Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: Hvordan tar man Levaxin?
-
01-09-10, 11:39 #1
Hvordan tar man Levaxin?
Jeg begynte med Levaxin i sommer etter å ha fjernet skjoldbruskkjertelen pga kreft. Slik det er nå så tar jeg tabletten når jeg står opp, og spiser derfor frokost rett etterpå. Noen ganger tar jeg den sammen med frokosten. Jeg drikker ikke melk til frokost siden man ikke skulle ta kalsiumprodukter samtidig. Vitamintilskudd tar jeg om kvelden. Siden frokosten er mye tidligere på hverdager (ca kl 7) enn i helger (ca kl 10-11) så blir det ikke til at tidspunktet er det samme hver dag. Det jeg lurer på er:
- Er det viktig å ta tabletten til samme tidspunkt hver dag?
- Gjør det noe om man tar den sammen med mat? Eller bør det gå en viss tid før/etter måltidet?
- Er det best å ta den på morgen eller kveld? (Jeg spiser et like stort måltid om kvelden som jeg gjør om morgen)
- Er det slik at jeg ikke skal ta pillen om morgenen dersom jeg skal ta blodprøve? Hva gjør jeg dersom jeg tar pillen på kveldstid?
-
01-09-10, 12:11 #2
Sv: Hvordan tar man Levaxin?
Du kan ta tabletten uten å tenke på kalsium i form av melkeprodukter. Det er kalsiumtilskudd i form av kalsiumkarbonat den ikke må inntas sammen med. (Da tas den ikke opp bra.)
Den bør tas minst 30 minutter før måltid (tas best opp alene i magen/tarmen). Jeg vet ikke hvor lang tid etter et måltid man bør gå.
Den bør ikke tas i nærheten av jerntilskudd (6 timer unna er anbefalt, mener jeg å huske).
Du kan ta den på morgenen eller kvelden. Noen har bedre effekt av å ta den på kvelden.
Det er en fordel at det ikke er for stor forskjell på tabletttidspunktene, men siden det du gjør er å fylle på et "lager" i kroppen så er ikke det kritisk om det blir noen timer i forskjell.
Man bør ta blodprøven på samme måte hver gang, det viktigst for å få sammenlignbare resultat. Jeg synes det er greit å ta den så tidlig som mulig om morgenen og uten å ha tatt medisinen først fordi jeg vil vite hvordan blodet mitt er "på lagerbunnen". De fleste av oss har større plager med undermedisinering enn overmedisinering og dermed er det nærliggende å få tatt prøvene når blodet er mest mulig "tømt" for hormon.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
01-09-10, 12:22 #3
Ta tabletten etter blodprøve, ellers kan det i følge Aker påvirke resultatet med 15-20 % forskjell. Hvis du tar tabletten om kvelden, og skal ta blodprøve på morgenen, ville jeg kanskje heller tatt tabletten etter blodprøven, og deretter fortsatt å ta den om kvelden. Magnesium kan visst også skade opptak, så det skal også tas ett stykke tid unna levaxin
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
03-09-10, 14:33 #4
Tusen takk for svar begge to. Da alærte jeg noe nytt. Har nå begynt å ta pillen med en gang jeg står opp, så nå går det iallefall 15-20 min mellom pilleinntak og frokost (og det er vel bedre enn ingenting). Og så kan jeg begynne å drikke melk igjen til frokost. Det er bra, for det har jeg savnet. :-)
Lignende tråder
-
Hvordan skifte fra Levaxin / Eltroxin til Armour Thyroid
Av Anisa i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 3Siste melding: 10-11-14, 18:58 -
Hvis man tar levaxin før blodprøve, hvordan vil det slå ut?
Av gretal i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 11Siste melding: 15-02-08, 21:19 -
hvordan gå fra levaxin/liotyronin til armour?
Av anitab i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 9Siste melding: 06-09-07, 12:16 -
Hvordan vet dere riktig dosering Levaxin/Armour??!!!
Av Ada i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 5Siste melding: 04-06-06, 17:35
Svar med sitat

Bokmerker