Side 7 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 61 til 70 av 90
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Kutte T4? Hva nå tro??

Hei Biff
    Mulig jeg misforstår deg noe her. Vil bare fortelle deg hvilke tanker jeg gjør meg. Jeg er litt usikker på hvorfor du kun vil ta liothyronin, men jeg vil bare minne deg om at dersom jeg skulle bli syk med omgangssjuke, oppkast eller diarè vil du få et raskt og ubehagelig fall i stoffskiftet ditt dersom du kun bruker liothyronin. Dette er raskt ut av blodet. Kroppen vil videre ikke ha noen særlig reserve i form av T4. Som sagt mulig det er noe jeg misforstår her.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Hei Biff
    Mulig jeg misforstår deg noe her. Vil bare fortelle deg hvilke tanker jeg gjør meg. Jeg er litt usikker på hvorfor du kun vil ta liothyronin, men jeg vil bare minne deg om at dersom jeg skulle bli syk med omgangssjuke, oppkast eller diarè vil du få et raskt og ubehagelig fall i stoffskiftet ditt dersom du kun bruker liothyronin. Dette er raskt ut av blodet. Kroppen vil videre ikke ha noen særlig reserve i form av T4. Som sagt mulig det er noe jeg misforstår her.
    Biff har skrevet lidt om baggrunden for nedtrapning af Levaxin tidligere i tråden:
    Sitat Opprinnelig skrevet av biff Vis post
    Jo jeg skal gi legen en sjanse.....jeg skal trappe ned i seks uker og da er det vel meningen at vi skal sjekke blodverdiene etter nedtrappingen da....jeg vet at du nevnte i et tidligere innlegg at seks uker kan virke som seigpining, betyr det at man kunne ha kuttet ned raskere og fått opp egenproduksjonen fortere? Dette nedtrappingsskjemaet har jeg selv satt opp, legen har gitt meg friheten til å regulere selv så sant jeg er T4 fri om seks uker....
    Sitat Opprinnelig skrevet av biff Vis post
    Legen min har rett og slett kuttet T4 fordi han vil sjekke om de symptomene jeg har nå skyldes overdosering og det har ingen begrunnelse i noe problem med reverse T3 ifølge ham.
    I maj tror jeg.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    60

hei alle sammen, jeg har altså ikke bestemt meg selv for å kutte ut Levaxinet......, men er det trolig at jeg nå etter lang nedtrapping føler meg helt elendig, det er liksom ikke før jeg kuttet levaxinet helt at jeg nå har sterke muskelsmerter, synsforstyrrelser som arter seg på akkurat samme måte som når man har migrene, en form for indre skjelving, og generell følelse av uvelhet omtrent som før jeg startet behandlingen og småkvalme.

Hvor lang tid tar det før levaxinet er ute av kroppen egentlig? Er det trolig at to uker uten kan frembringe disse symptomene?

Jeg har veldig lyst til å trykke innpå med levaxin nå men skal vente til jeg har svar på blodprøver som jeg antagelig får tatt i dag eller morgen.

Og nfinn, jeg tror ikke jeg har den der øyesykdommen, jeg har hatt disse forstyrrelsene i forbindelse med migrene tidligere også, men jeg har altså vært fri for dem i perioden der jeg har fått levaxin...

Skjønner ikke helt det som sies om at man skal forvente at blodprøvesvarene skal være de samme på medisin som uten???? hvordan kan man da si at det er ønskelig med en høy t4 på medisinering osv, hvis det ikke er det som er meningen at verdiene skal endre seg? hos meg er det altså bare tsh som er endret iallfall ved siste blodprøvetagning.

Hvordan skal jeg forvente at to uker med bare liothyronin har påvirket blodet mitt nå??? håper noen har tid til å svare

Det sies her at liothyroninet skal holde tsh nede, men da må jeg har misfortått fullstendig for legen ville jo også sjekke om min egenproduksjon tok seg opp ved å kutte levaxinet og bare bruke lio, jeg fikk forståelsen av at tsh ville øke med bare lio jeg.....????
    Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
    Medisinene fikk jeg fordi alle symptomer tydet på at jeg kunne være hypothyreot selv om blodprøvene på TSH, T4 og T3 var innenfor normalen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg uttrykkte meg nok litt kort.....
    Det jeg mente var : Forutsatt at systemet som regulerer og produserer stoffskftehormoner er iorden, at blodprøven fT4 blir den samme selv om man introduserer en liten dose Levaxin.

Hjernen har et kontrollsenter som regulerer mengden av fT4/fT3 i blodet.
    Er det for lite, får kjertlen beskjed om å produsere mer.
    Er det for mye, reduseres produksjonen.
    I normale fall finner systemet et balansepunkt, og dette endres ikke.
    Systemet sjekker ikke hvor fT4/fT3 kom fra. Kommer det inn noe som likner det kjertlen produserer, reduseres kjertelproduksjonen tilsvarende for å oppnå balanse.

Det kan være derfor du føler deg så svak nå.
    Levaxin har en halveringstid i kroppen på en uke, og man regner at det er ute av kroppen etter 5 uker.
    Halveringstiden er meget omtrentlig - den er avhengig av stoffskifteaktiviteten og den bli betydelig lengre når denne er lav.

Så skal jo kontrollsystemet oppfatte at det er for lite stoffskiftehormoner der, og kjertelen skal begynne å produsere flere......
    Dette tar lang tid Biff.

Det kan være lurt å ta en jodprøve, og sørge for at en har/får nok jod i en slik periode.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg vil bare si at jeg føler med deg for at du har det ille. Samtidig har du faktisk en lege som har et håp om at du kan bli frisk, ikke bare velregulert. Håper du får noen svar via blodprøven slik at du slipper å plages så mye lenger.
    Men en ting jeg lurer på - har du aldri fått målt noen form for antistoffer? Tross alt er det den vanligste formen for lavt stoffskifte, og i så fall er det liten sjans for at du kan klare deg uten stoffskiftemedisiner på en god måte.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    60

smgj : jeg har jo målt om jeg har antistoff og det har jeg ikke.....
    nFinn : da ble det klarere for meg, men de tre første månedene når jeg tilførte både levaxin og Liothyronin sank T4, fra 14,7 til 11,6 eller noe lignende, hvis kjertelen min produserer tilstrekkelig skulle etter min mening altså T4 iallfall holdt seg på samme nivå når jeg tilførte medisinene....

Nå skjønner jeg jo at kroppen kjemper desperat for å komme opp i samme nivå hormoner som når jeg tilførte Levaxinet, den lille dosen Liothyronin jeg tilfører kan jo ikke måle seg med både Levaxin og Lio. Ikke rart jeg føler meg elendig.

Hode, nakke og skuldre verker, jeg mister hår og fryser, skjelver innvendig, har hetetokter og anfall med hurtig puls....

I morgen skal jeg ta blodprøver og jeg blir overrasket om de ikke viser lave nivåer asså..

jeg tror jeg har en eller annen form for celleresistens jeg, men jeg er helt og fullt forvirret over blodprøver og teorier, aller mest skulle jeg ønske jeg hadde påvselige blodprøver som sa at jeg trengte medisin....kan man testes for celleresistens? er det trolig at jeg kan lide av det?????
    Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
    Medisinene fikk jeg fordi alle symptomer tydet på at jeg kunne være hypothyreot selv om blodprøvene på TSH, T4 og T3 var innenfor normalen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Ja, det skal også tillegges at systemet er tregt.
    Det medfører at det ikke reagerer umiddelbart på at man introduserer Levaxin.
    Og umiddelbart er nærmest en odiøs betegnelse i stoffskiftesammenheng....
    TingTarTid.

Du nevner jo helt typiske symptomer som lavt stoffskifte gir.
    Fint at du skal måle i morgen - mål TRAS. Nesten ingen leger gjør det mot en hypomistanke, men det finnes TRAS som gir lavt stoffskifte.

Om du har resistensmistanker, så finnes det flere gentester som kan avsløre noen av tilstandene. Spør !
    De vanligste celleresitenser gir ikke de blodverdier du oppgir. Når cellene ikke vil ta imot stoffskiftehormonene, hoper de seg opp. Man får vanligvis høye verdier av fT4/fT3 samtidig som TSH er moderat forhøyet.
    Det er likevel mulig at du kan ha en type celleresistens.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    60

skal be om TRAS , jeg skjønner ikke hvorfor mitt ft4 sank de tre første månedene av behandlingen, tror personlig at jeg hadde en forværring i mitt stoffskifte i denne perioden og at nivået kanskje ville vært under referansegrensen uten levaxin og lio tilskudd, dersom min teori stemmer vil nok verdiene mine være på ful fart ned nå og da faller jo min mistanke om celleresistens bort.

Har noen hørt om at noen har fått lavere stoffskifte ved å tilføre levaxin, det har vel ingen logikk???

tror jeg fikk målt TRAS før behandlingen startet,,,,hva ser jeg etter????

noe er galt iallall, jeg er engstelig og skjønner ingenting

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, jeg har faktisk sett en studie en gang for flere år siden, som konkluderte med at hvis man tilfører litt Levaxin til et friskt system, vil stoffskiftet gå ned.
    De grunnga dette med at hypotalamus var mer følsom for Levaxin enn for eget hormon. Dermed vil hypotalamus tro at det er flere stoffskiftehormoner i blodet enn det virkelig er.
    Det var også en årsaksforklaring på hvorfor TSH skulle være lavere når man gikk på Levaxin.

Den skulle jeg gjerne linket til, men jeg finner den ikke. Husker godt vi "snakket" om dette i den tidligere utgaven av dette forum.
    Om påstanden er relevant skal jeg ikke ta stilling til.

Så håper jeg jo at jeg ikke bidrar til hverken din eller andres engstelse med det jeg skriver om. Lavt stoffskifte fører til økt engstelse og vansker med å takle det daglige psykiske press. Det kan lett observeres i klinikk.
    Det håper jeg du lettere takler når du vet om at det er slik ?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    60

nei...min engstelse øker ikke av gode forklaringer hehe,
    men hvis studien stemmer,....forsøkte forresten å lete etter den, men fikk ingen treff....så burde vel stoffskiftet holde seg lavere også da???? eller kan det da øke igjen når kroppen venner seg til det?? skulle gjerne ha lest den studien asså

Side 7 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Er jeg virkelig frisk og kan kutte ut medisin?
    Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 07-08-08, 17:15
  2. Kutte ut mjølka
    Av Marianne i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 1
    Siste melding: 30-10-06, 23:51

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg