Side 6 av 25 Først 12345678910111213141516171819202122232425 Siste
Viser søkeresultater 51 til 60 av 249
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av gitteh Vis post
    Er der nogen der har erfaringer med brugen af antidepressivt medicin sammen med stofskiftemedicin?
    Jeg har fået det anbefalet af en læge som kur mod irritabel tyktarm (neurogene smerter i tarmen).
    Jeg er meget i tvivl og føler mig ikke depressiv - men kan det hjælpe så er man jo snart klar til hvad som helst. Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer?
    Det middel som overlægen anbefaler hedder "Amitriptylin"..
    Jeg har også tatt Sarotex i årevis. Dvs 25 mg. Amitriptylin er virkestoffet. Jeg har aldri vært depressiv, men fikk det for å sove bedre. Jeg har ikke tatt denne i kombinasjon med Levaxin, men i mange år før hypothyreose ble oppdaget. Jeg kan ikke huske om jeg hadde bivirkninger av disse...
    • Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    • Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Hej Studine

hej

..og tak for svar.
    Det lyder da positivt at man kan tage begge typer medicin samtidigt.
    Jeg afventer lige nogle måneder før jeg begynder på prolaktin-medicinen igen, da jeg ved at den giver slemme bivirkninger (jeg er netop ved at indkøre stofskiftemedicin, og har det slemt nok i forvejen!).
    Jeg overvejer Parlodel.
    Har du fået lavet en MR-scanning af hjernen?

Mange hilsner
    Gitte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    66

Standard Re: Hej Studine

Sitat Opprinnelig skrevet av gitteh
    Har du fået lavet en MR-scanning af hjernen?
    Ja.
    Første gang før oppstart på medisin. Legen (endokrinologen) mente at det sikkert ikke var en knute, men fikk MR bare for å sjekke. Påvist mikroadenom (6-7 mm) i hypofysen.

Andre gang for å sjekke at knuten hadde krympet som den skal ved medisinering, antar det var et par år etterpå. MR viste at knuten hadde gått tilbake, og var nå knapt synlig. Likevel har jeg et altfor høyt prolaktin, dog langt lavere enn i 1999 når det hele startet.
    Studine - ferdig skolert

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Jeg har endometriose og stofskifteproblemer.
    Er der andre der også har samme problemer?
    Det forvirrer billedet lidt for lægerne, da de ikke helt kan finde ud af hvilken en af sygdommene er der er årsagen til mine problemer - specielt mave/tarmproblemerne kan jo skyldes begge ting.
    Hei

Har hørt at det kan være en sammenheng mellom disse to sykdommene. Har man det ene så er det stor sannsynlighet for at man har det andre. Noen som vet om det stemmer?

Jeg har lavt stoffskifte, og begynner å tro at jeg har endometriose også. Har disse symptomene som er typisk ved endometriose men som ikke er typisk for stoffskifte. Men hvordan får man stilit diagnose? Er det veldig omfattende undersøkelser?

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard endometriose

Hej
    For at få konstateret endometriose er man nødt til at få foretaget en laparoskopi (kikkertundersøgelse hvor man med 4 små indstik kigger ind i bughulen).
    Jeg har fået det konstateret i sep. 2006 og har efterfølgende fået indsat en hormonspiral for at tage menstruationssmerterne - og det har virkelig hjulpet. Men jeg plages dagligt af smerter i mave/tarmområdet (oppustethed osv.), som måske kan skyldes at jeg har sammenvoksninger omkring tyktarmen.
    Ja du har helt ret at nogle af symptomerne ved endometriose kan være de samme som stofskiftesymptomerne, med træthed som det primære symptom. Jeg plages, foruden mavegenerne også af kvalme, utilpashed og smerter før/efter afføring. Mange ved jeg plages også af smerter ved samleje og så selvfølgelig stærke menstruationssmerter.
    Jeg er selv meget i tvivl om, om mine gener skyldes endometriosen eller stofskifteproblemerne, ja måske kan det jo skyldes begge dele..
    Spørg endelig hvis du vil vide mere..
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Tusan takk for nyttig informasjon, gitteh. Jeg burde egentlig tatt en slik undersøkelse, men har overhode ikke lyst. Ikke noe morsomt å komme til lege med enda en "innbilt" sykdom. Har nettopp fått lav stoffskifte diagnosen, så tror kanskje jeg venter ei stund før jeg begynner med enda en undersøkelse. Så kanskje har jeg flere spørsmål når den tid kommer.

Ha en fortsatt fin kveld!

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Anti-Tpo - hvad betyder det

Min læge har anbefalet mig at øge dosis fra 0,50 mikrogram Eltroxin (Levaxin?) til 100 mikrogram - jeg sagde til ham at jeg synes at det lød til at være en stor forøgelse, om det ikke var bedre at tage 0,75 i nogle uger (det synes jeg at jeg har læst herinde), men han sagde at det kun var et problem hvis man var hjertepatient.
    Er der nogen der har nogle gode råd? Jeg har taget 0,50 mikrogram i 3 uger nu og tog 0,75 første gang igår...

Jeg har fået svaret på min Anti-TPO og den var på 80 hvilket lægen sagde var for højt. I 2003 var den 142, hvad betyder denne Anti-Tpo egentlig for ens velbefindende?
    Får man det dårligere jo højere tallet er eller? Betyder et lavt tal, at ens stofskifteproblemer ikke "skal tages så alvorligt"? Er der nogen der ved noget om det?
    Mvh. Gitte
    P.S.: Jeg ved godt overordnet set at Anti-Tpo betyder at man danner antistoffer mod ens egne celler, det er mere konsekvenserne af en forhøjet Anti-Tpo jeg er i tvivl om.

baremei Gjest

Standard Sv: Anti-Tpo - hvad betyder det

Min læge har anbefalet mig at øge dosis fra 0,50 mikrogram Eltroxin (Levaxin?) til 100 mikrogram - jeg sagde til ham at jeg synes at det lød til at være en stor forøgelse, om det ikke var bedre at tage 0,75 i nogle uger (det synes jeg at jeg har læst herinde), men han sagde at det kun var et problem hvis man var hjertepatient.
    Er der nogen der har nogle gode råd? Jeg har taget 0,50 mikrogram i 3 uger nu og tog 0,75 første gang igår...
    Generelt har han rett. Men de fleste tåler dårlig en så stor økning, rett og slett fordi kroppen blir kjørt for hardt for fort.

Siden du bare har brukt det i tre uker er det i hvert fall for fort, og jeg synes du gjør klokt i å øke bare til 75. Og så holder du den dosen i minst 6 uker før du øker igjen.

Det som ofte skjer hvis man øker for fort er at enkelte symptomer øker/kommer tilbake, og da tar det enda lenger tid å bli bedre selv om du senker dosen en stund.

Hør på deg selv - det er bedre å øke sakte enn å være utålmodig og øke fort for så å bli enda sykere. Da er du også helt sikker på at du ikke tar noen sjanser.
    Jeg har fået svaret på min Anti-TPO og den var på 80 hvilket lægen sagde var for højt. I 2003 var den 142, hvad betyder denne Anti-Tpo egentlig for ens velbefindende?
    Får man det dårligere jo højere tallet er eller? Betyder et lavt tal, at ens stofskifteproblemer ikke "skal tages så alvorligt"? Er der nogen der ved noget om det?
    Mvh. Gitte
    P.S.: Jeg ved godt overordnet set at Anti-Tpo betyder at man danner antistoffer mod ens egne celler, det er mere konsekvenserne af en forhøjet Anti-Tpo jeg er i tvivl om.
    Konsekvensene av anti-tpo er at din skjoldbruskkjertel lider en sakte og stille død.

Det er kroppens immunsystem som går til angrep på seg selv, i dette tilfelle kjertelen.

Så vil kjertelen kjempe imot, prøve å gjøre jobben sin, sliter seg ut og virker dårligere etterhvert som årene går. For noen tar det bare et par år før kjertelen gir opp, for andre kan det ta mange år med svingende form. Enkelte kan også få struma, forstørret kjertel, fordi den øker sitt eget volum i forsøket på å øke produksjonen av tyroxin.

I teorien skal høy anti-tpo ikke påvirke formen, men mange forteller at den gjør det: høy anti-tpo = dårlig form.

Nora vet en del om det å prøve å senke anti-tpo ved hjelp av selen, men det vil jeg ikke mene så mye om siden selen er så giftig.

Jeg antar en normal dose tilskudd på 100mcg ikke gjør noen skade, men mange bruker 200mcg. Jeg antar det ville være lurt med en blodprøve for å se hvor mye man har først. Eller? Nora?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard Til Gitteh fra Ninus

Gitteh skrev:
    Gitte, jeg har mere end 1300 anti-TPO. Endokrinologen, som jeg lige har været til, sagde, at 10% af alle kvinder har højt anti-TPO, hvilket ”bare” betyder, at kvinderne i fremtiden vil udvikle lavt stofskifte. Jeg mener selv, at højt anti-TPO betyder en del for ens velbefindende, eftersom jeg har været sygemeldt i 5 måneder!

Gitteh skrev: Min læge har anbefalet mig at øge dosis fra 0,50 mikrogram Eltroxin (Levaxin?) til 100 mikrogram - jeg sagde til ham at jeg synes at det lød til at være en stor forøgelse, om det ikke var bedre at tage 0,75 i nogle uger.
    Endokrinologen gik med til at give mig eltroxin som forsøgsbehandling. 50 mikrogram hver anden dag, om tre uger 50 mikrogram hver dag. Det må siges at være en del mere forsigtigt end din læge.

Gitteh skrev: Jeg har endometriose og stofskifteproblemer. Er der andre der også har samme problemer?
    samt: Jeg har fået det anbefalet af en læge som kur mod irritabel tyktarm (neurogene smerter i tarmen).
    Ja, jeg har også begge dele. Jeg har fået bortopereret slimhinden i livmoderen på grund af massive blødninger 3 uger hver måned. Det er det bedste jeg har gjort!

Det, der har hjulpet på den irritable tyktarm, var en omfattende allergi/intolerans-test via blodprøver. Jeg kan bl.a. ikke tåle roesukker/melis, kakao, malt (som er i brød), blomkål, majs, tilsætningsstoffer, farvestoffer, kunstige sødemidler, mm. Da jeg gik på diæt ved at udelukke disse ting, tabte jeg mig 10 kg i løbet af 10 uger, og jeg fik det meget bedre i maven og i det hele taget. Jeg er gået fra størrelse 44 i tøj til størrelse 38.

Begge dele fandt sted for 8 år siden. Lige nu, har jeg dog meget luft i maven, mavesmerter og mange andre symptomer, så jeg er ikke i tvivl om at stofskiftet og mit høje TPO er årsagen.

Jeg synes, at vi har en del tilfælles. Kan vi tale sammen i telefon? Hvis jeg kan finde ud af det, vil jeg sende dig en privat besked med mit telefonnummer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ninus, de allergi/intoleransetesten, hva heter den?
    Det fins en bra en i sverige også og et par minst i tyskland, den ene heter immunopro300, jeg har tatt yorktesten som tester IgG mot 116 matvarer. Jeg prøver å få en oversikt over slike tester.....

maksdosen på selen er 200 µg men jeg har tatt 100µg fordi det er noe dyrt. Man kan bruker selen mot alle antistoffer vi har, fant noe på Elaine Moores sider om graves.
    Hun har mye mer interessant om antistoffer og hvordan få dem ned.

Selen skal tas hver dag, ikke anfallsvis...

http://autoimmunedisease.suite101.com/blogs.cfm 06
    http://www.suite101.com/welcome.cfm/graves_disease 05
    http://www.suite101.com/articles.cfm/graves_disease 04-05
    http://www.suite101.com/articles.cfm/gr ... sease/more 01-04

Ting som er kjent for å trigge antistoffer er jod, gluten, aspartam, msg, allergener, mye karbohydrater, stress, røyk osv

Side 6 av 25 Først 12345678910111213141516171819202122232425 Siste

Lignende tråder

1. Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
    Av nora i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 09-10-10, 18:40
  2. Medicinalindustrien har hjernevasket lægerne
    Av Anisa i forumet D-vitamin
    Svar: 0
    Siste melding: 19-11-09, 12:32
  3. Svingende tal igennem årene (langt)
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-03-07, 11:01
  4. Det er lett å… behandle hypotyrose
    Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 5
    Siste melding: 27-06-06, 19:59
  5. Hvor tid begynner man å behandle hypo i andre land?
    Av Tor i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 4
    Siste melding: 20-06-06, 18:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn