Side 5 av 25 Først 12345678910111213141516171819202122232425 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 249
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg vil argumentere med at svingningen ikke er så stor, alt sammen er jo lavt stoffskifte på de tallene du har listet opp, og hypofysen synes å bli sliten etter en stund, det har vært en diskusjon om det i bmj, de så nemlig ingen sammenheng i størrelsen av TSh og symptomer. Altså er alt sammen hypo og svinger ikke noe særlig. Hvis du hadde hatt en veldig lav TSH innimellom kunne man sagt at stoffskiftet ditt var svingende.
    Men du har hatt konstant lavt stoffskifte og noeng anger har hypofysen klart å sende ut mer TSH , noen ganger mindre, alt etter formen osv...'

TSH er nemlig logaritmisk.
    En forskjell på en TSH på 1 til 2 er det samme som en forskjell på 3 og 6 eller 5 og 10.
    Alle dine tall sier at du er hypo, og forskjellene er egentlig ikke særlig signifikante med begrunnelsen at TSH er logaritmisk.
    Interessant at legen hørte på argumentasjonen om referanseområdene i tyskland.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Medicin mod forhøjet prolaktin & stofskiftemedicin

Hej

Jeg er p.t. i behandling med Eltroxin for at se om det vil kunne hjælpe mig af med en del plager, som betyder at jeg nu er sygemeldt på 4. måned. (har været igang i 3 uger nu, og har den sidste uge fået det værre).
    Jeg har samtidigt forhøjet prolaktin, som jeg fik medicin for Dostinex (Cabergoline), men jeg prøvede at stoppe med det efter samråd med lægen, da medicinen gav mig halsbrand og mavesmerter.
    Jeg tænker nu på om grunden til at jeg får det værre er at mit prolaktin stiger. Jeg har fået det målt flere gange siden jeg stoppede og på 2 måneder er det steget fra 0,45 til 0.80 iu/L (0.09-0.58).
    Mit spørgsmål går nu på, om der er nogle af jer der har erfaringer med at bruge medicin mod forhøjet prolaktin samtidigt med Eltroxinen?
    Dostinex (Cabergolinen) giver ret slemme bivirkninger, så jeg er ked af at starte, men jeg får det tydeligt værre jo højere prolaktin-tallet er føler jeg : træt, kvalme, tung i hovedet, blanke øjne, influenza-agtig følelse, dårlig appetit. (Jeg ved godt at alle disse symptomer også kan skyldes stofskiftet, ja så jeg ved jo i virkeligheden ikke hvad der er årsagen til mine symptomer!).
    Kan nogen hjælpe?
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er ikke mye om det på forumene såvidt jeg husker.
    Det jeg husker er at prolaktin går ned ved riktig dose eltroxin/levaxin...
    Hvor mye tar du nå, og har du fått tatt noen flere prøver/når begynte du?

Det er orresten en som har skrevet om høyt prolaktin i frbindelse med stofskifte og mer, Cheryl på www.healinglight.com
    Hun har schmidts syndrom som er autoimmun stoffskiftesykdom og autoimmun binyrebarksvikt samtidig.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard prolaktin

Hej Nora

Jeg tager 50 mikrogram Eltroxin dagligt og har gjort det i 3 uger nu. Synes jeg kunne mærke en bedring i de første uger, men nu har jeg det rigtigt forfærdeligt. Jeg prøver at være tålmodig med pillerne, men hvis de gør mig så dårlige, så ved jeg snart ikke. Men ellers skulle bivirkninger vist ikke være så hyppige, har ikke læst om mange herinde med bivirkninger af stofskiftemedicin...
    Har ikke fået taget nye blodprøver endnu...
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg husker jeg følte jeg måtte øke etter to uker.
    det er vanlig å øke til 75 µg etter en liten stund, f. eks. to-tre uker, mens andre leger venter og tar så nye blodprøver alle 6 uker og øker da og nye prøver alle seks uker.
    50µg er en veldig liten dose, jeg vet om noen få seom bruker 75 eller 88 µg men bare veldig få blir bra med 50µg, men det fins.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Endometriose. Antidepressivt medicin

Hej
    Jeg har endometriose og stofskifteproblemer.
    Er der andre der også har samme problemer?
    Det forvirrer billedet lidt for lægerne, da de ikke helt kan finde ud af hvilken en af sygdommene er der er årsagen til mine problemer - specielt mave/tarmproblemerne kan jo skyldes begge ting.

