Side 13 av 20 Først 1234567891011121314151617181920 Siste
Viser søkeresultater 121 til 130 av 191
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Enda et nybegynner spørsmål... Gunnda

Det er ikke lett gunnda.
    For å finne ut om jeg er over- eller under -dosert ser jeg på flere målinger jeg tar selv. Hvilepuls om morgenen - ortografisk hjertetest - morgentemperatur.
    Jeg har gjort dette leeeenge og har notater fra før 2000 med grafiske fremstillinger på Pc.
    Selv dette gir (meg iallfal) ikke noe entydig - det viktigste er nok å snakke litt med seg selv, og av og til kan noe av dataene hjelpe til.

For å nevne det at jeg, aritmofil som jeg er, også har blodprøvedata fra enda lenger tilbake. Det har heller ikke kunnet vise meg dosen min.
    TSH blir null på langt lavere doser enn jeg har brukt - til nå iallfall.
    Og fT4 varierer etter høyvekta på Moss uten noen sammenheng med hverken dose eller hvordan jeg føler meg.
    Det gjør at det bare er tull for meg å ta de vanligst tilbudte blodprøver.
    I høyden kan de vise meg at det er langt på viddene, det har det gjort flere ganger - uten at jeg har kunnet samtykke i det.
    De fleste ganger viser de jo at alt er perfekt.........

Jeg står tilbake med å variere dosen til minimum ubehag, og det trenger jeg ikke blodprøver til å forvirre meg i å finne ut.

Jeg har ikke forsøkt Thyroid-S, som for meg fremstår som beste aspekt - altså uten at det er forsøkt.
    Basert på det underlige jeg selv er iferd med å oppleve akkurat nå, altså uten at jeg har noen erfaring med hvordan det vil ende, vil jeg kunne tenke meg at du har vært igjennom en høydosert periode som har satt fart i saker som det har vært lite fart i. Det har krevd en viss dyttekraft - og nå trenger du ikke så høy kraft lenger ? Du er kommet til toppen av bakken og vidre bortover er det flatt ?
    Følg din følelse av at dosen er for høy, sett den ned uten å ha skruppler i så henseende - og vent på resultatet.
    Hopp gjerne over en dag også.
    Jeg har gått suksessivt ned fra 250mg og brukt 125mg i en uke nå.
    Merkelig er det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Kjære Gunnda!

Det er ikke rent lite du har vært i gjennom. Jeg syns det er en skam hvordan du er blitt behandlet, men jammen har du tatt skjeen i egen hånd.. Jeg syns du virker som en veldig fornuftig og handlekraftig dame , og jeg håper du har "steder" du kan finne den styrken du trenger!

Ja, dette er vanskelig.. Men ikke gi deg!!

Har du forresten målt natrium og kalium verdiene dine nylig?
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Kjære, Gunnda

Fint å "prate" med deg igjen. Det å ikke ha blitt bedre på disse 7 månedene må sikkert være skuffende. Og jeg vet jo du er veldig tålmodig. Du fortjener mer enn andre jeg kjenner å få framgang og få livet ditt tilbake.

Jeg tenker at med så slitne binyrer som du har (for du har nok mer problemer med binyrene enn mange andre her inne?), så trengs det kanskje mer enn hc. Hc gir binyrebarken ro. Men kanskje trenger du noe som kan bidra til å hjelpe den til å bygge seg opp igjen? Hva tror du om pregnenolone eller eventuelt 7-keto?

For jeg tror at du (i likhet med meg?) har den største utfordringen i forhold til binyrer. Vanskelig å få stoffskiftet bra med binyrer som er så slappe... Det er nå mine tanker.

Kanskje kunne du dristet deg til en time hos en lege og fått sjekket status på mineraler og vitaminer etc. for å se om det er noe du kan justere der?

Krysser fingrene for deg!

God klem fra meg!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hei Gunnda!

Synd at du ikke føler fremgang på sju måneder. Men kanskje tar det lang tid når det har vart lenge? Jeg tenker sånn selv. Jeg tror jeg har hatt lave kortisolnivåer mange ganger gjennom livet. Så vender man seg til at alt er lavt, det er det normale. Til det kræsjer.

Om søvn: Jeg har hatt søvnproblemer minst siden jeg var tjue år, husker jeg som student vandret søvnløs rundt i Oslos gater. Søvnen tok lang tid å ordne, men den ser ut til å være på rett vei nå. Men når vi sliter med hormoner og er på felgen, må vi ha mye og god søvn! Det er helt basalt! Bruker du noe for å hjelpe deg på rett vei? Som melatonin, Trypthophan (5-HTP) eller den gammeldagse allergimedisinen Vallergan som gjør deg trøtt, og hjelper deg å sove uten å gi deg avhengighet? Siden du er tom for andre hormoner kan det hende at melatonin er lurt å bruke som søvnhjelp. Å spise fisk eller annen mat med mye tryptophan som kveldmåltid er også lurt.

Jeg merker etter opp- og nedturer siste måneder at det å ha riktig dose er vesentlig. Passe mye av alt. I det siste gikk jeg på for lave doser med thyroid og levaxin, og så gradvis går jeg gjennom en personlighetsforandring, i stedet for å være blid og glad, blir jeg mutt, i stedet for å gyve løs på ting og se det som en utfordring blir jeg matt over alle berg som tårner se gopp, og unnlater å gjøre noe. Men det virker jo som om du er ganske god der da

Det eneste jeg tenker på, er et kapittel i boka til Jefferies om "Safe use of cortisol", hvor han setter to personer på fysiologisk dose hc. Men de trenger 30 mg, ikke 20 mg, for å fungere, og han ser at det er nødvendig å gå over det som er "rikitg" for at de skal ha det bra. Kan det være slik for deg? Plager du deg selv med for lav dose, burde du ekperimentere med å øke hc dosen litt for å se om det hjelper? Ellers synes jeg Rufus hadde gode innspill.

jeg vil så gjerne høre at det går mye, mye bedre med deg
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Hei Gunnda,

det var leit å lese at formen din ikke er bedre. Jeg vil bare si at jeg synes du er en kjempetøff dame som har tatt skjeen i egen hånd, og har tatt over styringen selv. Må slutte meg til det som sies om at hvis noen virkelig fortjener fremgang, så er det akkurat deg.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Dere, tusen takk for input.
    For litt over en uke siden begynte jeg med Pregnolone...tar 12,5 mg/dgl, men får vel øke etterhvert?!
    Tør ikke ta mer enn en ting om gangen, ellers mister jeg styringa på evnt. hva som virker.
    Fortsatt går jeg kun på 2 grain, og syns det er merkelig...(har hatt antistoff i mange år, og flere år siden kjertelen min var kraftig atroert).
    Jeg er god og varm på hender og føtter....generelt varm(som flere inne her er).
    Hva kommer det av mon tro...var det slik vi egentlig VAR, men har glemt det?!
    Atter en gang...takk for råd og omtake....det" returneres"!!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Pregnolone-dosen din er fin til du kjenner at det går greit. Ellers kan man ta mer jo eldre man er. Vanlig dose når man kommer noe opp i alder er opp til 50mg daglig. (Økende dose med alderen fordi egenproduksjonen faller fra midten av 20årene og utover.)

Håper at det hjelper deg.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Takk....da venter jeg litt og øker til 25mg i første omgang....alderen tilsier jo 50mg+++!!!
    Jeg har påvist verdier under min.ref.område når det gjelder DHEA, så håper å hente noe der ...bør kjenne noe til jul!!
    Kanskje det kan hjelpe på søvn også, for lav DHEA i seg selv kan gjøre at en ikke vil sovne om kvelden, og der er jeg...
    Tross varmen - har jeg( for meg) hypotegn også..nevropatien kommer spes. intenst under foteblad og i handflater, det tykke slimet,hæshet og trykket i halsen er tilbake, et spes. trykk i det ene øret m.m...alt tegn hos meg tidligere, med Levaxin, på lav fT4(og derav lav fT3), så må vel krype til ett eller annet for å ta blodprøver....bare for å se...til nyttår, kanskje....kanskje en vakker dag!! Kanskje jeg bør øke Thyroiddosen med 0,5 grain, 30mg?!
    Ellers tar jeg mye vitaminer og mineraler, og kostholdet er teoretisk bra!!
    Hvis noen tar fremdeles...hvor mye Ashwanghanda tar dere pr dag?
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Ja, det høres jo ut som du bør øke noe på thyroiddosen hvis de klassiske hyposignalene er kommet tilbake... Det er pussig med denne varmen, den er jo liksom der den selv om en er hypo virker det som på meg hvertfall.. Det med pregnenolone virker veldig lurt syns jeg, og jeg har tenkt at det kanskje er lurt å trappe langsomt opp slik at iikke kroppen får "hormonsjokk"og starter opp å tulle med å miste hår og greier? Jeg er jo 31 år, men er oppe i 40mg pregnenolone.. Men jeg har visstnok en genfeil som gjør at jeg ligger under og i nederste referanse ift. kolesterol som jo pregnenolone lages fra. Jeg vet ikke hvor mye dette har preget eller preger meg altså, men jeg har nå valgt å "gi på litt". Og det virker som kroppen nyttegjør seg det mer og mer for hver dag. Så pregnenolone anbefaler hvertfall jeg varmt .

God natt!
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Takk....da venter jeg litt og øker til 25mg i første omgang....alderen tilsier jo 50mg+++!!!
    Jeg har påvist verdier under min.ref.område når det gjelder DHEA, så håper å hente noe der ...bør kjenne noe til jul!!
    Kanskje det kan hjelpe på søvn også, for lav DHEA i seg selv kan gjøre at en ikke vil sovne om kvelden, og der er jeg...
    Tross varmen - har jeg( for meg) hypotegn også..nevropatien kommer spes. intenst under foteblad og i handflater, det tykke slimet,hæshet og trykket i halsen er tilbake, et spes. trykk i det ene øret m.m...alt tegn hos meg tidligere, med Levaxin, på lav fT4(og derav lav fT3), så må vel krype til ett eller annet for å ta blodprøver....bare for å se...til nyttår, kanskje....kanskje en vakker dag!! Kanskje jeg bør øke Thyroiddosen med 0,5 grain, 30mg?!
    Ellers tar jeg mye vitaminer og mineraler, og kostholdet er teoretisk bra!!
    Hvis noen tar fremdeles...hvor mye Ashwanghanda tar dere pr dag?
    Kjære Gunnda
    Jeg kjenner veldig igjen symptomene du sliter med. Varmen er jeg ikke så sikker på vi har til felles, men jeg kan ha brennende varme hender og føtter som jeg mener henger sammen med nevropatien. Hvordan er det med hevelser hos deg? Skal du få bukt med nevropatien (som kommer av hypothyreosen) må du jobbe med både binyrer og thyroid. Anbefaler deg deg på det varmeste å prøve Barbasco plus. Ta kontakt med den norske nettbutikken per telefon og snakk med dem, siden jeg mener å huske at du er skeptisk i forhold til å oppgi personnr ditt. Vil bare understreke at jeg har en venninne som har abonnert i flere år uten å ha noe problemer med sitt personnr.
    Alle gode ønsker om en bedre helse, Gunnda.

Side 13 av 20 Først 1234567891011121314151617181920 Siste

Lignende tråder

1. Nybegynner
    Av Elly i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 09-12-15, 20:35
  2. Nybegynner... og skjønner ingenting...
    Av Destiny85 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 24
    Siste melding: 02-03-09, 10:43
  3. Nybegynner spm... ;)
    Av Grace i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 29-10-08, 13:41
  4. Enda et spørsmål; om T3 denne gang :-)
    Av Marina73 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 02-06-08, 15:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn