Viser søkeresultater 1 til 10 av 57
-
04-07-07, 22:57 #1
Hadde antistoff i minst 5 år før eg fekk lågt stoffskifte hausten 2005
Hei!
Eg har ein god lege som både viser stor forståing og evne til å høyre på korleis eg har det (symptom versus Tsh-verdien som legen i starten såg seg litt blind på..). Eg får nå prøvesvara frå Furst i posten og målet er at eg skal lære meg å dosere like godt som ein "flink" diabetespasient. Vel, det er nå eg ønskjer innspel. Eg har tidlegare hatt problem med at sjølv mindre endringar har gjort meg lettare overdosert overdosert, med påfølgjande kræsj og lengre tid med lågt stoffskifte og dårleg fungering... Dette har ikkje skjedd sidan juletider 2006. Men det heile verkar meir stabilt nå, legen meiner kjertelen omtrent har brent ut alt kruttet sitt (hadde antistoff i minst 5 år før eg fekk lågt stoffskifte hausten 2005). Vel her er mine siste prøvesvar....
Frå jaunuar til mai:
TSH 1,6 / 1,9 / 1,8 og 2,1.
FT4 var 13,2 /13,9 / 14,0 og 13,4
27.04
TSH 1,8 0,20-4,0
FT4 12,7 9,0-22,0
FT3 3,4 2,3-5,7
25.05
TSH 1,5 0,20-4,0
FT4 13,2 9,0-22,0
FT3 3,4 2,3-5,7
Frå og med kring 25.05 brukte eg 100 dei fleste dagane i veka
07.06
TSH 0,8 0,20-4,0
FT4 16,0 9,0-22,0
FT3 3,8 2,3-5,7
Framleis 100 kvar dag....
25.06
TSH 1,2 0,20-4,0
FT4 14,4 9,0-22,0
FT3 3,7 2,3-5,7
Eg kjente meg i best form i den perioden da TSH en var 0,8. Er nå litt uroleg fordi verdiane ser ut til å bli verre sjølv om eg i lang tid har teke 100 dagleg. Kva skjer? Er det skjoldbrukskjertelen som kræsjer meir og meir??
Eg har nå sidan 25.06 auka med 50 pr veke, det vil seie to dagar med 25 og 5 dagar med 100. Er dette ei Ok doseauke??
Eg vil så gjerne ha ein sommar i topp form
P.S. Kanskje synest nokre av dykk at eg klagar og uroar meg utan grunn. Prøvesvara mine er jo fine, dei
Men saka er den at eg er så vÃ*r, dersom TSH nærmar seg 2,0 er eg for lengst i dårleg form...
Håpar på innspel
Takk til alle dykk her inne for eit flott forum som eg ofte leser litt i (sjølv om eg ikkje sjølv har vore så aktiv..)
-
04-07-07, 23:19 #2
Hei Delisa!
For meg ser det ut som om du er litt underdosert... Tror også det er bra hvis du klarer å fordele uke-dosen litt jevnt, sånn at du tar ca samme mengde Levaxin hver dag. Min erfaring.
Jeg har nok en ikke-produserende kjertel og bruker så mye som 175 mcg. hver dag - og da deler jeg også opp dosen på 100 mcg. morgen og 0,75 om kvelden... for å få en jevn tilførsel av medisin.
Du sier selv at du trivdes best med en TSH på 0,8 - og det tyder nok på at du bør øke dosen litt. Kan ta lang tid før kjertelen helt slutter å fungere.
-
05-07-07, 08:56 #3
Jeg synes ikke du klager i det hele tatt! Jeg skjønner godt at du ikke vil at TSH skal stige mot 2. Da hadde jeg ihvertfall vært elendig.
Men jeg er litt forvirret.lenger opp sier du at du tar 100 pr dag. Er det bare skrivefeil, slik at du tar 125 to dager og 100 fem dager? Jeg synes det høres både riktig og fornuftig ut. Du er redd for å bli overdosert, så å øke forsiktig er sikkert rett for deg.Eg har nå sidan 25.06 auka med 50 pr veke, det vil seie to dagar med 25 og 5 dagar med 100. Er dette ei Ok doseauke??
Jeg tror også at kjertelen din produserer mindre. Naturlig at du må øke. Jeg mener å ha lest at gjennomnittdosering er 125 mikrogram pr. dag. Noen bruker da mer og noen mindre.
-
05-07-07, 10:20 #4
Min lege mener at de fleste trives best med en TSH ned mot 0.2, så det kan jo virke som du erlitt underdosert. Iallefall siden du vet du trives bedre med lavere TSH.
-
05-07-07, 23:05 #5
Eg har akkurat auka dosen, gjorde det rett etter siste blodprøva. Så eg har nå (sidan 27.06) teke 25 i tillegg til den faste 100 to dagar i veka. Nest onsdag har eg gjort det i 2 veker.
Takk for tips om å dele opp dosen så det blir meir likt fordelt på dagane. Det gjev meining. Men det med å ta to gonger pr dagar verkar tungvidt... Litt pga. ein må hugse det to gonger, men mest pga. eg da ville vore uroleg for om matinntak/multivitamin (kalk, jern) bremsa opptaket... Nokon som har synspunkt på det??
Når det gjeld dosen?? Bør eg kanskje auke med litt til?
-
06-07-07, 07:12 #6
Hei, du kan prøve å ta 100 og 125 mikrogram annenhver dag? Eller klarer du å dele 25 mg tabletten i to? Den er ganske liten, det blir kansje bare smuler. Hvis det går, så kan du ta 100 mikrogram + 1/2 25 mikrogram hver dag.
Jeg kan ikke tenke meg at du kan bli overdosert på det, for du har mye å gå på før du får opp verdiene av FT4 og FT3. Men du kjenner kroppen din best selv. Bra du tar det forsiktig.
Ã… dele opp dosen i to ganger om dagen synes noen virker for dem. Andre merker ingen forskjell. Det er også så forskjellig fra person til person. Du får nesten bare prøve. Det kan virke bra for deg, siden du reagerer på små økninger?
Hva med å ta 100 mg om morgenen, og det ekstra om kvelden? Da tar du det med kveldstellet, og du har ikke spist like før du legger deg.
Kjenner du noen effekt av levaxin straks du tar de? Noen synes det går helt fint å ta det om kvelden, andre blir urolige og sover dårlig. Det som virker for en, kan være helt galt for en annen.
-
29-08-07, 21:19 #7
Kan nokon titte litt på verdiane. Eg er litt forvirra.
Eg la inn blodprøveresultata for det siste halvåret her i juli. Fekk da fleire nyttige innspel. Eg prøvde, slik nokon her inne råda meg til, å auke litt for å sjå korleis det ville slå ut. Kjøpte også tablettdelar og forsøkte å ta den same dosen kvar dag.
Og slik står det til nå:
Etter nokre veker (4 veker ?) med 112,5 pr dag fekk eg desse svara:
06. august
TSH 0,08* 0,20-4,0
FT4 17,6 9,0-22,0
FT3 4,2 2,3-5,7
Etter avtale med legen skulle eg da ha redusert dosen, men eg gjorde ikkje det.... Grunnen var at eg da følte meg i veldig fin form, hadde ingen overdoseringssymtom (som eg merka, da). Så eg heldt fram med same dosen, tenkte eg burde ta ei ny prøve om litt samt følgje med på korleis eg eigentleg kjente meg... Men var jo litt nervøs pga. legen har sagt at tsh utanfor referansenivået (nedover) er farleg for hjartet etc...
Så tok eg nye prøver 14.august (1 veke + 1 dag etter førre prøven):
TSH 0,08* 0,20-4,0 (framleis..)
FT4 14,6 9,0-22,0
FT3 4,3 2,3-5,7
Einaste skilnaden var da FT4. I dag (29. august) kjenner eg meg stadig i fin form, men har i blant tenkt at eg blir lett stressa, varm enkelte dagar, ingen diare, søvn ok, menstruasjon uendra/og ok.
Så til mine spørsmål:
Er det ok med ein så låg TSH?? Kva om eg faktisk er lettare overdosert, korleis kan eg i så fall undersøkje det? (puls, blodtrykk??)
Bør eg i så fall gå til legen og be henne sjekke meg?? ;)
Eg prøver å bli gravid og er naturlegvis redd min låge TSH verdi representerer eit problem. Kva trur de??
Stemmer det at stoffskiftet fyrst er høgt ved både ein for låg tsh, samt anten ft4 og/eller ft3 utanfor (over) referansenivået.
Dette vart mykje igjen, men dersom nokon av dykk orka å lesa gjennom alt saman, er eg svært takknemleg.
Ha ein fin kveld alle saman
-
29-08-07, 22:05 #8
Skoldkjertelen din har kræsja - for godt. Den bidrar ikke til noe i kroppen din lenger. Derfor har heller ikke dennes styringshormon (TSH) lengere noen funksjon. Dennes oppgave er kun å regulere en kjertel som "virker".
Det kan være lurt å glemme denne verdien og heller konsentrere seg om blodverdier som fT4 og fT3 som jo er stoffskiftehormoner.
Det skal legges til at legene tror TSH virker akkurat som før, at den reagerer på Levaxin eller Armour på akkurat samme måte som TSH i sin tid reagerte å ditt egenproduserte hormon.
Det får de svare for selv, jeg vil hevde at det ikke er mulig.
Mange merker at de må ha en lavere TSH enn det legen anbefaler for å føle seg eutyreot - og bra. Det er også andre mer funksjonelle forklaringer for at det er nødvendig med en lav TSH når man har erstattet sin naturlige med kunstig thyroxin.
Så svaret er - det er ok med uansett hva TSH-verdien er - den er helt uten betydning for oss.
Den har betydning for TYCA - pasienter. Disse skal holde denne på null så den ikke stimulerer til bygging av flere kreftceller.
Så synes jeg det er kjempefint at du vil styre dette litt selv og at du har mage nok til å stole på dine egene følelser og handle deretter !
Hvis du lover å ikke høre på meg, så kan jeg i all hast tolke dine blodprøver slik at T3, som jo er det ferdige aktive stoffskiftehormonet er for lav i alle prøvene, men den er heldigvis stigende etter at du tok skjea i egen hånd.
Ingen her tror du klager uten grunn Delisa - vi kjenner problemene på kroppen og vet hvordan det er å leve med dem - uten helt å vite hvordan vi skal få det bedre.
I graviditet er viktig å følge opp stoffskiftet. Dosen må oppreguleres - 50% noen ganger 100 ! Og det verste er at det er for lavt, men det skal helelr ikke være for høgt, og det er da fT4-verdien man sikter til.
Det siste spørsmålet håper jeg du ikke vil stille etter å ha lest dette.
Det er feil stillt, men jeg tror svaret er nei......
Så er det ikke så lett å vite hva som skyldes en beskjeden doseøkning, og det som skyldes kroppslige variasjoner når nye celler tar ibruk den økede dosen. Det kan være at kroppen går ned mer enn du øker - slik at du tror at det var feil å øke !
Dette er noe men må tenke over en måneds tid - og enda er det ikke sikekrt man har det rette svaret.
Hjertebank som varer mer enn noe dager pleier være en god indikator på at man har nådd toppen og må litt ned igjen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-08-07, 22:06 #9
Du har jo ikke så høye verdier på T4 og T3 og du føler det bra så det er vel ingen grunn til bekymring.
Jeg hadde en TSH på 0,063 med normale verdier på T3 og T4 og legen sa at de fleste likte å være litt overdoserte, jeg følte meg da fremdeles trøtt så jeg fikk Liothyronin i tillegg uten å ta bort noe av Levaxinen.
Så du kan sikkert bare slappe av
-
29-08-07, 22:28 #10baremei Gjest
Jeg har tall som ligner dine, bortsett fra at TSH er konstant ikke målbar (sånn rundt 0,02 sånn cirka).
Både fastlegen og endokrinologen (den berømte Ingrid Norheim) sluttet å bry seg med den for lenge siden, og fastlegen ga en god forklaring som inneholdt ordet biofeedback. Søker du etter det her finner du den.
De har konkludert med at den skal være sånn, og den lar seg ikke påvirke av radiojod, levaxin, armour eller ingenting. Nada!
Og jeg er ikke alene. Det er som 'nFinn sier - den trengs ikke lenger og har ingen funksjon. Eneste jobb den har er som beskjedformidler fra hjernen til kjertelen, og kjertelen din virker ikke uansett, responderer ikke på meldingene og kan derved legges død. Derav de lave verdiene.
Se på FT4 og FT3. Selv må min FT4 være i øvre tredel av normalen, sånn ca 17-20 for at jeg skal ha det bra. På 15 blir jeg sjuk og trøtt igjen. At håret faller av er sikker indikator, da er den på vei ned.
FT3 ligger og vaker mellom midten og toppen.
Hør på deg selv - du gjør jobben bra.
Lignende tråder
-
Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
Av knokkel i forumet Lavt stoffskifteSvar: 72Siste melding: 11-05-13, 22:25 -
Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år
Av Vår i forumet Lavt stoffskifteSvar: 36Siste melding: 13-12-10, 17:40 -
Ville du gått med en t-shorte det sto jeg hadde lavt stoffskifte på?
Av Larah i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 1Siste melding: 25-06-10, 22:06 -
slik lågt stoffskifte hos dei med hashimotos skal behandlast
Av Delisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 23Siste melding: 08-11-09, 14:48 -
Hva betyr det å ha blokkerende antistoff? (hypothyreose)
Av maximus i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 9Siste melding: 12-03-07, 20:24
Svar med sitat

Bokmerker