Sitat Opprinnelig skrevet av Cathrine Vis post
Tusen, tusen takk alle sammen
Det er GODT å ikke være alene!

Jeg leser og skriver ned spørsmål til ukens sykehus besøk! Skal en tur på Ullevål med øyet i morgen, og Ahus til Endokrinologen på torsdag! Og spørsmålene mine er maaaange nå! Er mer frustrert enn alle de Frustrerte fruene tilsammen nå..... Jeg får overfalle legene og høre hva de har å si nå i uken. Disse pusteproblemene jeg har- at jeg bare puster øverst oppe og ikke klarer å få noe skikkelig "magedrag" -er det noen andre av dere som har opplevd det????
Jeg har ikke opplevd det i forbindelse med stoffskiftesykdom, men med panikkangst. (Men den kom i den perioden stoffskiftet var på vei ut av vater, så hvem vet...!!! Borte er det nå og jeg håper jeg slipper å se det flere ganger.)

Det jeg vil si er at om du har tid og overskudd så forsøk en quigong-klasse om du kan finne det i nærheten. Øvelsene er ikke så veldig krevende og fokuserer på pusterytme i rolig bevegelse. Å puste grunnt blir lett en vond uvane, og om man klarer å komme ut av denne uvanen gjennom noen timer så blir det lettere å ta ibruk teknikken for å puste skikkelig også i hverdagen.

Vond pust er ofte et tegn på stress i kroppen og ved å fortsette å puste "feil" så stresser vi kroppen mer. Gjennom å puste rolig og avslappet lurer vi kroppen til å roe ned og slappe av.... Og gjennom å gjenta øvelsen og pusten parallellt lærer vi kroppen at "når vi gjør denne øvelsen skal du spenne av og puste skikkelig". Om det ikke går å gjøre det hele dagen har iallfall kroppen fått et "pusterom"...

Jeg har skrevet litt om det i denne bloggposten, da i forbindelse med stressmestring
http://smgj.wordpress.com/2008/12/03...s-smgj-synser/

Til å begynne med må man konsentrere seg om å puste dypt ned sånn at "bukseknappen spretter", men etter hvert blir det naturlig. Det er riktig - det er der nede et ordentlig åndedrag skal være.