Viser søkeresultater 1 til 10 av 403

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Jeg ble av Balderlegen anbefalt å ta Digestyme. Det er et urtepreparat som hjelper fordøyelsesenzymene i magesekken. Jeg viste ikke hvorfor jeg skulle ha dette (glemte å spørre oppi alt annet) Alle mine prøver var som dine negativ. I ettertid har jeg skjønt at noen med hypothyreose produserer mindre magesyre enn andre og har gått ut fra at dette preparatet skulle hjelpe på det Ikke det at det har gitt meg noe, men jeg har jo tatt det med alt mulig annet og da er det knapt mulig å vite hva som virker Jeg har ikke fått noen "bedre" stoffskifteprøver, men det ventet jeg ikke med den lave dosen (135mg Erfa)
    Jeg tar også HCL av og til for å øke magesyre. Jeg spiser imidlertid alltid rett etter jeg tar erfa og levaxin. Det kan kanskje ha noe å si? Jeg orker ikke vente en halvtime før jeg spiser om morgenen, det er alt for lenge for meg og ikke bra for binyrene..... For øvrig tar jeg både levaxin, erfa og hc under tungen så ingenting går "til spille".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av BeritM Vis post
    Jeg tar også HCL av og til for å øke magesyre. Jeg spiser imidlertid alltid rett etter jeg tar erfa og levaxin. Det kan kanskje ha noe å si? Jeg orker ikke vente en halvtime før jeg spiser om morgenen, det er alt for lenge for meg og ikke bra for binyrene..... For øvrig tar jeg både levaxin, erfa og hc under tungen så ingenting går "til spille".
    Jeg har klokka på ringing en time før jeg skal opp. Erfaen og en vannflaske på nattbordet, svelger og sover videre. Slik har jeg gjort det i flere år.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

For øvrig tar jeg både levaxin, erfa og hc under tungen så ingenting går "til spille".
    Jeg våknet fra min søteste søvn og visste hvorfor du har så lave verdier til tross for dosen (huff, dette sier mye om hvor mye jeg engasjerer meg og grubler for tiden).

Det er "lett" å sammenligne meg og deg Berit. Vi er ikke langt fra hverandre i alder, men dosen vi tar er litt forskjellig. Mens din dose inneholder 102,5mcg T4 og 13,5mcg T3, inneholder min dose 78,75mcg T4 og 20,25 mcg T3. I teorien burde det bety at du skulle ligge høyere enn meg i FT4 på blodprøvene. La oss for et øyeblikk anta at teorien IKKE stemmer, det er likevel merkelig at jeg ligger nesten dobbelt så høyt som deg i FT4 (jeg ligger på 13-tallet og du på 8). Så fundere vi på om vi har noe absorberingsproblem i tarmen? Ingen av oss har noen påvist candida, cøliaki mm...men så er jo saken at du lar jo ikke medisinene dine absorbere i tarmen, men i munnhulen. Jeg svelger mine.

Tablettene vi tar er IKKE laget for å administreres på denne måten. Skal man ta tabletter på denne måten må tablettene være laget for det. Med det mener jeg at molekylene i tabletten må være av den størrelse at de klarer å diffundere over til blodbanen vår. Vet vi at molekylene er av den størrelsen? Ved sublingual inntak av et legemiddel passerer molekylene fra under tungen over til blodårene man kan se der, uten å gå veien om levra. Jeg vil gjerne ha mine stoffskifte medisiner via levra siden det skjer endel nødvendigheter der (omdanning fra T4 til T3).

Det vi trenger å tenke på når vi tar stoffskiftemedisinene våre, er å drikke rikelig med vann slik at den kommer helt ned i magen. Det er der den gjør nytte for seg. Tablettene er så små i forhold til alt annet vi inntar, så å la dem løse opp i munnen vil føre til at minimalt absorberes i blodet, mye blir liggende igjen i munnhulen og mellom tennene, og blande seg med mat man spiser, evt forsvinne ut sammen med tannpussen.

Jeg vet at dette er som å banne i kirka fordi mange her inne tar tablettene sine sublingualt (under tunga). Jeg vil bare understreke at jeg har flere høyskoleeksamener i pharmakologi og legemiddelhåndtering, så selv om jeg ikke klarer å henvise til noe nettlitteratur, så er kunnskapen jeg deler med dere mer enn kalkulert gjetting. Jeg håper dere som tar medisiner som IKKE er laget for å absorberes under tunga og som har problemer med høy dose og lave prøver vil vurdere det jeg sier.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Ruth: høres ikke ut som det var så lurt å blande levaxin inn igjen? Jeg er i ferdi med å utfase levaxinen..... da jeg gikk på 125 levaxin husker jeg at jeg hadde forferdelig hjertebank og følte meg rar, det gikk over da jeg begynte med erfa. Nå har jeg ikke hjertebank - i dag har jeg tatt 25 levaxin og 3 erfa- men mulig det kommer etter hvert om noen uker....

Ellers høres det slitsomt ut at du må endre div doser så ofte. Men det er utrolig godt å høre at du stadig blir bedre i binyrene!!!!

Jeg tar ikke DHEA og nå har jeg en pregnenolone- fri uke. Liker pregnelonone kjempegodt, men det gir noe hjertebank, så jeg blir forledet til å tro at jeg er overdosert når jeg absolutt ikke er det, så prøver å være litt mer forsiktig med dette produktet til jeg føler jeg er dosert passelig med stoffskifte. Finn fikk også hjertebank av DHEA- får du? Det kan jo tenkes at det lurer deg til å tro at du er overdosert.

Blondie; ja, det du sier er som å banne i kjerka!! Men det kan jo tenkes det er noe i det.....Dog er det jo veldig mange som sier at de kan ta mindre dose av erfa ved å ta den i munnen fremfor å svelge. Hva sier dere andre?

Det er ikke noe problem for meg å gå på en høy dose så fremt kroppen og binyrene (og lommeboka:-) tåler det.

Balder legen ringte meg nettopp. Hadde visst fått svar på en urinprøve som ble sendt til USA. Han hadde diskutert med andre leger der, og mente de nå hadde "svaret" på hvorfor jeg hadde så lite opptak av stoffskiftehormoner: Leveren er overbelastet og trenger masse støtte. Den fungerer ikke som den skal, hvilket for øvrig også medfører at kroppen generelt er ubalanse.

Har time mandag for å få mere info. Stiller meg litt tvilende til dette "nye" funn men samtidig så kan det jo være noe i det. Flere prøver skulle tas. Så nå begynner penga å rulle

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Vet du hva slags leverprøve de kan se i urinen? Veldig interessant...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ruth: høres ikke ut som det var så lurt å blande levaxin inn igjen? Jeg er i ferdi med å utfase levaxinen..... da jeg gikk på 125 levaxin husker jeg at jeg hadde forferdelig hjertebank og følte meg rar, det gikk over da jeg begynte med erfa. Nå har jeg ikke hjertebank - i dag har jeg tatt 25 levaxin og 3 erfa- men mulig det kommer etter hvert om noen uker....

Ellers høres det slitsomt ut at du må endre div doser så ofte. Men det er utrolig godt å høre at du stadig blir bedre i binyrene!!!!

Jeg tar ikke DHEA og nå har jeg en pregnenolone- fri uke. Liker pregnelonone kjempegodt, men det gir noe hjertebank, så jeg blir forledet til å tro at jeg er overdosert når jeg absolutt ikke er det, så prøver å være litt mer forsiktig med dette produktet til jeg føler jeg er dosert passelig med stoffskifte. Finn fikk også hjertebank av DHEA- får du? Det kan jo tenkes at det lurer deg til å tro at du er overdosert.
    Jeg synes det er lurt å gi blandingen levaxin/thyorid en sjanse for å få en høyere FT4. Vi får se, jeg gir meg ikke ennå! Jeg bruker 22.5 mg Hc nå. Har egentlig ikke vært plaget av hjertebank, selv om jeg oppdaget at hvilepulsen i går lå på ca 80 og valgte å justere dosen med thyroid og levaxin litt ned. Jeg følte at jeg fikk noe som manglet da jeg startet med DHEA, så jeg vet ikke om den er synderen her. Og dosen er jo veldig lav når den svinger mellom 8-16 mg.

Slitsom å skifte doser? Det ser ut til å være nødvendig. I begynnelsen overdoserte jeg nok. Fordi jeg var så utålmodig. Nå leter jeg etter min dose, den optimale! Men tror kanskje at fordi binyrene ikke er hundre prosent friske, så må jeg leve en stund med å justere opp og ned. Jeg er jo ikke lege, men innbiller meg at det ene drar det andre med seg, slik at det er litt komplisert å finne rett dose når ikke alle hormoner er der de skal. Det er min gjetting
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
    Av Atina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 04-08-10, 20:35
  2. Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
    Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 8
    Siste melding: 02-02-10, 13:01
  3. Diagnosen
    Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 26-08-07, 21:30

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder