Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    69

Standard Lavt stoffskifte, Levaxin og lavkarbo

Har spist lavkarbo nå i over 1 år og er godt fornøyd med effekten både på vekten og generell form, men....... Stoffskiftet mitt har i denne perioden stadig blitt dårligere og vanskeligere å stablisere etter å hatt ganske grei kontroll i 18 år med medisinering, slik at i forhold til stoffskiftet er det nødvendigvis ikke noen vidunderkur.

Spiser godt med lovlige grønnsaker og masse fett. Kunne nok spist noe mer protein, men har fokusert på å ligge under 50 gr karbo og få i seg nok fett. En ting har jeg funnet ut og det er at jeg ikke blir dårlig av å spise raske karbohydrater en sjelden gang. Må innrømme at når jeg skal en sjelden gang skjeie ut, skjer det ofte med et stykke varmt nybakt brød eller annen gjærbakst. Snop og kaker frister ikke.

Jeg slanket meg drøyt 30 kg ved hjelp av først lavkalori og oppstart av trening. Siden gikk jeg over på Ketolyse med godt resultat. Har nå en BMI på 25 og har holdt vekten stabilt (varierer innen 1-2kg) i litt over 1 år ved hjelp av lavkarbo (<72gr karbo) daglig. Spiste etter ketolyse tidligere. Mye rart blir sagt om lavkarbo, men jeg har aldri spist så mye og variert med grønsaker som etter at jeg begynte å spise lavkarbo/ketogent. Det er gode mengder en kan spise så lenge en velger riktig

Eneste som har vært litt irriterendes er at etter jeg slanket meg og har begynt å trene en hel del har stoffskiftet vært helt på tur. Gikk fra å være godt dosert til å øke og slite med å finne den riktige dosen med Levaxin. Selv om jeg har fått FT4 på 26, ligger TSH på ca 1,5, T3 rett under 4 og kroppen sender konstant signaler på lavt stoffskifte - det jeg kaller kjernekald (kulden ligger som en iskjerne i kroppen, tørr hud, vann i kroppen, håravfall og konstant uopplagt. Uansett er det deilig å ha tatt av over 30 kg og holde vekten. Herlig å kunne bruke klær fra vanlige butikker å ha et kjempeutvalg etter å ha måttet ta det som passet i str 50-52

Etter at jeg slanket meg over 30kg og har begynt å trene en hel del har stoffskiftet vært helt på tur. Gikk fra å være ovevektig og godt dosert til å øke og slite med å finne den riktige dosen med Levaxin. Selv om jeg har fått FT4 på 26, ligger TSH på ca 1,5, T3 rett under 4 og kroppen sender konstant signaler på lavt stoffskifte - det jeg kaller kjernekald (kulden ligger som en iskjerne i kroppen, tørr hud, vann i kroppen, håravfall og konstant uopplagt.

Lurer på om treningsmengden gjør at jeg trenger med Levaxin (tar nå 225x5 og 150x2 i uken) eller om jeg trenger tilførsel av T3?
    Trener nå turn 1 time, håndballtrening 2x90 minutter + eventuelt kamp og er jeg ivrig prøver jeg også å få med meg 75 min step eller en joggetur i uken.

Jeg har tenkt å ta nye stoffskifte-prøver neste uke, så jeg venter til etter denne med å prøve for mye på egenhånd. Kan jo prøve å ta 300 mikrogram noen dager når jeg trener mye og se om det hjelper. Å ta dobbel dose bare en dag har ingen effekt. Det har jeg prøvet et par ganger.

Det eneste som skjedde forrige gang var at TSH gikk ned marginalt, FT3 endret seg heller ikke noe særlig, mens FT4 økte fra 21 til 26 på 8 uker.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Behandling for lavt stoffskifte med Levaxin

Da har du jo forsøkt med en slik kort økning - da ville jeg økt den generelle dagsdosen. Det kan høres ut som du trenger det.
    En økning til 2,5 hver dag blir en ukeøkning fra 1425 til 1750 - og det kan bli for mye på en gang, men 2,25 hver dag og 2,5 onsdag og søndag er en økning til 1625.

Det er jo spesielt at du trenger så mye, altså at dine blodverdier trenger være så høye.
    Jeg antar ikke at det har noe med treninga å gjøre, men dine spesielle krav.

Mange leger lar seg styre av et TSH-regime, hvor det heter at TSH vil reflektere det ditt eget system mener om din situasjon.
    I full balanse er den statistiske TSH = 1 og den må bli lavere når man går på Levaxin enn den er i normalbefolkningen.
    Skal man følge dette har du enda plass til litt doseøkning.
    Men man vet jo ikke før man forsøker.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    69

Var og tok nye blodprøver i dag og forhørte meg samtidig om hvordan FT3 hadde vært de siste gangene. De siste gangene hadde denne vært 3.2 og 3.3 (ref 3.1-6.9). Ett eller annet stemmer ikke med kroppen for tiden med middels TSH på 1.5, FT4 på 26 og FT3 på 3.2. Blir spennende hva prøvesvaret blir nå.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Ja, det er fint å følge med.
    Dine tall er jo noe uvanlige sett i statistisk sammenheng.
    Men det er dine tall - og det er slett ikke sikkert at du skal ligge mitt i statistikken for å ha det bra. Du (alle) må finne sin dose (eller sine tall for de som måler)

Så hvordan finner man dem ?
    Det er jo ikke så lett, men man finner de ikke på en stillestående dose.
    Dine målinger viser jo høy fT4, så høy at den i mange tilfeller øker hvilepulsen til bankenivå.
    Når ikke dette skjer hos deg, så kan det vel være fordi du vil ha det slik - eller enda høyere ?
    Så høy fT4 skulle lage nok fT3 også - det gjør den ikke. Den ligger nær minimum.

Så hvorfor lager den ikke nok fT3 ?
    Det er vel bare to muligheter ? Enten er ikke fT4-dosen høy nok, eller så virker enzymprosessen som omdanner fT4 til fT3 for svakt.
    De-jodinasen, som den kalles, dannes bla.a av Selen og T2.
    Vet du hvordan det stor til med Selen-nivået ditt ?
    Denne prossen har jo innstill seg på hvordan du var - før du begynte med fremmede hormoner. Og den prosessen er ikke så lett å gjøre noe med.
    Svaret på hvorfor det dannes for få fT3 kan være så enkel at fT4 ikke er høy nok - likevel.
    TSH er jo også "medfødt og tilvendt" - den også syns at hormon-nivået i blodet er for lavt, og vil jo peke på at dosen skal opp.
    TSH reagerer på både fT4 og fT3.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    69

Ett eller annet har i alle fall skjedd i løpet av det siste året.
    Før når jeg var bra dosert og følte meg bra lå TSH <0.5, FT4 ca 18-20 og FT3 mellom 4 og 5. Skulle tro at etter å ha vært ganske bra dosert i 17 år og tenkt at hypothyreose er ikke noe problem leve med at en skulle kunne holde seg bra med små justeringer, men det siste året har vært ganske slitsomt egentlig.

Eneste forskjellen er at jeg det siste 1,5 årene har spist lavkarbo. Spiser mye kjøtt, fisk, skalldyr, meieriprodukter og egg som alle skal være gode kilder til Selen + jeg har jevnligt tatt ekstra vitamin og mineral-tilskudd.
    Blir uansett å snakke med legen neste uke, da jeg ikke kan forsette slik. Bør vel kanskje be om litt utvidete blodprøver også. Kan ikke tro at kostholdet skal bety så mye for stoffskiftet så lenge jeg stort sett bare har fjernet mel, sukker, ris, potet, gulerøtter og frukt fra kostholdet. I tillegg til at jeg trener mye mer nå.

Da fik jeg svar på de nye blodprøvene
    TSH - 0.57
    FT3 - 4.5
    FT4 - 24
    Jeg ble veldig overrasket over disse verdiene, da det er lenge siden jeg har følt meg så underdoser som den siste måneden. Etter eller anne stemmer ikke i kroppen for tiden!

Har spist lavkarbo nå i snart 1,5 år og har i denne tiden hatt en stoffskifte som ikke har vært bra. Til tross for god vektnedgang har jeg måttet øke doseringen av Levaxn en del og slitt med mye hypo-symptomer. Selv nå med i teorien veldig gode verdier sliter jeg en del - håravfall, tørr hud, uopplagt, frossen, bomull i hodet og sliten muskulatur.

På den andre siden trives jeg utrolig godt med kostholdet og savner ikke de matvarene jeg har måttet fjerne, slik at jeg har heller ikke noe ønske om å gå tilbake til kostholdet jeg hadde før. Det var tross alt en grunn til at jeg la på meg.......

Jeg hadde en periode før jul hvor jeg spiste en del mer karbohydrater, men ble omtrent bare enda verre av det! Har nå gått tilbake til ketolyse for å ta av meg de siste 5-10 kg og se hvordan det går på stoffskiftet. Akkurat nå er verdiene veldig fine, selv om kroppen ikke er helt i orden.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Jeg synes lavkarbo gjorde at levaxinen liksom virket bedre.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg reagerer veldig på at ikke en Jod-måling inngår i en hypothyreoseutredning.
    Det gjøres ikke fordi "de fleste får nok Jod" - men de fleste er jo heller ikke syke, og jeg forstår ikke argumentet !

Heller ikke at man klamrer seg fast til et tall på TSH. Feilen hos mange er jo nettopp at TSH ikke blir høy nok.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    69

Jeg har tilsammen gått ca 33 kg over en periode på 3 år, mens jeg har vært under behandling for lavt stoffskifte med Levaxin.
    De første 23 kg gikk jeg ned ved å legge om kosten (VG vektklubb) og starte med forsiktig trening, som jeg økt etterhvert. Dette tok meg 1,5 år. Etter å ha stått stille på vekten gikk jeg over til Ketolysekuren og tok av nye 10 kg. Etter det sto jeg stille i ca 1 år, før jeg plutselig har gått opp igjen 6 kg de siste 2-3 månedene.

Mistenker at stoffskiftet mitt har blitt vel lavt igjen p.g.a. en del andre symptomer også. Ha prøvet å justere kosten for å gå ned igjen, men det er ikke mulig. Det gode er at jeg heller ikke legger på meg mer. Har forsatt ca 10 kg som jeg ønsker å ta av for å komme ned på en BMI på rundt 23. Får se hva resultatet av blodprøvene jeg skal ta på fredag blir.

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte, bivirkninger av Levaxin?
    Av Minnitee i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 27-02-16, 22:44
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. Lavt stoffskifte og slanking med lavkarbo
    Av Ingvild i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 13
    Siste melding: 19-03-10, 19:26
  4. Smerter pga lavt stoffskifte, levaxin, armour
    Av Stina i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 18
    Siste melding: 01-09-07, 13:05
  5. Lavt stoffskifte - levaxin - menstruasjon.
    Av siri i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 03-07-07, 12:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn