Viser søkeresultater 1 til 10 av 111

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Tablettvalg og doseing, tror legen bare sjanser

Jeg mener jo Blondie er inne på et viktig aspekt.
    Legene er motvillige til Tyroid behandling fordi det ikke produseres av deres støttende synetiske legemiddelindustri. Den saken er klar.
    Er det da virkelig sånn, at ett av "kampmidlene" er å dosere den tyroide behandling for lavt, slik at pasienten det går ut over har følelsen av å ta et selvstendig valg og innse at Levaxin var tross alt bedre ?

Vel - teori og praksis.
    De leger jeg kjenner er genuine fagmennesker. Noen av dem jeg har kjent var innsmittet av gale holdninger fra alle de "selgere" de møte i hverdagen.
    Jeg betviler ikke at de gjorde så godt de kunne, altså ut fra det som ble forelagt.....

Jeg mener bestemt å se at tiden taler for at men ser med andre øyne på behandling med tyroide hormoner. Iallfall blandt noen leger.
    resultatorientert behandling er vanskelig å gå imot, men må ha et visst volum før det blir anerkjent.
    Jeg tror og håper at vi er på vei.
    Så får en håpe at tilstøtende behandling følger etter....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    61

Hei

Takk for alle gode svar, men hva gjør jeg.
    Er enig at det høres mest fornuftig ut å kun bruke Thyroid , men hvor mye skal jeg begi meg ut på ? Hm... skal ned å hente tablettene nå.
    Nei , fikk de ikke på blå resept , så det koster ca 1100,- for 60 mg og 100 tabletter. Meningen er at jeg skal dele de 60 mg i to

Nei nå ble jeg usikker på hvor mye jeg skal starte med ?
    Levaxin pga lavt stoffskifte siden 2007, nå også diagnose høyt stoffskifte, total forvirring.....

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Tablettvalg og doseing, tror legen bare sjanser

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Nogle læger bruger en metode til at finde den rette mindste dose af syntetisk T4 ved at finde patientens vægt i pounds og gange den med 1 µg/mcg (µg og mcg er det samme).

For eksempel en person, der vejer 90 kg har, som udgangspunkt, brug for en T4-dose på næsten 200 mcg Levaxin.

Man regner det ud ved at dividere 90 kg med 0,454 (0,454 gr = 1 pound) og resultatet bliver 198,2 pounds. 198,2 gange 1 µg/mcg Levaxin = 198 (oprundet til) 200 mcg Levaxin.

Det er denne dosering man burde stræbe efter, og trappe langsomt op, respektere symptomerne, indtil man når op på denne dose i forhold til ens kropsvægt.

Det er så meget muligt, at man på sigt overskrider lidt referenceområdet for FT4 og TSH bliver "for lavt" (siger lægen), men det, som man bør først og fremmest rette sig efter, er egne symptomer. Det er symptomerne (eller deres fravær) der bør veje tungest og medicindose burde ikke sættes ned, kun på baggrund af blodprøverne, mener jeg.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Oppognedform Vis post
    Hei Anisia

Tusen takk for svaret ditt. Jeg veier ca 65 kg .
    Da burde dit T4-behov ligge på (lidt oprundet) 150 mcg/dag

Takk for alle gode svar, men hva gjør jeg.
    Er enig at det høres mest fornuftig ut å kun bruke Thyroid , men hvor mye skal jeg begi meg ut på ? Hm... skal ned å hente tablettene nå.
    Nei , fikk de ikke på blå resept , så det koster ca 1100,- for 60 mg og 100 tabletter. Meningen er at jeg skal dele de 60 mg i to.
    Det er meget dyrt og meget lidt Thyroid for pengene. Hvordan i alverden skal du kunne fungere på 2 x 30 mg Thyroid/dag, når dit behov er meget større? Ved denne læge overhovedet hvordan Thyroid skal administreres?

Min frygt er, at du får det værre af at erstatte din "normale" dosering af T4 med 60 (sølle) mg Thyroid. Thyroid er kun en mirakelmedicin i tilstrækkelig dosering.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Tips;
    • Bokser med 500 tabletter koster ikke langt unna de med bare 100 i. Ikke alle apotek selger bokse på 500, så spør om dette først.
    • Vær også obs på at det også er mye rimeligere å kjøpe tabletter med høye doser fremfor de med lave- koster nesten det samme
    .

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg vil nesten si at de som ordinerer ERFA bør skrive ut både 60mg og 125mg og gjerne i 500stk bokser. Det blir ikke mye dyrere enn å skrive ut i 100stk.
    Dette fordi en dose ligger på mellom 125 og 250mg og 125mg tabletten er så og si umulig å dele.
    En gjennomsnittlig dose på 185mg (3Grain), altså en av hver styrke hver dag, vil da holde i 500 dager for omlag 3000kroner (kr.6/dag)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Tablettvalg og doseing, tror legen bare sjanser

Nei , fikk de ikke på blå resept , så det koster ca 1100,- for 60 mg og 100 tabletter. Meningen er at jeg skal dele de 60 mg i to

Nei nå ble jeg usikker på hvor mye jeg skal starte med ?
    Jeg startet slik ifjor, men økte så fort jeg følte for,
    men jeg hadde ikke brukt annen medisin i forkant, slik som du har.
    Synd å kjøpe noe mindre enn 500 tabletter
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Levaxin + Liothyronin eller erfa?
    Av cocos i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 10
    Siste melding: 30-04-11, 20:02
  2. Lav t4, Erfa eller Levaxin? + Candidabeh. Balder
    Av Rosin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 20-10-10, 10:20
  3. Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
    Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 77
    Siste melding: 09-03-09, 23:35
  4. Ikke alle blir bra på Levaxin. Er dette et bra svar eller ikke?
    Av Sonja Midtlien i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 05-04-05, 08:40

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn