Viser søkeresultater 1 til 10 av 90
Tråd: Kutte T4? Hva nå tro??
Threaded View
-
10-08-10, 19:29 #33
Sv: Kutte T4? Hva nå tro??
Litt om TyroideaStimulerendeHormon. TSH hører til hormoner som styrer selve hormonprodusenten.
Når det finnes mye TSH vil kjertlen bli stimulert til å produsere mye. Når det så blir mye, vil kontrollsenteret sørge for at det blir mindre TSH.
Kontrollsenteret har et balansepunkt.
Dette balansepunktet kan vi ikke flytte eller endre. I dette punktet ligger TSH rundt 1. Det varierer fra person til person.
Det er fT3/fT4 som kontrollsenteret prøver å holde på ett visst nivå, og hvis det er for lite av fT3/fT4 - altså lavere enn balansepunktet - vil kontrollsenteret øke TSH.
Kjertlen produserer mer når den får mer Jod, og TSH regulerer kjertlens tilgang på Jod.
Og.
Du har for lite fT3/fT4 - derfor må kjertlen stimuleres til å øke produksjonen.
TSH=1 er ikke stimuli, det er vedlikehold, det er balansepunktet - kontrollsenteret er fornøyd med fT3/fT4 slik det er.
Hvis du ikke er det.....
Hvis du vil ha høyere fT3/fT4 må du prøve å øke TSH.
Det gjør man ikke ved å tilføre hormoner utenfra.
Tar du vekk de du tilfører, vil fT3 synke og TSH vil stige - og kjertlen vil produsere mer.
Med det forbehold at alt er iorden.....
Så ser jeg jo at du har startet behandling med stoffskiftehormoner på noe u-tradisjonell basis.
Jeg må få si at min mening er at dette ikke burde vært igangsatt, jeg mener : Ikke før D-vitamin og B12 var behandlet. Det er jo disse som kan skape de forhold du nevner (høy homocystein og lave stoffskiftehormoner i blodet)
Jeg mener : det KAN være årsaken, og etter min mening mye bedre å starte der.
Stoffskifteproblemer på celleplan.
Betyr hypothyreose2, celleresistens. Altså at cellene yter motstand mot å få tilført stoffskiftehormoner.
I slike tilfeller er kontrollaparat og produsent i orden, og de produserer uten at cellene tar det opp noe som fører til for høye mengder TSH og fT3/fT4.
Og dette kan nok ikke være tilfelle hos deg ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Er jeg virkelig frisk og kan kutte ut medisin?
Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 22Siste melding: 07-08-08, 17:15 -
Kutte ut mjølka
Av Marianne i forumet Helbred og kostholdSvar: 1Siste melding: 30-10-06, 23:51

Svar med sitat
Bokmerker