Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard Sv: Mine blodprøvesvar

Hei igjen Fernanda

Her er en link hvor du kan lese om symptomer på lavt stoffskifte

https://www.stofskifteforum.dk/showt...t=symptomliste

Som sagt kan det være på tide å øke Levaxindosen. Jeg ville tatt blodprøver for å se hva tilførsel av Levaxin har medført av endringer og ut i fra det vurdert i samråd med lege hva som skal gjøres fremover. Nå blir vi sjelden symptomfri etter kort tid på Levaxin, det kreves litt tålmodighet. Men det er liten vits i å stå på samme dose over lang tid, hvis Levaxintilførsel har gitt liten endring i blodprøvesvar og symptomer. Det blir unødvendig seigpining.

Kanskje dette svaret til Siven fra endokrinolog Koren Dahll kan være til hjelp for deg når du konsulterer legen for doseøkning og en hjelp til legen i forhold til å få litt innsikt i hvor du bør ligge i ref. områder hvis Levaxin i det hele tatt skal hjelpe deg mot en bedre hverdag.

"Hei

Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
    OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
    Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.

Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
    overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker."

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    7

Tusen takk for råd ! Jeg skal nå foreslå økning av dosen hos legen neste gang jeg er der. Jeg føler nok at han ser på meg som en som syter og klager. Selv om jeg føler at jeg har holdt igjen og sier mer positivt enn det er... Men om en ikke føler seg noe bra skal man vel ikke si noe annet til legen ?

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Dette er vel symptomliste for høyt stoffskifte; hypertyreose . . . ?

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    7

Kommer fra legen nå. Tok nye blodprøver forrige uke. Ft4 er 11 og et eller annet nå og tsh 4 og et eller annet og anti tpo var nå blitt 800 et eller annet. Mer kan jeg ikke huske.I følge han er jeg frisk og har ingen plager av stoffskiftet, men han vil at jeg skal ta samme medisineringen som før men bare ha en dag pause med tabletter istedet for to. Men det er en annen side ved dette og det er meg. Jeg føler meg ikke frisk. Jeg forsøkte å fortelle om plagene mine. Det er så vanskelig. Husker så dårlig og føler meg som en idiot. Føler at han tenker at om det var så plagsomt så hadde hun vel husket det. Hadde med mammen min. Han sa at det var flott at prøvene var så mye bedre som legen sa. Tror ikke helt han forstår hvorfor jeg gråter.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Dersom du kan - bytt lege
    Og jeg vil anbefale deg at du skriver ned hvordan du har det. Hvilke symptomer du har, hvordan det har endret seg (fint om du kan tidfeste de ulike tingene) osv. Ikke langt. Prøv å begrense deg til en maskinskrevet a4-side.
    Når du går til legen sier du at du lett glemmer og blir motløs og trist, og at du derfor har skrevet ned situasjonen sånn som du ser den. Og så lar du vedkommende lese i stedet.

På denne måten kan du bruke så lang tid som du trenger på å forberede deg og være sikker på at du får med deg det som er viktig. Du sikrer også at den påfølgende samtalen har best mulig utgangspunkt.

Lykke til & klem.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Mine blodprøvesvar

Sitat Opprinnelig skrevet av Fernanda Vis post
    Hadde med mannen min. Han sa at det var flott at prøvene var så mye bedre som legen sa. Tror ikke helt han forstår hvorfor jeg gråter.
    Nej, det gør han ikke. Inviter ham ind, her på forummet og sig, at det ikke kun de syge der skal lære sig op i denne satans sygdom, men også de pårørende. Vel at mærke dem, der virkelig holder af den syge.... Det er enten eller... det må han kunne forstå. Specielt fordi det lader til (så pænt han lytter efter hvad lægen siger) at han ønsker at høre gode nyheder på dine og egne vegne... Det kan bare ikke nytte at nøjes med ønsketænkning. Det bliver du ikke bedre af. Bedre bliver du af korrekt medicinering og mens den endnu ikke er ordineret - kan du (trods alt) alligevel blive meget bedre af at blive forstået. Det må han indse, din mand. Og det kan kun gå for langsomt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Nei,det er nok ikke så lett å forstå seg på denne sykdommen for andre... Det værste er jo at den ikke er lett å forstå for oss som har den heller - alltid. For meg hjelper det å ha et perspektiv på at man kan lære seg sykdommen å kjenne, for å bli bedre. Og da mener jeg å kunne bli så bra at man får et godt liv altså, og ikke læring av noen idiotiske mestringsstrategier for å takle slike symptomer som du beskriver. Og her på forumet kan man lære MYE, og jeg har fått veldig god hjelp her.

Jeg startet opp på levaxin selv, var slik nogenlunde bra, men aldri tipp topp.. Og etterhvert som tida gikk ble jeg værre og værre,og ble på et tidspunkt akutt innlagt på et Reumatismesykehus fordi jeg hadde slike sterke smerter i muskler og brenning under huden.. Og disse tendensene har vært der siden..

Helt til jeg startet på Thyroid Erfa, da skjedde det en revolusjon for min del. Alle symptomer forsvant en stund helt. Men, jeg har litt dårlige binyrer, slik at bedringen med thyroid har nå gått litt i stå pga. dette. Men, nå har jeg lært mye om hva jeg ikke skal gjøre, og gjør det ikke en gang til. Altså, jeg mener selv at jeg har endel flere forutsetninger for å bli bedre.

Prøvene dine og symptomene dine roper hypo lang vei, og jeg skjønner godt at du gråter kjære deg. Slik du har det nå, er både krenkende, smertefullt og etter egne erfaringer en grobunn for håpløshet.. Men det er håp!!!!

Du kan jo forsøke å ta mere levaxin. Binyrene dine børogså kanskje sjekkes. Endel her på forumet oppsøker private klinikker, så se oppe på siden for anerkjente klinikker. Dette er forresten dyrt, men noen syns det er verdt det.

Jeg ville heller ikke gitt levaxin så mange sjanser, jeg har gitt levaxin noen sjanser for mye... Den har aldri gitt meg en sjanse for å si det slik!

Lykke til!!
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Hei....
    Trist å lese at det er nok en lege som ikke har så stor peiling på hva de holder på med når det gjelder lavt stoffskifte.
    Dosen din ER for lav.
    På medisin bør TSH være 1--ja, 1(ikke noe høyere).
    Vi har ikke lov til å råde noen her inne,
    men jeg har lov til å fortelle om meg selv.
    Etter å ha blitt underbehandla lenge, og kjørt megselv i grøfta(legen klarte det med glans), bestemte jeg meg for å ta styringa over eget liv selv(innen rimelighetens grenser selvfølgelig)
    Jeg har økt dosen min.
    Når en går på 100µg/dgl., sies det at en da kan øke med 11,5µg/dgl.
    Etter en 5-6 uker kjenner jeg hvordan formen er...mulig det er høyde for enda mere.
    I ditt tilfelle skal TSH være +/- 0!!! Og fT4 bør opp i den øverste delen av refområde.(kanskje tom litt over!)
    DOSEN DIN ER FOR LAV, og derfor har du symptomer.

Og ikke å forglemme---du har gått på medisiner så kort tid, at min påstand er at så store virkningen på kroppen din kan ikke den ha hatt enda.
    så snart vi tar T4(Levaxin), og den kommer iblodbanen vil hypotalamus og så hypofysen reagere med en gang.
    Hypofysen opplever at det er mer stoffskiftehormon i blodet , og senker derved TSH.
    At fT4 øker er også logisk. Dess mer saft vi heller i glasset med vann, jo høyere blir konsentrasjon.
    Men så er det det som teller da....stoffskiftehormonene skal videre rundt i alle cellene våre, og
    den prossessen kan ikke måles - kun ved blindt å se på hva som plasker rundt i blodet vårt av verdier.
    Tar du tempr. din basalt om morgenen.....kan være en god pekepinn hvor godt kroppen din klarer fyre.....
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    7

Skjønner at jeg må forsøke å mobilisere. Det er bare så veldig vanskelig for jeg er så sliten. Jeg har en liten gutt på 9 mnd og en stor på snart 11 som selvfølgelig trenger mammaen sin i best mulig stand 24 t i døgnet. Og jeg må jo orke å forsøke å bli bedre for deres skyld ihvertfall. Har gått med en så vond følelse i dag og har bare grått og grått. Det er så lite å gå på og jeg falt veldig ned i kjelleren etter legebesøket i dag. Det er vel patetisk men jeg følte meg så lite sett og forstått. Jeg er veldig glad for de ordene dere har skrevet til meg Jeg har bestilt time hos en av de legene som er anbefalt her i forumet. Sitter og tenker på om jeg skal bytte fastlege eller ikke bytte. Og så tenker jeg på om jeg skal øke Levaxinen. Jeg har jo allerede økt fra sist. Før var det 100 mikrogram Levaxin hver dag unntatt fredag og mandag.Jeg skal fra idag ta 100 mikrogram Lewaxin hver dag bortsett fra søndag. Mener dere at jeg skal ta mere enn dette ? Hvordan øker jeg og hvor mye er lurt etter deres erfaring ?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Sitat Opprinnelig skrevet av Fernanda Vis post
    Og så tenker jeg på om jeg skal øke Levaxinen. Jeg har jo allerede økt fra sist. Før var det 100 mikrogram Levaxin hver dag unntatt fredag og mandag.Jeg skal fra idag ta 100 mikrogram Lewaxin hver dag bortsett fra søndag. Mener dere at jeg skal ta mere enn dette ? Hvordan øker jeg og hvor mye er lurt etter deres erfaring ?
    Det er best for kroppen din at du har samme dose hver dag. Kjøp en pilledeler på apoteket og del opp piller. Kjøp eventuelt en minidosett til dosene for 1-3 uker. Da gjør du det enklere for deg selv!

Vel, jeg har det som Gunnda. Jeg ble underdosert og feildiagnostisert av legen i mange år. Jeg har tatt skjea i egen hånd og doserer selv. Visst går jeg til lege og sjekker og tester hvor jeg ligger, men jeg har tatt ansvar for det selv. Så var jeg deg, ville jeg fortsatt å øke. Mange har en daglig dose på 150 micgr Levaxin, andre trenger enda mer. Noen trenger T3 i tillegg, fordi kroppen ikke konverterer T3 fra T4 (levaxin er kun T4). Mangel på høy nok dose gir deg nok den trettheten du har nå. Lykke til
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Blodprøvesvar
    Av splstudine i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 29-05-10, 11:54
  2. Blodprøvesvar
    Av pusur i forumet Blodprøver
    Svar: 11
    Siste melding: 09-05-08, 21:04
  3. Nye blodprøvesvar
    Av anha i forumet Blodprøver