Side 4 av 25 Først 12345678910111213141516171819202122232425 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 249
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja det er vanlig å starte med 50 mikrogram, men du kan ta 25 den første uken synes jeg, andre har gjort det slik etter legens ordre.

Det er egentig ikke så himmelvid forskjel på en TSH på 7 og en på 2,5, fordi TSH er logaritmisk og 3,5 er veldig høyt også.

Forskjellen på 3,5 og 7 er det samme som fra 1 til 2, eller fra 2 til 4.
    Hypofysen og hypothalamus kan bli slitne også , slik at TSH ikke stiger til tross for masse symptomer, er en teori. Stod i bmj.com en stund siden. De fant ut at det ikke var noen sammenheng mellom symptomer og TSH.

I begynnelsen av det lave stoffskiftet vil ft3 holde seg ganske høyt, og senere først vil den falle. Hos deg har den vel falt for lengst, siden du har så mange symptomer.

Det tar gjerne 6 måneder på riktig dose før man merker en vesentlig forbedring, men først blir de kalde føttene og mye annet bedre....

nora

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Hvor hurtigt virker Eltroxin?

Hej
    Jeg startede med 50 mikrogram Eltroxin (den danske udgave af Levaxin?) for ca. 1 uge siden.
    Jeg synes at jeg har været påfaldende mere klar i hovedet siden jeg begyndte på pillerne og vil spørge om det virkelig kan være rigtigt at man kan mærke pillerne virke så hurtigt?. Jeg har også bemærket at mine hænder har været varme de sidste dage, og de plejer altid at være frysende kolde?
    Altså : kan det passe at man efter en uge allerede vil kunne mærke en forskel? Jeg troede at pillerne var meget langsomt virkende?

Hvornår begyndte I andre at kunne mærke en effekt? (vil dog lige sige, at alle symptomerne desværre ikke er forsvundet; er stadig træt, glemsom, har kløe i håret og poser under øjnene)....
    Jeg føler da en spirende optimisme over at jeg mener at kunne føle en lille bedring (men måske det bare er placebo-effekt??) ;o)
    TAK og hej fra Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg merket noe allerede etter en halv time....
    Og etter en dag eller to var føttene mye varmere.

Jeg måtte øke dosen etter et par-tre uker, når virkningen avtok igjen (begynte på 25 og økte til 50µg) og etterpå igjen og merket at det skjedde noe ved 125µg (som er en normal dose)-at jeg merket at jeg plutselig ikke manglet ettellerannet liksom.

De sier at etter 6 mnd på riktig dose, skjer ofte en større forbedring. Mange av de andre symptomer blir bedre ganske fort.
    Du merket jo at du kunne tenke bedre.

Hilsen
    nora

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Kvalme ved sult og lidt om søvn!

Hej
    Jeg har ofte rigtigt dårlige dage, som idag, og er jo selvfølgelig meget optaget af at finde ud af hvad der kan forværre min situation.
    Jeg har det helt klart værst om morgenen/formiddagen (kvalme/træt/ tung i hovedet), og jeg får det værre hvis der går mere end 2 timer imellem hvert måltid. Så får jeg slem kvalme, bliver svimmel og så bliver jeg rigtigt træt. Min læge har målt at jeg har et meget ustabilt blodsukker (ofte er det lavere når jeg har spist end inden), er det noget der følger med lavt stofskifte?
    Jeg har vænnet mig til altid at gå med knækbrød i lommen!
    Jeg har også bemærket at jeg nogle gange får det værre, hvis jeg sover 7-8 timers dyb søvn om natten (uden afbrydelser). Så bliver jeg ekstra forkvalmet og tung og træt i det, og som om min hjerne slet ikke "kører". Efter en urolig nat uden særligt mange timers søvn kan jeg nogle gange være mere "kvik" i det - og ikke føle mig så sløj, ja det lyder jo helt modsat!
    Er der andre af jer der også har det på samme måde?

Jeg er startet i behandling med Eltroxin (danske udgave af Levaxin formoder jeg) og er jo spændt på om det vil hjælpe. Jeg synes at jeg kunne mærke en ændring den første uge, men nu er jeg bare RIGTIG træt og sløj igen... Imorgen vil jeg prøve at tage pillen om morgenen, da jeg synes det er som om jeg kvikker noget op lige når jeg har taget den...

Nå det blev et lidt rodet indlæg - jeg er bare så frustreret over at have det så skidt, men hvis det nu kan hænge sammen med stofskiftet, så er der jo håb endnu om at behandlingen vil virke.
    Jeg er sygemeldt til 1.4 - og håber virkelig at medicinen når at virke inden da - har været sygemeldt siden november 2006... :o(

Tak for et rigtigt godt forum ellers!....

Med venlig hilsen
    Gitte fra DK

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    144

Standard

Jeg og har det på samme måte. Det er mange dager der jeg er nesten konstant kvalm og trett. Og jeg må spise hver 2. time. Jeg har gått på Levaxin siden november 2006 og begynner å bli frustrert siden denne kvalmen ikke går bort. Jeg blir veldig hemmet i hverdagen på grunn av dette og det er svært irriterende.. våkner ofte om natten/tidlig om morgenen og er irriterende kvalm...!
    er det noen som har noen forslag til hva man kan gjøre/spise for å bedre denne kvalmen?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Høres sånn umiddelbart ut som lavt cortisol/slitne binyrer. Når man er hypo så stresses binyrene og man trenger da tre ganger normal mengde cortisol. Normal mengde som kroppen lager er cirka 15-20 mg.

Man kan ta lnoe medissinsk lakris , som skal hjelpe, og så må man absolutt kutte ut all sukker og hurtige karbohydrater, fordi det stresser binyrene , og legge seg tidlig hver natt etc. Det står en delmer om slikt her på forumet, kris har postet mer. Og salt er bra å spise hvis man har det slik.

man må regne med at man trenger en doseøkning men hvis man har skitne binyrer er det ikke bra å øke veldig mye, men det skal nok gå bra å øke fra 50 til 74 µg.

nora

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Nye blodprøvesvar - ser de for "normale" ud?

Hej
    Jeg har fået de seneste blodprøvesvar og vil lige spørge herinde om det er helt vanvittigt at jeg er kommet i behandling med de tal - ser de alt for normale ud? (jeg fik min læge med på at forsøge behandling som forsøg).
    TSH 3.35 (0,100-4,00), T4 76 (60-140), T3 1,81 (1,10-2,50).
    Kan nogen hjælpe? Jeg har spurgt herinde før, men da havde jeg ikke de præcise tal. Desværre har jeg ikke Ft4 og Ft3 - tal - det måler man åbenbart ikke her i DK?
    Jeg er stadigvæk i tvivl om, om det er stofskiftet der er årsag til mine symptomer og problemer, og når tallene ser normale ud kommer man jo let i tvivl!...

Tak igen - igen..
    og venlig hilsen
    Gitte

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    144

Standard

du kan ha symptomer selv om prøvene ligger innenfor normalverdiene. Det er noen leger som begynner å medisinere pasienter som ligger innenfor normalverdiene, men som er plaget med symptomer på lavt stoffskifte.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Du hadde jo en TSh på 10 og 8 og slikt og forhøyet prolaktin og mange andre ting som viser at du har lavt stoffskifte, jeg selv hadde en TSH på 2,5 når jeg hadde masse symptomer.
    totalt t4 og totalt t3 er alltid forhøyet hos kvinner, man trenger absolut de frie tall. Dine er noe lave.

Veldig mange vil føle symptomer på for lavt ferritin når den er lavere enn 50-70.
    Du kan jo forsøke å knaske jern, tableter eller flytende, et aller annet du tåler og se om ikke formen blir vesentlig bedre med optimal e ferritintall.
    Merk at man har gjerne lavt feritin automatisk når stofskiftet er litt lavt og at dt går opp av seg selv noe etter doseøkning.
    man må alltid ta jern noen timer unna levaxin.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Svingende tal igennem årene (langt)

Hej
    Jeg har bedt om en blodprøveudskrift fra min læge, for at se hvordan stofskiftetallene har udviklet sig igennem årene før jeg kom i behandling.

Det pudsige er, at jeg kan konstatere at TSH har været højt (f.eks. 7,20) i 2001 hvor jeg var frisk og uden symptomer og lavt (2.41) i 2004 hvor jeg var sløj!. Det første tal jeg kan se er målt er i 1998 hvor det var på 2,68, men der var jeg gravid, så det kan jeg nok ikke bruge til noget?. Det jeg er på udkig efter er jo selvfølgelig om jeg kan finde min oprindelige TSH-værdi - altså før jeg blev syg. Mit håb er jo at kunne finde tilbage dertil og blive rask igen!. Men altså det virker ikke nødvendigvis som om mine symptomer følger mine tal, er der andre der også har det på samme måde?
    Er det iøvrigt normalt at tallene kan svinge meget?
    Mine tal for en 5-årig periode ser sådan ud: 2001 : 7.44 : 2003 : 2.9, 7.2 ,3.9, 4.02., 5,19. 2004 : 4.34 2.41, 3.98, 2.95, 2.41, 4.03, 6.52, 4.60 2005 : 4.87, 3.68 2006 : 3.36. 3.22, 10.30 (målt om aftenen), 3.35.

Ja det var mange tal. Min endokrinolog har ikke villet behandle mig, fordi stofskiftet "altid var på vej imod det normale" - men min egen læge har nu sat mig i behandling som forsøg, efter at vi havde taget en snak om "normalværdier" og referenceværdieri f.eks. Tyskland...
    MEN jeg er i tvivl om, om problemet skyldes noget andet end stofskiftet, netop fordi jeg var syg med lave TSH-tal og rask med høje TSH-tal.
    Jeg har ikke kunnet finde information noget sted om, at det er normalt at stofskiftet kan svinge så meget - kan det mon være tegn på en bagvedliggende sygdom i skjoldbruskkirtelen? (oveni har jeg nemlig også forhøjet prolaktin og en positiv Anti-TPO).
    Min læge har foreslået at jeg kan komme til en "Second Opinion" hos en anden endokrinolog, men jeg ved ikke om jeg tør; jeg er bange for at han beder mig stoppe med Eltroxin når nu mine tal p.t. ligger under normalområdet...
    Ja undskyld et langt og rodet indlæg...Jeg er bare dybt frustreret over at være syg uden at vide præcist hvad det er jeg fejler og måske gå og vente på at en nytteløs behandling kommer til at virke... :o(
    (Til Nora : jeg har fået tjekket binyrerne ved en Synachten-test. Alt ser "normalt" ud....).
    Ja jeg prøver at være tålmodig, men er sygemeldt på 4.mrd. og HVIS nu mine problemer skyldes andre ting, så er jeg jo nødt til at have øjnene åbne for det også...
    TAK og mange venlige hilsner
    Gitte

Side 4 av 25 Først 12345678910111213141516171819202122232425 Siste

Lignende tråder

1. Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
    Av nora i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 09-10-10, 18:40
  2. Medicinalindustrien har hjernevasket lægerne
    Av Anisa i forumet D-vitamin
    Svar: 0
    Siste melding: 19-11-09, 12:32
  3. Svingende tal igennem årene (langt)
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-03-07, 11:01
  4. Det er lett å… behandle hypotyrose
    Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 5
    Siste melding: 27-06-06, 19:59
  5. Hvor tid begynner man å behandle hypo i andre land?
    Av Tor i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 4
    Siste melding: 20-06-06, 18:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn