Viser søkeresultater 31 til 40 av 48
-
20-06-10, 17:32 #31
Sv: Høy Ferritin.
Hei igjen...
Det er ikke særlig ofte man tar TBG lenger - man mener at FT4/FT3 erstatter prøven. Aker tar den - men mange lab. har kuttet den ut fra analyselista
Fant imidlertid en ref. til uus:
http://www.uus.no/brukerhandbok/inde...isk kjemi 2004
utdrag fra tolkning ved lav TBG: Arvelig betinget TBG-mangel eller lav TBG-konsentrasjon forekommer. Dette er ingen sykelig tilstand, men vil gi tolkningsproblemer i forbindelse med tyreoideadiagnostikk. I slike tilfeller sees lav total T4 og total T3, mens fritt T4 og fritt T3 er forhøyet
Ville bedt legen om å sjekke - skrev om det i diagnoser din lege sannsynligvis overser i tillegg ligger testosteronprøven du har tatt veldig høyt i ref.området - (selv om den ikke er utenfor) - kanskje det er noe her?
Mulig det er type gentest for å finne ut om det kan være medfødt de har tatt på riksen, ikke vet jeg men "look like it adds up"
H:-)
-
20-06-10, 17:53 #32
Sv: Høy Ferritin.
-
09-09-10, 22:51 #33
S-reverse T3
Hei,
Fikk i dag igjen en prøve fra Aker , Hormonlab.
Den viser en S-reverse T3 refområde: 0,14 - 0,54. Min ligger på 0,97 Min prøve ligger altså langt over hva som er øvre grense, MEN, er verdien min så høy at den kan ha innvirkning på noe i systemet?
Jeg har fortalt tidligere at jeg har hatt høye verdier på T3 og T4, men har fått disse ned ved og seponere Levaxin og suplere med Liothyronin. Det virker for meg som det er enklere og stabilisere /blodverdier/form/hverdagen på kombinert bruk av medisiner. (jeg medisinerer ikke blodverdiene, men de gir meg en pekepinn på hvor jeg ligger. Har fortsatt ca T4 -30 og ca T3-10
)Det var jeg selv som ba om denne prøven etter og ha lest ett langt innlegg på forumet her. Jeg konkluderte etter og ha lest at jeg faktisk hadde en høy S-reverse T3, fikk konstantert det ved blodprøve, men vet selvsagt ikke om min verdi er høy nok til og skape ugang.
Noen som vet litt om dette?
-M-
-
09-09-10, 23:16 #34
Sv: S-reverse T3
Hej Pluto
For sent til at skrive side op og side ned som svar på dit spørgsmål, men ja, der kan være forbindelse mellem rT3 og f.eks. din høje dosering af hormontilskud. Thyreoideahormonresistanse var vist nævnt i den forbindelse på et tidspunkt. Her er et lille site Reverse T3 and Thyroid Resistance, A guide to the treatment of Thyroid resistance written for the brain fogged patient og se om noget af indholdet ikke kan give dig de svar du har brug for. Nat, nat
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-09-10, 01:02 #35
Takk Anisa, her fant jeg mye som stemmer med min kropp og hva jeg mistenkte. Det eneste jeg ikke kunne finne ut av var rene tallverdier som jeg kan sammenligne med. (kanskje ikke viktig...kroppen sier mer en tall.
)
Sunn fornuft og forståelse er bedre en "rene tall", så jeg skal printe ut flere sider og ta med til min lege.
-M-
-
10-09-10, 10:37 #36
Selv tak Pluto

Nu er jeg selv ret så kold over for blodprøverne. Faktisk mener jeg at de fleste (thyreoidea-relaterede) mere vildleder end vejleder, men selv jeg kan ikke ignorere, at dit rT3-tal er næsten dobbelt så højt som det antages at være i normen. Jeg mener ikke, at rT3 på 0,54 (øverste i ref.rammen) er OK. Når noget befinder sig ekstremt "øverst" eller "nederst" er det ikke OK. Endnu mindre OK er at have rT3 på næsten dobbelt så meget som det ikke-OK der er lovligt.
Jeg håber du finder ud af det, fordi det lader til at du ved mere om din condition end alle dine læger gør tilsammen.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-09-10, 14:09 #37
Sv: Mye "freske" lab tall, spent på framtiden!
Flere tall fra siste prøve:
S-Tyroksin ref: 60-150, min: 198
S-Trijodtyronin ref: 1,2-2,7 min: 3,6
S-TBG ref:12,0-28,0 min: 15,8
S-anti -TPO ref:<35 min:<10
S-TRAS ref:<1,5 min:< 1,0
S-anti-tyreoglobulin ref:<40 min:<20
Jeg kan legge til at jeg før sommeren brukte 600µg Levaxin daglig. Jeg bruker nå 250µg levaxin + 80 mg Liothyronin daglig.
Dette fungere bedre, men jeg synes ikke helsebildet på noen måte er optimalt enda. Leter derfor fortsatt etter mange svar.
Det var på grunnlag av høyt medisininntak jeg ba om at de skulle ta S-reverse T3 prøve. Det som var litt dumt var at jeg ikke fikk tatt prøven mens jeg fortsatt gikk på 600µg Levaxin slik at jeg hadde et referansepunkt før jeg begynte med Liothyronin. Jeg skal ta en ny prøve på S-reverse T3 neste uke så jeg får se om den er på vei nedover i takt med seponering av Levaxin/T4.
For de som ikke henger med på hva S-reverse T3 er og hva den gjør med stoffskiftet, se linker fra Anisa lenger opp.
-M-
-
10-09-10, 15:40 #38
Ja, det var deg det ja, som kaster innpå.
Så store doser bringer en jo til å tenke enten på opptaksproblemer eller celleresistens.
Og det kan også være litt av begge deler.
Opptaksproblemer vil først og fremst gå ut over T4. T3 vil mest sansynlig ikke bli berørt, og koste rett igjennom som er normalt for T3 å gjøre.
Man får da et misforhold, og dette vil kunne gi høy rev.T3.
Celleresistens vil medføre at man blir bedre ved høye blodverdier enn de man normalt ser.
Og det er jo også en tendens til dette i prøvene dine.
Ikke godt å si Pluto - det finnes sikker flere teorier også.
Så forstår jeg jo ikke årsaken til at det er målt totalverdier ? Er det kun for å spekulere i opptaksproblemer ?
Totalverdier er jo lagervare som altså ikke er aktive hormoner. Storparten av dette lagere blir heller aldri aktive.
Frie verdier er avskalling av disse lagere. Det er kun den frie T4 som går vidre til å bli stoffskiftehormoner, og det er bare 0,03% av T4 som blir frie.
Fritt T3 er aktivt stoffskiftehormon, og det som gjør noe med stoffskiftet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-09-10, 15:50 #39
-
10-09-10, 15:54 #40
Pluto, har du skjekket ting som matintoleranse/allergi? legen på Aker snakket om at høy dose kan tyde på for eksempel laktoseintoleranse, at det blir dårlig opptak av levaxin på grunn av det. Har du testet deg for gluten, melk og andre ting som kan forårsake allergi? Etter testen er tatt går det jo an å kutte ut melk og gluten, eventuelt andre ting for å se om det skjer noen endringer.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
Av anitab i forumet Helbred og kostholdSvar: 1Siste melding: 25-09-11, 15:06 -
"Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
Av Anisa i forumet Andre bøkerSvar: 4Siste melding: 07-03-09, 16:12 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11
Svar med sitat

Bokmerker