Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
At Arvid G advarer mod plante- og fiskeolier. Det må være magarine, han mener?

Jeg selv antager, at det må dreje sig om at få 'lidt af hvert', altså flere forskellige slags fedtstoffer. Bare ikke de dumme magariner ... transfedtsyrer i diverse købekager etc.
Nej, det handler om de fleste plantestoffer...
Sitat Opprinnelig skrevet av Arvid G
”I gamle dager”(1930-40) brukte de flere parametere for å vurdere Stoffskiftet! Stigende Kolesterol, høyt/lavt blodtrykk, muskel reflekser, lavt Natrium, muskel reflekser etc. var alle symton på Lavt Stoffskifte! De estimerte at ca 40% av USA s folk hadde Lavt Stoffskifte! Armour Thyroid USP var den medisinene man da brukte! Den har den rette ”biologiske balansen” mellom T4(3del.) inaktive hormon og T3(1del.) aktive hormon. Etter ”moderne”, men meget usikre blodprøver kommer på markedet, forkaster man all gammel diagnostikk, og kommer frem til at så lite så max 5% av Vestens folk har Lavt Stoffskifte!! Hadde de ca. 40% i midten på 1900 tallet, da fremdeles et forbruk av Plante fett var lavt, og MeieriSmør etc. var normalt, vil man nå, med et gigantisk forbruk av ”Vita Hjertegoder” og andre Omega-6 syrer (hvorfor i svarte får de fortsatt lov til å bruke det navnet, det gir jo nettopp Hjertefeil???) I tillegg kommer The Great Fish oil eksperimentet, med store økonomiske interesser,j o, Omega-3, det vil gi oss enda bedre helse, sies det!! Men,Omega-3 & Omega-6 ødlegger Skjoldbrusk-kjertelen og gir dermed Lavt Stoffskifte!

Siste 50 år har forbruket av Omega-6 plante fett steget med ca.400%, metta fett fra MeieriSmør, Kremfløte, H-melk har sunket med ca.75%. Fedme & Diabetes har en pandemisk økning! Hmm, sammenheng her! Nei det kan det ikke være sier Vestens Ernærings Eksperter, som har prediket det samme i alle disse åra! ”Spis mye mer av det helsebringende plante&fiske fettet, unngå for all del alt som heter Metta fett, det er nemlig farlig for Kolesterolet det”!

Men det er flere ti-år siden inntaket av det stabile og sunne Metta fettet, ble passert av plante&fiske fettet! Og, det er de siste 10-15 år at det virkelig blir fart på alle de ”moderne” sykdommer! Bedre helse nå for tiden?

Økningen av Fedme, diabetes, kreft, ADHD, demens, beinskjørhet, slag, infertilitet etc. er skremmende. Yngre og yngre folk får dette!
Iflg. alle mine erfaringer og observationer, har han ret. Forbruget af rene plantefedtstoffer er steget til "unaturlige" niveauer i forhold til vores oprindelige kost, hvor vores gener har tilpasset sig behovet for kostfedt, der enten blev dækket indirekte (dvs. moderat) fra hele frø og frugt, eller direkte gennem animalske fedtstoffer fra jagtbyttet eller det tidlige dyreopdræt. Aldrig før havde vi mulighed for at skaffe så meget flydende plantefedt som i 1900-tallet og nu.

Jeg kan huske allerede da jeg var barn (for ca. 50 år siden), at vores familielæge har advaret min mor mod at bruge både margariner og planteolier i flæng. Hun har lyttet og det gjorde jeg også. I årevis har jeg kun brugt olivenolie eller mandelolie til kold mad, kokosolie og smør til varm. Vi har sågar af og til fået os en god fedtegrevemad af økologisk gris og selv om det ikke var ofte, har vi nydt det og ikke løbet skrigende bort, som mange andre gjorde. Jeg tror selv, at ved at ignorere eksperternes og statens berømte kostråd har jeg reddet mig selv (og min søn) fra flere sygdomme, vi aldrig har udviklet fordi vi aldrig har spist de nye "kost-triggere" og selv om jeg selv er ramt af lavt stofskifte pga. en fejldiagnose, havde konsekvenserne været ubeskrivelige (mener jeg) hvis jeg havde hoppet med på vognen med eksperternes 8-kostråd inkl. mættet-fedt-forskrækkelse.

Fiskeolie og planteolier som hør og kæmpenatlys er udmærket i kapselform som kosttilskud, men i fødevarer er de fortrinsvis opvarmede og forarbejdede med brudte molekylekæder.... Det giver svage cellemembraner og disse giver flere sygdomme. Alle de Omega'er kunne kroppen ellers selv fremstille, hvis den fik fuldkost, som oprindeligt passer til vores genetik, men det er saga blot i vores tid, hvor fødevareindustrien og lobbyisteksperterne har bildt os ind, at vi kan ikke overleve uden deres forædlede produkter...