Viser søkeresultater 1 til 10 av 44

Hybrid View

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    114

Standard Sv: Reverse Triiodothyronine (rT3)

Jeg prøver igjen....noen som vet?

-M-

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Pluto Vis post
    Jeg prøver igjen....noen som vet?-M-
    Hei Pluto - litt usikker på om jeg helt forstår hva du er ute etter men regner med at det er å forstå forholdet mellom det aktive T3 og det inaktive rT3

Skjoldkjertelhormon betår av ett tyrosinmoleky med jodmolekyler festet til seg. Det sitter 4 jodmolekyler på T4.
    T4 konverteres til brukelig T3(og T2). For å konvertere T4 til T3, og T3 til T2, bruker cellene dine et enzym, deiodinase, for å "banke" av en av jodmolekylene. - om "riktig" jodmolekyl bankes av før du T3 - om feil jodmolekyl bankes av får du rT3.

T3 fungerer som akselerator (fester seg til reseptorene og gir biologisk respons og metabolsk effekt) rT3 derimot har ingen reseptor og fungerer som brems. Om det dannes for mye rT3 ift. T3 vil dette istedet for gi metabolsk (oppbyggende effekt) gi en katabolsk (nedbrytende effekt)

Å måle rT3 sammen med T3 eller FT3 for å se forholdet mellom disse er derfor viktig sammen med andre skjoldkjertelprøver enn FT4 og TSH om responsen på medisinering uteblir for å finne årsaken til hypotyreosen

Ett høyt tall vil si at det er mer T3 ell rT3
    Måleområde for T3 (1,2-2,7
    Måleområde for rT3 (0,14-0,54)
    Om man har lavt T3 1,2 og lavt rT3 0,14 blir forholdet 1,2/0,14=8,5
    Om T3 derimot er 2,7 og rT3 fremdeles 0,14 blir forholdet 2,7/0,14=19,28
    Om T3 er på topp 2,7 og rT3 ligger i øvre normalområde 0,54 blir forholdet:
    2,7/0,54=5

Forholdene blir de samme om man bruker FT3 istedet for T3
    normalområde Ft3 3,6-8,3
    Om man har lavt FT3 3,6 og lavt rT3 0,14 blir forholdet 3,6/0,14=25,71
    Om FT3 derimot er 8,3 og rT3 fremdeles 0,14 blir forholdet 8,3/0,14=59,28
    Om FT3 er på topp 8,3 og rT3 ligger i øvre normalområde 0,54 blir forholdet:
    8,3/0,54=15,37

Høyt forholdstall viser således ikke for mye rT3 - ett lavt tall det motsatte, slik kan man kanskje si at over 20 om man regner med FT4.

Var det dette du lurte på?

H:-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg her jo også sett det regnestykket, men undret meg.
    Her er det jo forskjellige målestokker ute å går.
    Jeg blir usikker når mol-verdier måles opp mot hverandre når det er snakk om forskjellige molekyler.
    I dette regnestykket er det også snakk om meter og millimeter.
    De tre involverte referanseverdier i samme målestokk :
    rT3 = 0.14-0.54 pmol/ml
    fT3 = 3,6 – 8,3 pmol/l.
    T3 = 1200–2800 pmol/l
    fT4 = 10 - 22 pmol/l
    T4 = 60000 - 150000 pmol/l

Forvirringen mol skaper kan illustreres ved at det kun er 0,03% av T4 som finnes fri. Og 0,3% av T3 som finnens fri.
    Det ser jo ut som at fT4=15 blir til en T3 som er mye større.
    Og slik ser det ut fordi mol målet ikke kan sammenligne to forskjellige molekyler.

Så er min viten begrenset til dette, jeg finner ikke ut av det på nett så fint om noen vil forsøke å skrive noe om det.

Frie verdiers vekt vil jo heller ikke kunne sammenlignes med bundet vekt. Da veier man jo også bindemolekylet. Dette finnes det 3 forskjellige av, men i hovedsak er det jo TBG.
    Sist endret av Hansen; 12-09-10 kl 12:27
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Jeg her jo også sett det regnestykket, men undret meg.
    Her er det jo forskjellige målestokker ute å går.
    Jeg blir usikker når mol-verdier måles opp mot hverandre når det er snakk om forskjellige molekyler.
    I dette regnestykket er det også snakk om meter og millimeter.
    De tre involverte referanseverdier i samme målestokk :
    rT3 = 0.14-0.54 pmol/ml
    fT3 = 3,6 – 8,3 pmol/l.
    T3 = 1200–2800 pmol/l
    fT4 = 10 - 22 pmol/l
    T4 = 60000 - 150000 pmol/l

Forvirringen mol skaper kan illustreres ved at det kun er 0,03% av T4 som finnes fri. Og 0,3% av T3 som finnens fri.
    Det ser jo ut som at fT4=15 blir til en T3 som er mye større.
    Og slik ser det ut fordi mol målet ikke kan sammenligne to forskjellige molekyler.

Så er min viten begrenset til dette, jeg finner ikke ut av det på nett så fint om noen vil forsøke å skrive noe om det.

Frie verdiers vekt vil jo heller ikke kunne sammenlignes med bundet vekt. Da veier man jo også bindemolekylet. Dette finnes det 3 forskjellige av, men i hovedsak er det jo TBG.
    Hei Finn! Enig med deg at regnestykket muligens ikke egentlig kan benyttes til noen ting - har også undret meg over dette. Forsøkte bare å forklare tanken bak. Usikker på om det er STTM som lanserte det - mer eller mindre det eneste stedet det blir diskutert tror jeg - eller som jeg har lest da
    Tror det er langt viktigere at rT3 bare blir målt - ligger den høyt - kan det bli dannet for mye rT3.

Jeg kan forsøke meg på en forklaring av mol - selv om det kanskje burde vært under en egen fane som het kjemi og grunnenheter i SI-systemet

Enhet for stoffmengde kalles mol og brukes for å beskrive hvor mange partikler (atomer, ioner og molekyler) som reagerer i kjemiske reaksjoner. 1 mol av et stoff er definert som stoffmengden som inneholder like mange partikler som det er atomer i 12g av karbonisotopen C12. Gjennom målinger har man kommet frem til at dette tallet er 6,022x10(opphøyd i 23) (klarer ikke å skrive det riktig her). 1 mol av hvilket som helst stoff inneholder 6,022x10(opphøyd i 23) antall partikler. Det betyr at f.eks. 1 mol vann og 1 mol glukose inneholder like mange molekyler selv om det er ulike stoffer. Vanskelig å forstå fordi det ikke rimer logisk - krever litt før man kommer inn i det.

Videre er pmol (pico) forstavelse p - tierpotens 10 opphøyd i -12 som skrevet på normalmåte blir 0,00000000001. Hvilket vil si at vi her snakker om uhyre små konsentrasjoner. (Pico er mindre enn nano - som er 10 opphøyd i -9 potens) 0,0000000009 for å forsøke å gi et bilde på hvor små konsentrasjoner vi snakker om her)

Og som du sier bruker vi jo å omregne til like enheter når vi måler forholdstall uansett hva det gjelder. Det vil jo si at pmol/ml for rT3 må regnes om til konsentrasjonen pmol/l som konsentrasjonen for f.eks. T3 oppgis i for å regne forholdet mellom dem korrekt (eler ovendt) - og da er vi ikke i nærheten av tall over 20 - slik det er nevnt tidligere i tråden. (Orker ikke å sette opp regnestykket - tror ikke det er interessant heller)............ iallefall ikke noe jeg tenker på dagelig

H

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    114

Lange fine svar fra begge to. Jeg har vel forstått hvordan regne ut tallet. Det er jo derfor jeg spør, fordi jeg får 15,6. Jeg leser at over 20 er bra, men lurer vel egentlig bare på hva som hender med kroppen da tallet ligger under 20. Hvor mye under 20 må det ligge for at det skal ha stor innvirkning på kroppen for eksempel? Har dere lest noen nedre grense for hva som er anbefalt? Jeg vil vel kanskje tro at dette må ses i sammenheng med andre tall?

-M-

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Pluto Vis post
    Lange fine svar fra begge to. Jeg har vel forstått hvordan regne ut tallet. Det er jo derfor jeg spør, fordi jeg får 15,6. Jeg leser at over 20 er bra, men lurer vel egentlig bare på hva som hender med kroppen da tallet ligger under 20. Hvor mye under 20 må det ligge for at det skal ha stor innvirkning på kroppen for eksempel? Har dere lest noen nedre grense for hva som er anbefalt? Jeg vil vel kanskje tro at dette må ses i sammenheng med andre tall?

-M-
    Tror ikke jeg kan gi deg bedre svar - har du lite T3 og mye rT3 får du lite metabolsk og mye katabolsk effekt. Vet ikke om det er så viktig å talleste dette akkurat. Det blir som om du får beskjed om at alle de andre verdiene er innenfor referanseområdet- finnes ingen eksakte verdier i dette gamet....

H

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    114

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Tror ikke jeg kan gi deg bedre svar - har du lite T3 og mye rT3 får du lite metabolsk og mye katabolsk effekt. Vet ikke om det er så viktig å talleste dette akkurat. Det blir som om du får beskjed om at alle de andre verdiene er innenfor referanseområdet- finnes ingen eksakte verdier i dette gamet....

H
    Takk takk. Trodde kanskje det fantes noe ref.område, ikke bare over/under 20.

-M-

Lignende tråder

1. Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 8
    Siste melding: 21-04-10, 21:04
  2. Binyrer og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3)
    Av Bittebitt i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 18-04-09, 16:51

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn