Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
-
13-09-10, 21:42 #11
Sv: Ble operert juni 2009- og forventet vel egentlig at aaaaalt skulle bli bedre
Har vel ikke sett noen slike klasser her i nærheten- men går jo an å undersøke!
Er veldig opptatt av å puste riktig og rolig- derfor det føles kjipt å ikke ta skikkelige "magedrag" nå! Selv om jeg ligger rolig og fokuserer KUN på dette! Lærte gode avslapningsteknikker og hadde stor fokus på pusten under mine 2 opphold på Friskgården. Takk for tips- jeg skal lese blogg og kikke etter kurs!
-
13-09-10, 22:14 #12
Sv: Ble operert juni 2009- og forventet vel egentlig at aaaaalt skulle bli bedre
Jeg puster høyt i lungene slik du beskriver det ved stress, når jeg er urolig av en eller annen årsak og også hvis stoffskiftet ligger i nedre sjiktet. Ellers har jeg som deg også også en del pigmentforandringer i ansiktet som har dukket opp i de senere årene. Om dette er relatert til stoffskiftet eller litt "ekstremsoling" i yngre år (den gang vi ikke var så kjent med farene ved overdreven soling) eller rett og slett arvelighet (mange i min familie har litt brunere flekker her og der i ansiktet) eller kombo vet jeg ikke. Jeg skal til hudlege i nærmeste fremtid for å få sett på muligheten for å få fjernet noen av de som er mest fremtredende. Jeg har også de siste årene fått en del hvite flekker (små prikker med manglende pigment) på underarmer og hender i tillegg til på leggene. Mulig alt skyldes alderen
-
13-09-10, 22:58 #13
Hei...og velkommen hit....et godt sted å være når vi først er kommet i denne situasjonen!
Jeg har bare skumlest innlegga, så kanskje det jeg sier allerede er sagt.
Det gjelder spes. pusten din..
Hos meg er det bestandig tegn på at jeg er for lavt medisinert..det "bevises " også at ved doseøkning blir det borte..før det evnt. er på,n igjen.
Jeg har hjelp av å heve skulderpartiet, syns jeg da klarer å puse helt ut på innn- og utpust.
Kan jo hende at du er en av dem som må over refområde på fT4?!
Lykke til hos legene...håper du får mere HJELP!!Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
14-09-10, 04:12 #14
Ja, har samme erfaring. Og stress har gjerne sammenheng med slitne binyrer. Binyrene produserer jo kroppens stresshormon, kortisol. Så som det er nevnt tidligere i tråden bør du sjekke dette. Begynn gjerne med å lese i underforumet binyrer: https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=104 Her kan du lese om hvordan dette testet med spyttprøver (ikke nok å ta blodprøve).
Kan nevne at jeg ble underdosert på Thyroid nå i sommer (har vært på leting etter riktig dose Thyroid og kom for lavt). Dette hadde også påvirkning på binyrefunksjonen som også ble dårligere i den forbindelse. Merket dette godt på pusten som ble overflatisk og "stresset". Har blitt litt bedre igjen, men sliter litt med pusten fremdeles.
-
14-09-10, 06:29 #15
Det er ikke sikkert at du vil klare det uten å få medisineringen i riktig retning.
Jeg fikk min innføring til quigong på S.A.T.S "hvite timer". Mulig Spenst fortsatt har noe liknende?
Ellers - dersom du ikke er veldig mye ute i sola trenger du nesten helt sikkert mer d-vitamin enn du får i deg. Det er flere her som har erfart at d-vitamin hjelper på effektiviteten av stoffskiftemedisin. Du kan greit ta 3000-5000 IU daglig, men sørg for at det er d3. Og så er det greit å få testet d3-nivået neste gang du er hos legen. (Det er bedre å være høyt i referanseområdet enn lavt i dette tilfellet.)Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
14-09-10, 09:01 #16
Heisann

Jeg har i perioder bare pustet på toppen av lungene og da er det en kraftanstrengelse å prøve å puste dypt.
Jeg kan i slike perioder også "glemme" å puste - og må da plutselig hikste i meg luft.
Dessverre holder jeg på sånn nå om dagen
Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men i Asker har de noe som heter Friskvernsklinikken -
og min fastlege skal gi meg henvisning dit.
Der har de visstnok forskjellige slags kompetanse for treningsopplegg.
Uansett: Velkommen til deg
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
14-09-10, 12:22 #17
Jeg har også merket store pigmentforandringer i huden.
Hei Cathrine.
Vil bare si at jeg også har merket en stor pigmentforandring i huden min de siste par årene. Og min sykdomshistorie ligner mistenkelig på din - i 2003 ble stoffskiftet målt pga div. plager, men verdiene var midt i "normalen" så det ble ikke gjort noe mer. I 2005 var jeg på nytt hos legen fordi jeg var så trøtt og slitten "uten grunn" - den gangen viste TSH 4,3 og FT4 15. Dette var grenseverdier for lavt stoffskifte - men altså innen "normalen". Derfor ble det ikke gjort noe "medisinsk". For å gjøre en lang historie kort så ble jeg de påfølgende 5 årene dårligere og dårligere, uten at stoffskiftet ble målt før jeg selv i april iår (2010) insisterte på at et eller annet var "riv, ruskende galt" - da viste TSH en verdi på knapt 13 og FT4 var nede på 9.
Har tatt Levaxin i 5 mndr nå, og merker sakte men sikkert forbedring i sykdomssymptomene etter ca 3-4 mndr.
MEN jeg har de siste par årene fått store pigmentflekker på begge underarmene - hvis jeg soler meg så er halve armene mye mørkere enn resten, og litt skjoldete. Har ikke tenkt på noen sammenheng med lavt stoffskifte, men kanskje det er det???
Hadde vært interessant å vite om det er andre stoffskiftesyke som har opplevd pigmentforandringer!
-
14-09-10, 12:34 #18
Sv: Jeg har også merket store pigmentforandringer i huden.
Som jeg og andre har sagt tidligere i denne tråden er dette et tegn på lave kortisol verdier (binyreproblematikk) Dette bør bli sjekket, fordi binyreproblematikk er påvist å henge sammen med lavt stoffskifte i ny forskning.
Når det gjelder den pusten har jeg også slitt (og sliter) med dette som et lavdoseproblem.
-
14-09-10, 12:43 #19
Hm... Bare lurer litt på hvorfor jeg har ventet så lenge med å lete meg frem til dette forumet, altså!! Nå er det rett før det er "overload" i hodet mitt
av masse interessant informasjon! Jeg kommer nå rett fra UUS og øyeavdelingen- der jeg fikk vite at tårekvaliteten min ikke er så god, og at jeg trenger mer "tårer på boks" og at "monsterøye" ikke har vokst.. (Ha- har vel brukt opp alle de gode tårene, da! Har jo ikke gjort annet enn å grine siste 3 årene føles det som)
Fikk en indremedisiner inn som kunne bekrefte det flere av dere har sagt- jeg kan GJERNE øke på Ft4! Og hun snakket om et ref område på 8-20, og jeg lå jo ved siste måling på 15! Så nå fikk jeg virkelig bekreftet dette med forskjeller på normalområder, altså!
Pusten kunne hun ikke si noe annet om, enn at hun trodde det kom av utslitthet og stress- etter å ha spurt masse spørsmål, og hørt at jeg hadde tatt røntgen av lunger og tatt pusteprøver. Mente at pusteproblemene ikke hadde noen direkte sammenheng med sykdommen- men var et resultat av den! Klemte mye rundt operasjonssåret, og anbefalte røntgen også av hals! Følte virkelig at jeg ble tatt godt vare på!
Pigmentendringene kan jeg ikke si at jeg kan huske før jeg fikk sykdommen i det hele tatt- men skal jaggu snakke med legen ang det senere! Har fått en lovnad om henvisning til hudlege fra fastlegen min- men føler selv at jeg vil vente, da jeg ikke har overskudd til det nå! Men veldig interessant å høre om andre har fått det også! Har liksom en type hvit sone i midtre del av pannen, og rett nedover egentlig! Også slutter det liksom sånn at det kan se ut som jeg har "glemt å smøre foundation ordentlig ut" slik at det er fraværende på undersiden av ansiktet! Soler ansiktet veldig lite nå- for da kommer jo "flekktyfusen" ekstra godt frem. Har heller IKKE vært glad i å sitte ute i sola etter at jeg ble syk! Elsket det jo tidligere- men har alltid smurt og vært forsiktig! Hadde mangel på D-vit i sommer, og fikk streng beskjed av legen å sette meg mer ute i sola! Så skal absolutt sjekke opp dette med D3, Binyrer og Kortisol!!!!!
-
14-09-10, 16:25 #20
Pigmentforandringer i huden kan være tegn på at binyrene sliter.
Hvis ikke binyrene klarer å levere nok kortisol, vil kontrollsystemet produsere mye ACTH, og dette kan gi partiell pignmentendring.
Det kan synes som avgrensede flekker, men også svakere brunhet over større partier.
Dette er jo en aktuell problemstilling for mange av oss.
Men det er flere andre årsaker også.
Det bør en jo finne ut da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Lavt stofskifte, men lægen syntes, vi skulle ”vente og se”
Av Buskhult i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 12Siste melding: 27-05-11, 09:45 -
24.02.2009: Påbegynt dagbok
Av Vigdis i forumet DagbokerSvar: 3Siste melding: 18-07-10, 12:02 -
Frustrert over legen... Hadde ikke forventet meg dette!
Av Moxa i forumet Hos legenSvar: 14Siste melding: 11-12-09, 14:49
Svar med sitat

Bokmerker