Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
-
29-08-10, 17:21 #1
Forhøyet anti-TPO og lite jernlager!
Hei

Kom over dette forumet via google og tenkte dere kanskje hadde litt svar på noe jeg lurer på
For 3 år siden fikk jeg påvist forhøyet anti-TPO, og den lå da på 444. Jeg hadde og jernmangel (5), mens blodprosenten var på 98%. Jeg tok jerntilskudd i 3 mnd, og nivået kom da opp på 45.
Nå, 3 år senere er anti-TPO'en på 109, og jernet nede på 9. Blodprosenten på 99%.
Kan anti-TPO ha noe av skylda for at jeg tappes sånn for jern? Syns det er så rart at det tømmes så raskt igjen..noen som har erfaring med det?
Og går det ann å gi blod når man lett får jernmangel? kan det være med på å få opp nivået igjen? Og er det lov å gi blod når man har forhøyet anti-TPO?
Mange spørsmål, men jeg håper noen her har vært borti noe lignende, og kan hjelpe litt
Mer om Marita: Forhøyet anti-TPO og lite jernlager!
-
29-08-10, 17:43 #2
Sv: Forhøyet anti-TPO og lite jernlager!
Når anti-TPO er så høy som 444 regner man den som sikker - altså at kjertlen er utsatt for destruerende antistoffer.
Det er ikke nørdvendig å ta denne prøven fler ganger enn en.
Hvis den gir et resultat i gråsonen (15-100) kan man bli sikker ved å ta finnålsbiopsier av kjertlen.
Teste viser ikke graden av angrep.
Mindre tall kan være mer ødeleggende enn større tall, og man kan ikke følge en eventuell behandlingsutvikling med denne prøven, slik man kan mad TRAS.
Var jeg deg, ville jeg nok gått videre med de prøvesvarene der.
Slike prøvesvar betinger også at man tar funksjonesprøver av kjertlen, som TSH frittT4 og frittT3, og gjerne TRAS også, som noen ganger er tilstede sammen med anti-TPO.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-08-10, 17:52 #3
Takk for svar

Jeg har blitt testa for alt det andre og, men alt ligger innenfor normalen.
Jeg skal også på en ny ultralyd på torsdag for å se om kjertelen har forandret seg siden sist i str og utseende ellers.
Biopsiene ble tatt sist fordi ultralyden viste endel knuter, så de ble testet for å se at de var godartede!
Men det jeg fikk beskjed om på aker (da for 3 år siden) var å vente til kjertelen var skrumpet inn og "døde" av anti-tpo-angrepet, før jeg etterhvert fikk stoffskifteproblemer og da skulle begynne på medisiner (knotete forklart, men).
Er det virkelig ikke annet å gjøre enn å bare vente?Mer om Marita: Forhøyet anti-TPO og lite jernlager!
-
29-08-10, 19:19 #4
Oj, ikke alle blir tilbudt så nøye utredning som du har fått.
Da det er jo som forventet da. Også den vente-å-se holdningen. (vente til det går tilhelvete kan bli konsekvensen)
De behandler prøveresultater - ikke mennesker.......
Det kan av og til hjelpe at pasienten nevner at de er et menneske også - ikke bare blod.
Det jeg mener å si, er vel at den kliniske faktor kan ha noe å si, men man må mase. Da kan man få feks en resept på 25µg Levaxin til en prøvebehandling.
Og det kan hjelpe din stoffskiftesituasjon. Ordlyden er kanskje : Kan jeg få prøve en lav dose Levaxin i en begrenset periode, for å se om jeg kan få det litt bedre ?
Når stoffskiftet først er lavt, er man mye mer følsom for feks lav ferritin, lav B12 og lav D-vitamin. Om dette også er en følge av lavt stoffskifte vet jeg ikke.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-08-10, 19:23 #5
Ja legen min er utrolig dyktig og nøye. Jeg fikk levaxin i den dosen du nevnte for 2 år siden. Gikk på det 1,5 mnd bare, for å se om trøttheten min bedret seg eller ikke. kan hende det tar lenger tid før det virker, men jeg sluttet etter den perioden da jeg ikke merket noen bedring!
Jeg hadde lav B-12 forrige gang, men etter 5 sprøyter er den nå normal
-
29-08-10, 19:37 #6
Jeg må ha B12 verdier over referanseverdien for at jeg ikke skal bli slapp og trøtt, og verkende muskler. Ellers har jeg klart å få ferritin opp til et brukbart nivå, bare ved bruk av Floradix. Så den gjør mye bra for mitt blod, anbefales!
Ønsker deg lykke til på å finne formen!10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok
-
29-08-10, 20:08 #7
Nja, hvis man erstatter hormoner som mangler med noen som virker, så virker de jo.......
Jeg mener - Levaxin virker ikke på alle, prøv tyroide hormoner neste gang ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-08-10, 20:18 #8
-
29-08-10, 20:29 #9
At ferritin blir lav igjen når tilskudd fjernes, er jo et bevis for at ferritin ER lav, og et av de sikreste parametre på lavt stoffskifte er jo nettopp lav ferritin, sammen med lav SHGB, men derimot høy prolaktin og høyt kolesterol...få skjekket disse.
Så er det trist at du ikke skal få skikkelig behandling før kroppen har fått unødvendig slitasje,,,,bli mer og mer hypo.
Det tar da myye lengre tid før en vil bli bedre.
Prøvebehandling bør iallfall vare minst 6 mnd...etter 6 uker er det ikke rart virkning uteble.
Jeg ville prøvd en gang til iallfall......(om mulig- noe høyere dose).Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
29-08-10, 20:51 #10
Okei.
Av de andre nivåene(ikke det at de sier meg så mye) er TSH på 0,87, fritt T3 er på 6,2, og T4 er på 14,9. Så ifølge de er alt innenfor normalen der!
Jern ligger alltid lavt på meg. I 2008 var den på 14, i 2009 på 12, og nå da på 9. Men siden 12 og 14 er innenfor "normalen" så ble jeg ikke behandlet for det før nå.
Takk for svar alle sammen! Greit å ha litt mer å "fare med" når jeg skal på aker til uka. Kanskje de kan gi meg mer svar når jeg later som jeg kan litt! Hehe
Lignende tråder
-
kramper ved for lite kalsium
Av DALIA i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 22Siste melding: 05-10-11, 18:03 -
Et lite hjertesukk....
Av gunnda i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 0Siste melding: 03-02-08, 00:07 -
Hva viser forhøyet anti-tpo? nye prøve svar....
Av trude.lutt i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 18Siste melding: 01-12-07, 22:02 -
Forhøyet PTH
Av i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 25-04-05, 12:42
Svar med sitat

Bokmerker