Viser søkeresultater 1 til 10 av 24

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Lavkarbo og urinsyregikt

Hej Helgemann
    Jeg kan huske, der var en anbefaling et sted herinde om bønner og linser i lavkarbo. Kom til at tænke på det, fordi jeg faldt over denne:

"Forebyggelsen består først og fremmest i langsomt vægttab (hurtigt vægttab kan udløse anfald) og undgåelse af ting i kosten, der kan medføre for stor dannelse af urinsyre. Desuden strengt mådehold med alkohol som vin, spiritus og øl, der helst bør undgås helt. Det er vigtigt at drikke meget vand og at få daglig motion. Man bør spise regelmæssigt og ikke for store måltider, gerne mellemmåltider. Det er godt at spise grønsager flere gange dagligt af alle slags, undtagen bønner, linser og gule ærter. Fisk og fiskepålæg er godt, undtagen ansjoser, makrel og sild. Spis kun lidt kød, kødpålæg, æg, ost, smør, fløde og margarine. Undgå kødsuppe, kødekstrakt og bouillonterninger, lever og nyre, der indeholder meget purin, der bliver til urinsyre i kroppen. Det bedste er at komme til at snakke med en diætist. "

Ja, jeg synes du skulle ha' det lidt i sammenhæng
    Hvis du vil læse hele balladen, finder du den på http://www.alternativinfo.dk/public/...3/gigt_cvh.htm

Nielsigne

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Det er jo det som er ulempen med lavkarbo kosthold, den inneholder mye en med urinsyregikt ikke kan spise...

Da lar jeg det hele være, at jeg er sulten, og går å legger meg i stede...

Skjønner meg mindre og mindre på kroppen min. Ting jeg tålte før, tåler jeg ikke mer. Men skal jeg bli mett, må jeg jo ha ting som er mettende. Som f.eks. store havregryn. Men det er vist ikke så heldig for meg likevel? Er vist litt matlei, jeg. Bruker flere timer på matbutikken, og vet ikke hva jeg skal spise. Kan gå i fra hylle til hylle, tenker, leser på innholds oversikten på maten, tenker videre, og blir kjempe lei og frustrert til slutt.

Sånn som nå, går det mest på hjemmelaget müsli og havregrøt. Spiser litt brød med 100% grovhet, men ser at jeg tåler brød mindre og mindre. Og da har jeg som regel kokt egg, eller omlett på skivene. Men nå er jeg lei hele "dritten"!!

Sitter å ser i kokebøker, men der har de så mye rart i oppskriftene, at jeg lurer på om jeg lever på en annen planet.

Uff, det er så mye jeg må ta hensyn til!!!!!!!! Først må jeg tenke på stoffskifte, så må jeg tenke på urinsyregikta, så må jeg tenke på kolesterolet, så må jeg prøve å unngå å få diabetes, så må jeg ta hensyn til nyrene mine, så må jeg ..., bla bla...

til hele kostholdet!!!!!!!!!!!!!!

Sorry, men er bare lei og fortvilt her jeg...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Cool Sv: Lavkarbo og urinsyregikt

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Uff, det er så mye jeg må ta hensyn til!!!!!!!! Først må jeg tenke på stoffskifte, så må jeg tenke på urinsyregikta, så må jeg tenke på kolesterolet, så må jeg prøve å unngå å få diabetes, så må jeg ta hensyn til nyrene mine, så må jeg ..., bla bla...

til hele kostholdet!!!!!!!!!!!!!!

Sorry, men er bare lei og fortvilt her jeg...
    Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Takker Anisa for oppklarende og god svar! på dig. Men å kutte ut sukker og hvetemel, høres int ut. Hadde jeg bare hatt stoffskifte å tenke på, hadde det jo vært lettere. Men det er millioner av ting som må tenkes på, og tas med i det daglige liv.
    Hvilke millioner, Helgemann? Sukker og hvede kan (for pokker?) ikke indgå som grundingredienser i nogens (dit?) kosthold, eller hur? Hvis det er disse to du spiser mest af, er det ikke underligt at du har så mange plager.

Jeg havde håbet, at du lod dig overtale til at kaste alle de fornemme kosthold-filosofier bort (i hvert fald for en tid) og i stedet lærte at spise sukker- og hvedefrit. Øv! Først siger du tak, og så plager du dig selv forfra igen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hvilke millioner, Helgemann? Sukker og hvede kan (for pokker?) ikke indgå som grundingredienser i nogens (dit?) kosthold, eller hur? Hvis det er disse to du spiser mest af, er det ikke underligt at du har så mange plager.

Jeg havde håbet, at du lod dig overtale til at kaste alle de fornemme kosthold-filosofier bort (i hvert fald for en tid) og i stedet lærte at spise sukker- og hvedefrit. Øv! Først siger du tak, og så plager du dig selv forfra igen.
    Er veldig flink til det, å sparke meg selv i roven. Og så er jeg temmelig sta og egen. Skal jo prøve og prøve, inntil det motsatte er bevist.

Har kuttet ut sukker, ja. For lenge siden. Men det er jo sukker i maten man kjøper. Masse sukker! Å finne mat uten sukker, er jo nesten en umulighet. Da må man som regel lage det selv. Noe jeg ikke har så alt for god tålmodighet med, og krefter til. Hvetemel prøver jeg å spise minst mulig ut av. Men det er jo det samme med det, som med sukker. Det er jo mel, sukker og salt, i nesten alt man kjøper. Finnes nesten ikke sukkerfri brød. Har ikke krefter til å bake brød nå, men gjorde det før. Passer nå på å kjøpe mat ut en sukker og hvetemel.

Er Anisa oppgitt over meg?

Oki, skal kaste fornemme kosthold-filosofier bort, og begynne på nytt igjen.

...men man blir jo forvirret når blader som Thyra snakker varmt om lavkarbosthold. Thyra er jo medlemsbladet for stoffskiftepasienter her i Norge. I to nr av dette bladet, har det hatt kosthold som tema. Men skjønner jo at alt "ikke kan tas for god fisk"....

Klem til en oppgitt og frustrert Anisa

(...hmm rart at lavkarbo tilhengerene er så stille...)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Jeg har jo også urinsyregikt, og prøver meg nå på et lavkarbokosthold. Var hos Sofie Hexeberg fredag (hun med boka "Frisk med lavkarbo")
    Hun fortalte at når man har levd på lavkarbo en stund, vil urinsyren etterhvert bli lavere. Som jeg forstod det er det mest i starten man kan oppleve å få anfall.

Selv har jeg bestemt meg for å leve på lavkarbo uten de matvarene jeg vet trigger anfall hos meg. Så får det heller være at jeg må leve uten rødt kjøtt, skalldyr, makrell, brisling, sardiner og ansjos en stund. Når det gjelder brød er det greit å spise Wasa fiber pluss.

Til lunsj idag spiste jeg grønnsaker som bestod av en kvart pose "Wok chinese" fra Eldorado, og en blanding med frossen sopp som jeg bare varmet i mikroen og spiste med skikkelig seterrømme til. Det var faktisk godt! Og jeg var mett lenge.

Jeg har alt hatt effekt av lavkarboopplegget jeg begynte på i går. Jeg har vanligvis tatt 140 enheter insulin om kvelden og 40 om morgenen. I går kveld hadde jeg ei sprøyte hvor det kun var igjen 120 enheter, og jeg tok sjansen på å bare ta den og ikke de 20 attpå. Det gikk bra! I dag morges var blodsukkeret nede i 7.1. I morges tok jeg derfor kun 35 enheter, og blodsukkeret har kun vært 9.6 på det høyeste i dag! Så nå i kveld har jeg også bare tatt 120 enheter, og så får vi se hva det viser i morgen!
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Kjære Helgemann
    Jeg skjønner frustrasjone din. Vi bor i et strøk hvor det ikke akkurat er flust med ulike matvarer eller butikker å velge i, men ikke gi opp. Jeg kjøper X antall ulike typer grove knekkebrød, så jeg ikke skal bli lei. Disse holder seg lenge så du trenger ikke hive noe. Prøv med påleggssalat med kylling og topp det med hardkokte egg. Du blir mett og det er godt. På den måten hiver du på litt ekstra proteiner, og da spiser du enda mindre karbohydrater. Ikke vær redd for majonesen, litt fett er bare bra. Jeg vet ikke om du kan spise tunfisk, men en boks tunfisk i vann og bland med en pose majones, utmerket pålegg. Topp det med grovmalt pepper og en tomat eller agurkskive.
    Krysser fingrene for at du finner din vei:-)
    Lykke til

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bor fortiden i Egypt og trives med det;-)
    Alder
    53
    Meldinger
    200

Høres ut som om jeg er på linje med deg Helgemann i kosten;-) Jeg er matlei også har jeg ikke peiling eller fantasi til å finne noe annet å spise enn ting med mel i, hehe. Ja også er jeg kanskje litt kresen også, har vokst opp på ganske enkel kost egentlig og ønsker egentlig å lære mine egne barn et skikkelig sunnt og variert kosthold men jeg sliter, havner alltid tilbake på den samme gamle kjedelige veien.
    I'm sick and tired of always beeing sick and tired Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Kjære Helgemann
    Jeg skjønner frustrasjone din. Vi bor i et strøk hvor det ikke akkurat er flust med ulike matvarer eller butikker å velge i, men ikke gi opp. Jeg kjøper X antall ulike typer grove knekkebrød, så jeg ikke skal bli lei. Disse holder seg lenge så du trenger ikke hive noe. Prøv med påleggssalat med kylling og topp det med hardkokte egg. Du blir mett og det er godt. På den måten hiver du på litt ekstra proteiner, og da spiser du enda mindre karbohydrater. Ikke vær redd for majonesen, litt fett er bare bra. Jeg vet ikke om du kan spise tunfisk, men en boks tunfisk i vann og bland med en pose majones, utmerket pålegg. Topp det med grovmalt pepper og en tomat eller agurkskive.
    Krysser fingrene for at du finner din vei:-)
    Lykke til
    Skulle vært skikkelig butikker i distriktene og...

Hmm... knekkebrød? Problemet mitt, er at jeg er mann, og som mann, går det mer enn 3-4 skiver knekkebrød, kanskje hele knekkebrød posen, hvis jeg er ekstra sulten. Dere kvinner har jo så lett for å bli mett, mens vi menn må ha store porsjoner for å bli mett, ellers sitter vi der, som en snurt okse.

Men takk for forslaget!

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Heisann Helgemann!

Jeg foreslår rugbrød i stedet for knekkebrød.. Det blir en fryktelig mett av fort. Og lenge. Nå er det ikke alle som liker rugbrød da, men noen venner seg jo til det. Så hvis du hadde spist rugbrød, egg og f.eks grønnsaker til frokost, hadde du spist et sundt måltid

Lykke til
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Lignende tråder

1. 50 år på lavkarbo
    Av Mod i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 1
    Siste melding: 19-12-11, 15:47
  2. Urinsyregikt
    Av cathrin i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifte
    Svar: 60
    Siste melding: 18-11-10, 13:43
  3. Lavkarbo - Er det dyrt?
    Av Moxa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 27
    Siste melding: 19-01-10, 07:50
  4. Lavkarbo på Youtube
    Svar: 0
    Siste melding: 02-08-09, 03:48
  5. Lavkarbo-kurser
    Svar: 0
    Siste melding: 08-07-09, 13:37

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn