Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    16

Standard Jeg er en jente på 28 og lider av lavt stoffskifte

siste ukene har vært litt wow for meg etter jeg har begynnt å lese litt om dette her jeg er en jente på 28 og lider av lavt stoffskifte, hehe. er litt usikker på når det hele startet egentlig..har blodprøver fra ca 01-02 der jeg hadde veldig lavt stoffskifte men det ble aldri fulgt opp og jeg tenkte da at det sikkert ikke er noe farlig og ante ikke hva det innebar. først for et par år siden fikk jeg levaxin,og brukte det noen mnd'er til legen min sa alt var ok..og av en eller annen grunn sluttet jeg med medisinen da,hehe..begynnte på igjen for et par uker siden da jeg nå har mer info om det hele...har en sønn på 4 år og begynner nå å skjønne hvorfor hele graviditeten var så utrolig vanskelig, trodde bare det var meg og ting som skjedde rundt det hele som var grunnen. har hele pakka med symtomer, men syns at tiltaksløsheten og hårtapet er det verste...har bare en tynn flisete tjafs igjen av håret :( meeeen, håper det går fremover etterhvert nå...vil takke for et veldig fint forum
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    171

Standard Sv: hei hei, jeg er Monica

Velkommen hit.. Jeg heter også Monica og er 28år Har til og med en sønn på 4 år (og en på 6 og 11) Mine svangerskap har også vært mareritt helsemessig, og jeg har hatt svingene stoffskifte siden 1998. Men jeg har verdier som er bra nok, og har derfor ikke fått behandling enda. Men nå har legen selv sett hvordan jeg sliter, og han ville gi meg en prøverunde om jeg fortsatte å svinge på de to neste prøvene..

Her inne finner du mye støtte når alt føles tungt og vanskelig Håper du vil trives her
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    16

Standard Kjenner det er tid for ny legetime

Høsten er her og ting går nedover...trøtt,sliten og håret faller ibøtter og spann arbeidsledig igjen,umulig å holde på en eneste jobb,da jeg ikke hører på meg selv og går i veggen gang på gang...

gjenopptok levaxin for 6mnd siden (husker ikke når sånn helt egentlig ) etter en haug med misforståelser fra forrige behandling. har tredoblet dosen siden da uten å høre med legen, og syns fremdeles ikke det hjelper en dritt. Legene jeg har vært hos er totalt uvitende til hva dette er, og sist jeg var hos en vikar spurte jeg om håret mitt ville vokse tilbake til normalt igjen, da så hun bare rart på meg og lurte på om man mistet hår, for det stod ikke på listen hennes

men uansett...har lest om armour og vil prøve dette, så får prøve å overtale min nye lege om dette.
    men når dere tar blodprøver får dere alltid prøvesvarene deres? eller må dere spør om det? har aldri fått vite resultat av en eneste prøve jeg har tatt så langt. så aner ikke hvilke som er tatt.
    men tenkte jeg skulle være litt mer forberedt denne gang og vite hvilke prøver jeg skal ta...så hvilke anbefaler dere? hehe
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Kjenner det er tid for ny legetime

Bra at du tar tak i det Mokka !
    Bare et tips, hvis du vil prøve om tyroide hormoner er bedre, er det lettere å få ERFA Thyroid. Amour var bra før 2009, men de gjorde en produksjonsendring som ikke var bra.
    http://thyroid.erfa.net/
    Det er Kanadisk/Belgisk og markedsføres i Norge av NMD.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg ber "søsteren" om en utskrift, jeg. Og jeg ber om å få "side-ved-side"-utskrift så da får jeg også de forrige så langt som som det er plass til på arket. Her skriver jeg også opp hvilken dose jeg gikk på da jeg fikk prøvesvarene sånn at jeg kan se bevegelsene...

Du bør ha minimum ft4 og tsh. Gjerne også ft3... og iallfall antiTPO og TRAS én gang ... for å se om de er positive... Om de er positive bør de antakelig følges opp med jevne mellomrom uten at jeg tør å si hvor ofte.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    16

har vært hos legen nå,og er ikke så veldig fornøyd med den nye legen kan du si. prøvde å fortelle ham at jeg ville prøve erfa, men det ville han ikke, han visste ikke ha det ar og ville sjekke det opp først, noe som er greit nok... fikk ikke ta blodprøver før etter timen, og hadde heller ikke noe sagt om hvilke prøver som skulle tas.har tatt prøve av 22 ting,og bare et par av dem er ang stoffskiftet hvis jeg har skjønt prøven rett (litt gresk hele greia). uansett så henta jeg prøveresultatet et par dager senere,og da gir resepsjonsdama meg en resept som ligger der til meg med: dobbel dose levaxin..var det svaret mitt på at jeg ikke får erfa??? grrr

ang prøven så er ft4: 13 og tsh: 16
    ellers på prøven er andre unormale verdier:
    albumin (36-48) 48
    folat (8-40) 8
    gfr beregnet (84-138) 67
    kobalamin (140-680) 130
    leuk (3,5-8,8) 9,0
    mchc (31.7-35.7) 31.4

noen som skjønner noe av alt det??

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

MCHC brukes i forbindelse med utredning av anemi (lav blodprosent), kan ikke mye mer om det.
    Kobalamin er det samme som B12
    Albumin er et blodprotein, måles ofte når du har ødemer (vann i kroppen)
    Folat er et Bvitamin (B6 tror jeg)
    Leuk Er leukocytter eller hvite blodlegemer, som gjerne øker når man har en infeksjostilstand i kroppen.
    GFR er for å måle nyrefunksjonen (kanskje nok engang i forbindelse med ødemer?)

Ellers skal du være glad for å øke medisindosen din...TSH på 16 er IKKE bra. Kjør han videre på dette med Erfa ved neste konsultasjon Erfa må uansett på registreringsfritak, dette tar tid og i mellomtiden trenger du å øke dosen din.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

MCHA er hvordan selve det røde blodlegemet ser ut.
    Prøven er stoffskifteavhengig og vil endre seg med riktig behandling av stoffskiftet.
    Den tilhører en stor gruppe prøver som egentlig er beregnet å andre ting, men som også er stoffskifteavhengige. Disse viser jo mye tydligere hvordan kroppen trives under det pågående stoffskiftet.
    Og den viser her at stoffskiftet er for lavt.

Folat er vel B9, dennne er viktig, og serdeles viktig under graviditet.
    Kobalamin (B12) er viktig at er mye høyere hos oss som behandles for lavt stoffskifte. Årsaken til at den er lav, kan være kostholdet, men også et maveprotein som heter intrinsic faktor. Mål denne !

Så vil jeg vel si at ingen stoffskiftehormoner virker tilfredsstillende hvis man ikke får nok av dem, så fint at Levasinen økes. Blir du bra av økningen syns jeg alt er såre vel. Noen føler seg bra på Levaxin, men hvis du ikke blir bra, så nøl ikke med å kreve et forsøk med ERFA.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    16

takk for svar
    litt morsomt at b12 verdien er lav, for den pressa jeg han til å ta,og han kunne ikke skjønne hvorfor...så det er litt in your face jeg sliter så mye med håret og vet at bvitaminer har mye si for det også.
    at tsh er så høy er litt selvforskylt da jeg gikk tom for medisin et par dager før prøven, men lurer på om jeg glemte å si det til legen.
    har ingen ødemer som jeg vet om,så har jeg dårlige nyrer?? :o

hadde også beinhinnebetennelse i knærne (trodde man fikk det i leggen) og nav presser og maser og vil ha meg ut i jobb...arghh...lei nå

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det har egentlig veldig lite å si på prøveresultatet at man "glemmer" dosen i noen dager.
    Levaxin holder seg lenge i kroppen. Halveringstiden er ca. en uke, og den er lengere når stoffskiftet er lavt enn når det er høyt.

Man skal jo alltid medikamentfaste før prøver tas for å få et korrekt resultat, altså ta prøven om morgenen og vente med dagens dose til etter prøven er tatt.
    Morgenprøver er særlig viktig for TSH da denne har sitt høyeste verdi om morgenen, og at denne halveres utpådagen.
    Hvis man tar dosen sin om kvelden, vil jeg påstå at man bør vente med denne til etter prøven.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. "Flink jente" syndromet vs binyrene.
    Av Jeanette Ws. i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 04-08-10, 22:59
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  4. Svar: 148
    Siste melding: 13-09-08, 10:17
  5. Kan noen hjelpe en sliten jente? Lavt stoffskifte.
    Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 06-07-05, 22:25

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn