Side 5 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 60
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Anti TPO

Jeg har levd forholdsvis lenge, og møtt mange yrkestitler på min veg, men noe av det mest arogante...nei, skal ikke skrive det.
    Nå er vi mennesker skapt slik at vi nødig vil miste ansikt, og jo mere prestisje vi har å tape, dess mer krampaktig prøver vi å holde masken.
    Den som er vis i sin gjerning innser også fort egne begrensninger....det er oftest de vi kan stole på, nettopp fordi de vet så mye at de innser der de kommer til kort også.
    Leger bruker to teknikker/svar når de kommer til kort:
    1) virus
    2) depresjon
    Ja, dette får vi høre der de ikke klarer følge med.

Du har antistoff såpass høyt at hvorfor i alle dager kan du ikke få prøvebehandling.
    Jeg tror ikke du er deprimert. All respekt til dem som er, men HER skal en skille mellom ".pest og kolera"
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Da var han jo ikke så værst i det spørsmålet da jolene.
    Og den D-vitaminbehandlingen har han kanskje til overmål fått "en skole i" over telefonen til Aker ? Norgest mest prestisje lab behandler med dette !
    Og det er lett å stole på slike institusjoner......

Alle bør få en sjanse ?
    Brett ut noen printer fra netttet for legen å hør hva som blir sagt ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Takk for svar Hansen og Gunnda, setter stor pris på alle tilbakemeldingene jeg får. Selv om det er vondt å vite at andre har vært gjennom det samme er det godt å vite at man ikke er alene...
    Anti TPO sier "Hashimoto's". Legene sier "ME".
    Det som er vanskelig med ME-diagnosen er at man ikke får noe hjelp
    .

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

I dag fikk jeg endelig tak i endokrinologen min og han sa på prøvene at de var helt fine og at jeg kunne fortsette å ta dvitamin. Jeg var langt unna forgiftning. Han sa også at anti-tpo ikke trengte å bety noe, at det var det mange som hadde.

Han sa at dersom jeg ikke er bedre om en uke skal jeg be om en ekstra time, men jeg ser ikke noe grunn til det da jeg garantert "knekker sammen" igjen og får en ny depresjonsdiagnose...;)

Det er så rart at det den diagnosen som legene faktisk ikke er utdannet til å gi er den diagnosen de er mest bastante på!!!

Jeg er usikker på om jeg skal fortsette å ta medisiner eller ikke, men heller vel for å fortsette.
    .

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av jolene Vis post
    Det er så rart at det den diagnosen som legene faktisk ikke er utdannet til å gi er den diagnosen de er mest bastante på!!!
    Dette sitatet synes jeg at du skal ta med deg neste gang noen kaller deg "deprimert".

Det er en falittærklæring, rett og slett og bør være god nok grunn til å bruke en annen lege - især når den som har psyken som sitt fagområde sier at du IKKE er deprimert...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Han har rett i en ting - at anti-TPO testen ikke er sikker.
    Etter det jeg kan finne ut er den sikker når en snakker om de nivåene du har, men hvis man vil være sikker kan man utføre en finnålsbiopsi. Den er sikker.
    For din del er det jo viktig å bli sikker. Det vil føre til at du får en korrekt behandling - hva den nå enn måtte bestå av.

Så synes jeg jo at en spsialist må ha såppass menneskekunnskap at den undersøkelsen tilbys. Men så er ikke skjedd, og da gjenstår å overbevise fastlegen. En undersøkelse som kan gjøre en pasient sikker, er en nødvendig undersøkelse.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
    Han har rett i en ting - at anti-TPO testen ikke er sikker.
    Etter det jeg kan finne ut er den sikker når en snakker om de nivåene du har, men hvis man vil være sikker kan man utføre en finnålsbiopsi. Den er sikker.
    For din del er det jo viktig å bli sikker. Det vil føre til at du får en korrekt behandling - hva den nå enn måtte bestå av.

Så synes jeg jo at en spsialist må ha såppass menneskekunnskap at den undersøkelsen tilbys. Men så er ikke skjedd, og da gjenstår å overbevise fastlegen. En undersøkelse som kan gjøre en pasient sikker, er en nødvendig undersøkelse.
    Må innrømme at jeg ikke har lest hele tråden her så kanskje jeg er off-topic.

Anti-TPO blodprøve kan variere mye - alt ettersom om det er ett antistoffangrep på gang eller ikke når blodprøven blir tatt. Mange får falskt neg. resultat av prøven.
    For å vite om antistoffene har angrepet kjertelen er det enkleste - og letteste å få legene med på å ta en ultralyd. Mindre kostbar undersøkelse enn biopsi. Man kan på UL se om det er økt flow - eller hvor store deler av kjertelen som spist opp. Sagt på annen måte om kjertelen ser ut som den er angrepet - altså tyreodoritt. Som igjen ikke blir regnet som alvorlig sykdom. En diagnose man helst ikke vil sette fordi man ikke har noe standard behandling.

Jeg kjenner nesten ikke til at det blir tatt biopsi av skjoldkjertel ved mistanke om Hashimoto som eventuelt ikke slår ut på blodprøvene i Norge. Da må det foreligge andre mistanker om kreft etc.

H:-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Du har nok dessverre rett i at få pasienter får FNB på usikre thyreoidittindikasjoner.
    Men det er vanlig prosedyre i mange land vi ønsker å sammenlikne oss med.
    Det burde bli mer vanlig her, for det er den eneste sikre undersøkelsen, om jeg skal dømme etter det jeg har lest om det.
    Man kan studere celledestruksjonen i mikroskopet.

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Standard Ths?

Forsøkte i dag å få utskrift på resultater på blodprøver tatt mens jeg var innlagt på sykehus. Det viste seg å være vanskelig, så jeg må sende en skriftlig henvendelse. Hun damen forsnakket seg og sa at alle prøvene var fine bortsett fra ths(?) hun sa det var en hormonprøve. Er dette det samme som anti-tpo?

Så nå må jeg vente i spenning til byråkratiet går sin gang, og jeg får utskriften min om noen uker...;) (skjønner jo at de må sikre opplysninger altså, men kjedelig å vente)
    Sist endret av jolene; 19-10-10 kl 14:23
    .

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, men formen min "kræsjet" ig

TSH er forkortelse for ThyreoideaStimulerendeHormon.
    Dette hormonet virker kun på kjertlen - det regulrer kjertlens jod-tilgang, og dermed hvor mye kjertlen produserer.

Anti-TPO er antistoffer mot selve kjertlen og den ødelegges jo hvis man har dette.

Så er det vel sånn i tolkebildet at hvis ikke TSH kan tolkes normal, er dette fordi at andre hormoner heller ikke er det.

Side 5 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
    Av Atina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 04-08-10, 20:35
  2. Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
    Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 25
    Siste melding: 11-06-10, 12:27
  3. Vi har fått vite at jenta vår på 3,5 år har lavt stoffskifte
    Av mamma til 4 i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn