Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Hva er det som gjør at du ikke tar opp thyroiden tilstrekkelig? Er det noe i tarmen? Allergi, for eksempel melkeproteiner? Er det noe du sjekker ut, Berit? Jeg var på thyreoideaklinikken på Aker i går, og legen spurte om det. Fordi. Hvis du regner om dosen du går på, thyroiden, om til ren T3 og ren T4, så er i allefall min dose høy. Men mine tall er ikke høye! Så, hva er grunnen? Da jeg gikk på 3.5 grain thyroid/220mg hadde jeg en Ft4 på ca 17.8. Omregnet til rene T-tall er dosen høy. Noen som har gode svar på dette? jeg synes det er en interessant problemstilling. Fordi det ser ut til at flere sliter med dette med at de trenger høye doser.
Ja, jeg synes dette er veldig rart. Ft4 på 8 med en dose på 50 levaxin og 90 erfa- dosen er jo ikke så lav, da!!?? Likte ikke det der.... Har testet meg for melkeallergi, glutenallergi, candidia, på Balder, men alt var negativt. Drikker en del melk, men tar pillene subklinisk, så jeg skjønner ikke at det skal ha mye å si (kalsium binder).

Om du har ft4 på 17,8 på 3, 5 grain, så tenker jeg at det er ganske bra, uten av jeg vet det for jeg har ikke vært der selv. Men det er vel vanskelig å få veldig høy ft4 når man bare går på thyroid? Hvordan er formen din på 3, 5 grain da?

Enig i at om man omregner erfadosen til t4 så blir dosen høy. Men jeg mener Anisa skrev et sted at det blir feil å regne om helt "mekanisk", fordi det viser seg at man ofte må ha mer/tåler mer thyroid enn syntetisk t4.

Fikk meg en skikkelig oppvåkning da jeg så siste blodprøvesvar, med ft4 på 8. Har liksom tenkt at jeg går på en dose som tilsvarer 125 Levaxin, som er det min far har gått på i mange år, og vært i fin form med, så jeg trodde jeg lå greit an. Men den gang ei.

Har du problemer med binyrene på så høy dose, eller tar hc'en det?

Finn; klarer du deg virkelig på 2, 5 grain bare? Jeg tar det nå, pluss 50 Levaxin, men jeg planlegger å bytte ut hele levaxinen etterhvert, slik at det blir 3,5 grain- minimum

Må bare tilføye at i mai da jeg gikk på 125 Levaxin hadde jeg ft4 på 16. Så byttet jeg dose til 50 levaxin og 90 erfa, og da falt ft4 ned til 8 i løpet av sommeren (til neste blodprøve i midten av august).

Jeg har en mistanke om at syntetisk t4 er litt sterkere enn erfa.

Skjedde ikke noe av det samme med deg, Jeanette? Mener å huske at du hadde ganske lave prøvesvar på kombinasjonsdose (og Balder presterte likevel å be deg senke dosen pga tsh)?