Viser søkeresultater 11 til 20 av 22
Tråd: Mine blodprøvesvar
-
30-08-10, 12:21 #11
Sv: Mine blodprøvesvar
Nei,det er nok ikke så lett å forstå seg på denne sykdommen for andre... Det værste er jo at den ikke er lett å forstå for oss som har den heller - alltid. For meg hjelper det å ha et perspektiv på at man kan lære seg sykdommen å kjenne, for å bli bedre. Og da mener jeg å kunne bli så bra at man får et godt liv altså, og ikke læring av noen idiotiske mestringsstrategier for å takle slike symptomer som du beskriver. Og her på forumet kan man lære MYE, og jeg har fått veldig god hjelp her.

Jeg startet opp på levaxin selv, var slik nogenlunde bra, men aldri tipp topp.. Og etterhvert som tida gikk ble jeg værre og værre,og ble på et tidspunkt akutt innlagt på et Reumatismesykehus fordi jeg hadde slike sterke smerter i muskler og brenning under huden.. Og disse tendensene har vært der siden..
Helt til jeg startet på Thyroid Erfa, da skjedde det en revolusjon for min del. Alle symptomer forsvant en stund helt. Men, jeg har litt dårlige binyrer, slik at bedringen med thyroid har nå gått litt i stå pga. dette. Men, nå har jeg lært mye om hva jeg ikke skal gjøre, og gjør det ikke en gang til. Altså, jeg mener selv at jeg har endel flere forutsetninger for å bli bedre.
Prøvene dine og symptomene dine roper hypo lang vei, og jeg skjønner godt at du gråter kjære deg.
Slik du har det nå, er både krenkende, smertefullt og etter egne erfaringer en grobunn for håpløshet.. Men det er håp!!!!
Du kan jo forsøke å ta mere levaxin. Binyrene dine børogså kanskje sjekkes. Endel her på forumet oppsøker private klinikker, så se oppe på siden for anerkjente klinikker. Dette er forresten dyrt, men noen syns det er verdt det.
Jeg ville heller ikke gitt levaxin så mange sjanser, jeg har gitt levaxin noen sjanser for mye... Den har aldri gitt meg en sjanse for å si det slik!
Lykke til!!
-
30-08-10, 13:34 #12
Hei....
Trist å lese at det er nok en lege som ikke har så stor peiling på hva de holder på med når det gjelder lavt stoffskifte.
Dosen din ER for lav.
På medisin bør TSH være 1--ja, 1(ikke noe høyere).
Vi har ikke lov til å råde noen her inne,
men jeg har lov til å fortelle om meg selv.
Etter å ha blitt underbehandla lenge, og kjørt megselv i grøfta(legen klarte det med glans), bestemte jeg meg for å ta styringa over eget liv selv(innen rimelighetens grenser selvfølgelig)
Jeg har økt dosen min.
Når en går på 100µg/dgl., sies det at en da kan øke med 11,5µg/dgl.
Etter en 5-6 uker kjenner jeg hvordan formen er...mulig det er høyde for enda mere.
I ditt tilfelle skal TSH være +/- 0!!! Og fT4 bør opp i den øverste delen av refområde.(kanskje tom litt over!)
DOSEN DIN ER FOR LAV, og derfor har du symptomer.
Og ikke å forglemme---du har gått på medisiner så kort tid, at min påstand er at så store virkningen på kroppen din kan ikke den ha hatt enda.
så snart vi tar T4(Levaxin), og den kommer iblodbanen vil hypotalamus og så hypofysen reagere med en gang.
Hypofysen opplever at det er mer stoffskiftehormon i blodet , og senker derved TSH.
At fT4 øker er også logisk. Dess mer saft vi heller i glasset med vann, jo høyere blir konsentrasjon.
Men så er det det som teller da....stoffskiftehormonene skal videre rundt i alle cellene våre, og
den prossessen kan ikke måles - kun ved blindt å se på hva som plasker rundt i blodet vårt av verdier.
Tar du tempr. din basalt om morgenen.....kan være en god pekepinn hvor godt kroppen din klarer fyre.....Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
30-08-10, 14:06 #13
Skjønner at jeg må forsøke å mobilisere. Det er bare så veldig vanskelig for jeg er så sliten. Jeg har en liten gutt på 9 mnd og en stor på snart 11 som selvfølgelig trenger mammaen sin i best mulig stand 24 t i døgnet. Og jeg må jo orke å forsøke å bli bedre for deres skyld ihvertfall. Har gått med en så vond følelse i dag og har bare grått og grått. Det er så lite å gå på og jeg falt veldig ned i kjelleren etter legebesøket i dag. Det er vel patetisk men jeg følte meg så lite sett og forstått. Jeg er veldig glad for de ordene dere har skrevet til meg
Jeg har bestilt time hos en av de legene som er anbefalt her i forumet. Sitter og tenker på om jeg skal bytte fastlege eller ikke bytte. Og så tenker jeg på om jeg skal øke Levaxinen. Jeg har jo allerede økt fra sist. Før var det 100 mikrogram Levaxin hver dag unntatt fredag og mandag.Jeg skal fra idag ta 100 mikrogram Lewaxin hver dag bortsett fra søndag. Mener dere at jeg skal ta mere enn dette ? Hvordan øker jeg og hvor mye er lurt etter deres erfaring ?
-
30-08-10, 14:26 #14
Det er best for kroppen din at du har samme dose hver dag. Kjøp en pilledeler på apoteket og del opp piller. Kjøp eventuelt en minidosett til dosene for 1-3 uker. Da gjør du det enklere for deg selv!
Vel, jeg har det som Gunnda. Jeg ble underdosert og feildiagnostisert av legen i mange år. Jeg har tatt skjea i egen hånd og doserer selv. Visst går jeg til lege og sjekker og tester hvor jeg ligger, men jeg har tatt ansvar for det selv. Så var jeg deg, ville jeg fortsatt å øke. Mange har en daglig dose på 150 micgr Levaxin, andre trenger enda mer. Noen trenger T3 i tillegg, fordi kroppen ikke konverterer T3 fra T4 (levaxin er kun T4). Mangel på høy nok dose gir deg nok den trettheten du har nå. Lykke til
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
30-08-10, 14:53 #15
ft4 på 11 er for lite for de aller fleste som har lavt stoffskifte. Dersom du ikke har hatt noen problemer under tildligere økninger av levaxin og ikke har hørt noen annen årsak til at det går så sakte med deg skjønner jeg ikke hvorfor ikke også du kan øke slik som "folk flest".
Min økning var som følger (dette er raskt - ofte går man 30 dager mellom hver oppgang):
25µg daglig i 14 dager
50µg daglig i 2x14 dager (her var legen litt usikker på om dette var nok)
75µg daglig i 14 dager
100µg daglig i 2x14 dager (igjen så det ut som at dette kanskje skulle være nok)
112,5µg daglig i 30 dager (jeg satte opp selv fordi jeg følte meg elendig, og det er ganske vanlig å redusere mengden man går øker med når man passerer 100µg daglig)
Jeg er her nå og har da på 112,5µg og ft4 på 17,3 og TSH på 0,08 (legen min sier at man ikke skal bry seg om TSH når man er verifisert syk, men se mest på ft4) I forhold til mange her på forumet trenger jeg en liten dose og responderer godt på syntetisk medisin. Mange gjør ikke det.
Man kan vurdere mengden ft4 i blodet etter 2-4 uker, men virkningen av økt mengde stoffskiftehormon i blodet kan ikke vurderes noenlunde sikkert før etter 2-4 uker i tillegg (totalt 6-8 uker).
Så lavt som du er så hadde JEG iallfall gått på 100µg daglig.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
30-08-10, 15:08 #16
Bare lurer etter å ha lest litt på noen tråder. Kan jeg ha Hashimotos ? Legen min har ikke sagt noe om det. Er det sånn at dersom man har anti tpo over en viss grense så er det sånn ? Kureres det også med Levaxin fra legenes side? Jeg har hatt Crohns sykdom i mange år og jeg synes det virker som om dette er litt "i slekt" (det at kroppen angriper seg selv)
Synes forøvrig det er veldig vondt å lese at det er så mange som er feildiagnostisert og feilbehandlet over mange år. Jeg er så glad for at dere tar dere tid til å svare meg og dele erfaringer
-
30-08-10, 15:24 #17
Ja, du har hashimotos...
Du har høye antistoff, lav fT4 og høy TSH , så det må legen din vite.
Dette er en tyrioditt, en betennelsesreaksjon i selve kjertelen.
Med de antistoffa du har, går kjertelen din den visse død i møte.(du må ha medisin resten av livet).
Få resept på 25µg tabletter og kjøp deg en tablettdeler på apoteket.
Ta dine 100µg/dgl, og legg til en halv 25...du kan si til legen at det gjør du bare...det er ditt liv, og du bestemmer til sist. (Tar gjerne en 6 uker før en dose "stabiliserer seg").
Kanskje mannen din kan lese seg opp litt her inne slik at han kan backe deg opp....hos legen også!!
Håper du "finner veien", og lykke til.
Hvis du ikke bruker Selen, kan du begynne med det.
Det hjelper både i beste fall mot antistoffa og skal kunne forbedre konveteringen fra t4 til t3...Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
30-08-10, 15:30 #18
http://en.wikipedia.org/wiki/Hashimoto%27s_thyroiditis
Her ser du en definisjon på Hashimotos. Har inntrykk av at legene er redde for å bruke det ordet
uten at jeg skjønner hvorfor. For min del har jeg hatt antistoffer opp i over 3600 uten at noen har brukt ordet Hashimoto (skummelt vettu). Da kunne man jeg risikere å gi en spesifikk diagnose
-
30-08-10, 17:41 #19
Rettelse.
I nr 12 skrev jeg TSH både til 1 og 0.
Det rette skal være +/- 1 for dem som går på Levaxin....for oss som går på thyroid blir den ofte 0.
Beklager....bør ikke forvirre enda mer enn det virkeligheten sørger for.
Sorry.....Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
-
11-06-11, 21:21 #20
Hei igjen, det er lenge siden jeg har skrevet her nå. Begynte hos legen jeg fant ut at flest hadde positive erfaringer med her på forumet i høst. Siden har jeg fulgt hans anbefalinger.
Jeg behandles for stoffskiftet fremdeles, binyreproblemer, vitaminmangel (D, jern) og noen hormoner som ligger lavt. Jeg har hatt stikninger og plutselige småkramper og vondt rundt omkring i kroppen periodevis ganske lenge. Det kommer og går overalt. Jeg har også hatt sterke smerter i hodet jevnlig over lang tid. Jeg er veldig tung i beina uten at det skulle være noe grunn til det. OM jeg gjør noe blir jeg veldig raskt sliten og matt. Dette har jeg selvfølgelig nevnt for leger før.
Jeg har forsøkt fysioterapi, kiropraktor, akupunktur, migrenemedisin, trening. Det som er nytt nå er at jeg i en uke har kjent en vond strømfølelse som går ned gjennom ryggen og av og til ned i beina når jeg beveger hodet. Det er ikke alle hodebevegelser som gir strøm. Jeg lurer på hva dette er for noe ? Kan det høre til stoffskifte, binyrer ? Jeg har ventet ganske tålmodig på at det skal gå over, men det ser ikke slik ut. Jeg har ikke oppfølgingstime hos D.S før langt ute i juni.
Lignende tråder
-
Blodprøvesvar
Av splstudine i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 29-05-10, 11:54 -
Blodprøvesvar
Av pusur i forumet BlodprøverSvar: 11Siste melding: 09-05-08, 21:04 -
Nye blodprøvesvar
Av anha i forumet BlodprøverSvar: 10Siste melding: 24-11-07, 22:28 -
Blodprøvesvar.
Av Irgni i forumet BlodprøverSvar: 5Siste melding: 01-03-07, 21:08
Andrè Bjerke.
Svar med sitat