesialist jeg var hos. Men jeg tror som sagt, når jeg har fått summet meg litt at det nok er på grunn av for dårlig informasjon i henvising fra fastlegen. Og at jeg var så stressa gjorde jo ikke saken bedre.

Det som er fordelen er at han vil finne årsaken til hvorfor jeg er dårlig og tar meg seriøst. Så må jeg bare huske å få utskrift av blodprøvene mine i morgen, så jeg kan få dokumentert hvordan det var før oppstart av medisin.

Men uavhengig av det så synes jeg det virker både skummelt å drastisk å kutte medisiner brått. Og jeg føler ikke at jeg "tør" det nå. Ikke uten at ting er sjekka skikkelig først. Først ville han jeg skulle slutte da jeg var der, men nå skulle jeg vente til neste time så får vi se.

Jeg velger når det første kaoset har lagt seg å gå positiv til neste time og se hva prøver etc har vist, i tillegg til mine tidligere prøvesvar, og forhåpentligvis finne ut av noe mer.

Hvis jeg klarer å holde roen, og holde stresse unna, så får jeg garantert presentert meg og min situasjon bedre enn sist. Skal igrunn ikke mye til for det. Ja, ja det kan jo bare gå oppover etter sånn jeg fremsto og svarte for meg da.

Glad jeg kan le av meg selv nå, for det føltes ikke sånn på tirsdag. Da var jeg bare oppgitt over hvor håpløs jeg var. Men stress er ikke min greie, så da ble det sånn.

Lignende tråder

1. Litt humor- "alvor" i hverdagen:-)
    Av ella i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 4
    Siste melding: 07-10-13, 21:37
  2. Lurer litt på noe som kalles "kelp"
    Av Bellissimo i forumet Lavt stoffskifte og jod
    Svar: 2
    Siste melding: 09-10-09, 23:07
  3. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn