Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Man kan også opleve ekstra høj puls når blodtrykket svinger ned, mere end godt er. Da forsøger hjertet at kompensere for det "lave" blodgennemtrømning (ilt-underskud i cellerne) ved at pumpe tiere og mere kraftigt, uden at det nytter før blodtrykket svinger opad igen. Typisk for dem der lider (erkendt eller ikke) af et ustabilt blodtryk og særlig elektrolyt-forstyrrelser. Plejer hjælpe med en depottablet med kalium. En voksen krop skal bruge min. 3000 mg kalium pr dag og der skal spises ret meget kød eller nogle bananer for at dække det behov (eksempler på kaliumrige fødevarer), så der er nemt at komme i underskud med og så banker hjertet mere end man er vant til.

Jeg er en verdensmester i at støtte om svingende blodtryk fra de mange år jeg var i behandling med Levothyroxin. Efter overgangen til Thyroid blev mit blodtryk 100% stabilt og hjerteslag/puls lige så.
Blodtrykket mitt er vel i grenseland lavt, og har lurt litt på om det kanskje svinger litt fordi jeg plutselig blir svimmel og mister synet i noen sekunder hvis jeg reiser meg opp, alltid tenkt at det er fall i blodtrykk. Pulsen har vært høy i mange år nå, jeg har ikke blitt behandlet for stoffskiftet mer enn det siste halve året, uten at det har gjort noe med pulsen desverre. Vet du om det er noe farlig at pulsen øker sånn? Sjeldent får jeg litt ujevn puls, at den slenger inn ekstra slag, men somregel er den helt jevn, bare veldig rask. Ved knapp fysisk aktivitet er den VELDIG rask, blir fort sliten av sånt..

Har mest plaget meg at den siste tiden har jeg hatt ubehag i brystet, at det nesten gjør litt vondt, som om det er press. Legen sier det er "normalt", men hvilepuls på langt over 100 høres ikke normalt ut for meg..