Er der nogen der har erfaringer med brugen af antidepressivt medicin sammen med stofskiftemedicin?
    Jeg har fået det anbefalet af en læge som kur mod irritabel tyktarm (neurogene smerter i tarmen).
    Jeg er meget i tvivl og føler mig ikke depressiv - men kan det hjælpe så er man jo snart klar til hvad som helst. Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer?
    Det middel som overlægen anbefaler hedder "Amitriptylin"..

Er der andre der også har disse problemer?
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg tar amitryptilin selv, og man bruker det ofte ved fibromyalgi. Jeg fikk det for noe sånt, og tar en halv 5-mg tablett. De med ordentlig fibromyalgi tar gjerne mer og det hjelper hos en del ehter det. Imidlertid er det en del andre medidiner de også kan velge mellom.
    Det virker ikke som antidepressiva hos dem, men på en annen måte.

Du kan gjerne prøve dem mot irritabel tykktarm synes jeg.

Men, de med cøliaki sier at mange med diagnosen irritabel tykktarm som egentlig ikke er en ordentlig diangose, bare en sekkebetegnelse på at legene ikke vet hva som er feil...de sier at mange av dem i virkeligheten ikke tåler gluten.
    Kankje du vil prøve helt glutenfritt i et par-tre uker? Først? Bare for å se om det hjelper? Du har jo fått blodprøvene og av postingen her ser det ut som om de ikke slo ut på Ttg-IgA og antigliadin IgA antistoffer. Eller har du ikke fått tilbake svarene ennå? ENdielig diagnose for cøliaki kan bare gis med biopsi.
    Sitat Opprinnelig skrevet av gitteh Vis post
    Jeg har endometriose og stofskifteproblemer.
    Er der andre der også har samme problemer?
    Det forvirrer billedet lidt for lægerne, da de ikke helt kan finde ud af hvilken en af sygdommene er der er årsagen til mine problemer - specielt mave/tarmproblemerne kan jo skyldes begge ting.
    Har hatt noe sånt, men merker ingenting nå.
    Det er også en autoimmun sykdom leste jeg et sted men jeg husker ikke hvor.

nora

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Hej Nora

Hej
    Jeg har fået taget en biopsi om glutenallergi og den var negativ. I næste uge skal jeg have taget blodprøver mod malabsorption (jeg går ud fra at det er IgA osv..), men lægen mener ikke at man vil finde noget, da mine øvrige blodprøver ser fine ud.
    Lægen foreslog 25 mg. Amitriptylin, det synes jeg lyder af meget i forhold til dig? Hvilke symptomer har pillerne hjulpet dig af med?
    For mig lyder det som om at de giver en del bivirkninger i form af døsighed/træthed - og det synes jeg, at jeg har det slemt nok med i forvejen, så jeg tænker på om de vil forværre min situation? (synes ikke smerter er mit primære problem, det er kvalmen/utilpasheden der er værst). Har de givet dig bivirkninger, og hvis ja, hvilke? Har du mærket positive ændringer i dit velbefindende?
    Kan pillerne forenes med stofskiftemedicinen (der står på indlægssedlen til Eltroxin at man skal snakke med lægen hvis man samtidigt indtager antidepressivt medicin, det er nok noget med at virkningen kan påvirkes?)

Tak igen for dit svar Nora

Mvh. Gitte

Mvh. Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

en hel tablett 5 mg gjør meg trøtt, 25 mg ville sendt meg i Zombieland....fiblromyalgipasienter bruker også noen ganger 10 mg og noen bruker mer har jeg lest.
    Jeg hadde masse vont over hele torso og det var ikke vondt et spesielt sted, det flyttet liksom rundt, jeg fikk sarotex og det hjalp straks noe og etter et år var det omtrent vekk men når jeg prøvde uten tablettene så komm noe tilbake. Kanskje jeg har fibromyalgi, kankjse ikke. Aner ikke.
    Men jeg oppdaget at de er også sterke antihistaminer.....
    Jeg tok 10 allergitabletter om dagen, så slemt var det, men oppdaget at jeg kunne klare meg med 1 av en anne type og en elelr en halv amitriptylin. Jeg sier til legen at det hjelper meg å sove, at jeg tar det derfor for den antihistamine effekten er de ikke opptatt av......
    Tilfeldigvis har dr Heiko Santelman kommentert nettopp denne antihistamine effekten av antidepressiva.
    http://www.candidaallergy.com/ hvis du leser rundt der, står det i et svar han gir......(og jeg som har fått påvist IgG allergi mot gjær)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    66

Standard Sv: Frit T4 og prolaktin

Sitat Opprinnelig skrevet av gitteh Vis post
    Jeg begyndte pludselig at få forhøjet Prolaktin i 2002, og får nu Dostinex (Cabergoline) piller for at sænke det.
    Jeg har et TSH-tal på 4-5 men er ikke i behandling (min læge mener ikke det er højt nok).
    Jeg har tit tænkt om der var en sammenhæng, da jeg har rigtigt mange symptomer som ikke kan forklares af prolaktinet (ifølge lægerne) -
    træthed, kvalme, koncentrationsbesvær, maveproblemer osv.. Da jeg fik konstateret forhøjet prolaktin havde jeg ikke haft menstruation i 4 år og der kom mælk fra mine bryster. Jeg fødte og ammede min søn til 2000 - og havde altså mælk i brysterne i et par år herefter.
    Bare lige en kommentar - ja måske er der en sammenhæng..
    Jeg håber på at jeg kan få overtalt min læge til at prøve at sætte mig i behandling, måske det også vil kunne have indflydelse på det forhøjede prolaktin.
    Hei Gitte.
    Jeg bruker medisin mot forhøyet prolaktin i tillegg til medisin mot lavt stoffskifte.

Jeg tar Parlodel (virkestoff: bromokriptin) mot hyperprolaktinemien, men har aldri fått prolaktinverdien særlig under øvre referanseverdi. Bivirkningene er kvalme ved høy dose. Verdiene svinger fra 900 til 1600 på stabil dose. Før jeg begynte medisineringen var verdiene mine på 2500 (referanseverdier 95-975), men eneste symptom jeg hadde var manglende menstruasjon.

I 2005 fikk jeg lavt stoffskifte, og begynte på Levaxin (=Eltroxin?). Jeg endret ikke dose på Parlodel på ved oppstart på Levaxin, og har ikke sett endring i behovet. Jeg bruker nå (etter 1 år) 500 µg Levaxin (ukesdose!), og har ok stoffskifteverdier. Jeg er også i bra form for tiden.

I januar 2007 økte jeg Parlodel-dosen til 1,5 tabelett (*2,5 mg), som er 50% økning. Jeg har tidligere tatt slik dose, men har redusert pga bivirkningen (kvalme). Nå er jeg ikke kvalm, altså tåler jeg denne dosen nå (skyldes at jeg spiser morgensmat nå...) Jeg økte dosen (i samråd med legen) fordi jeg vil forsøke å få Prolaktin-verdiene ned i normale verdier.

Altså har aldri hatt plager med høyt prolaktin, hverken før eller under medisinering. Heller ikke etter at jeg fikk lavt stoffskifte.
    Mitt forslag til deg er at du forsøker en annen medisin mot det høye prolaktin, det finnes jo flere alternative. Spør legen din om du kan forsøke andre!

Mvh Studine

Edit: Fant en lenke til Parlodel (Word-dokument) på dansk legemiddelside
    Studine - ferdig skolert

Side 5 av 25 Først 12345678910111213141516171819202122232425 Siste

Lignende tråder

1. Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
    Av nora i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 09-10-10, 18:40
  2. Medicinalindustrien har hjernevasket lægerne
    Av Anisa i forumet D-vitamin
    Svar: 0
    Siste melding: 19-11-09, 12:32
  3. Svingende tal igennem årene (langt)
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-03-07, 11:01
  4. Det er lett å… behandle hypotyrose
    Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 5
    Siste melding: 27-06-06, 19:59
  5. Hvor tid begynner man å behandle hypo i andre land?
    Av Tor i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 4
    Siste melding: 20-06-06, 18:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn