Side 16 av 27 Først 123456789101112131415161718192021222324252627 Siste
Viser søkeresultater 151 til 160 av 266
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    127

Standard Sv: Januar 2010 diagnosen lavt stoffskifte.

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    At levaxin ikke har virket pga ubalansen i kroppen? For å si det slik, så har jeg selv ikke opplevd noe annet, enn at levaxin SKAPER ubalanse i kroppen..
    Dermed sliter binyrene... Og når du så tar liothyronin, klarer ikke binyrene dine å henge med.. Og når binyrene sliter, sliter både psyken og kroppen for å si det slik... Det kan godt hende kroppen din må ha 20 mcg lio, men at du må øke saakte..

Mitt råd er; gå til noen andre enn Balder.. Dette mennesket du går til, høres kjent ut.... Mange får det veldig bra med thyroid, øker sakte, og så burde du nok tenke binyrestøtte samtidig...

Jeg har selv smurt meg med hydrocortisonsalve og tatt dhea med ganske god effekt på binyrene, mine binyrer sliter etter 3 år på levaxin og nå oppstart på thyroid; de har måttet kompensere for for lite t3, det er jeg ganske sikker på nå.. Og da kroppen endelig ble i balanse ift t3, hadde binyrene lite kapasitet til å følge med pga langvarig overkompensering, slik jeg ser det.. T3 beskytter jo egentlig binyrene det da. Men har du ikke nok kortisol, virker ikke t3 heller.. Og binyrene sliter som sagt enda mer fordi de skal matche t3 inntaket..

Hydrocortisonsalve har virket godt på meg som et slags krisetiltak
    ift binyrene, men jeg smurte MYE.. Det er jo ikke spesiellt bra for huden..

Det fins masse ift binyrestøtte på nettet; noen bruker pregnenolone, 7 oxy Dhea, Dr. Wilsons adrenal fatigue produkter, b- vitaminer, hydrocortisontabletter osv... Anisa har mange bra tips ift. dette..
    Takk for svar <3 Er noen av disse binyreproduktene reseptfrie? Jeg vet jo at hydrokortisonkrem er det. Men hva med DHEA? Og hvor mye krem trengs egentlig? Tenkte jeg skulle prøve det, men må prøve å vente til denne spyttprøven kommer.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Herdis Vis post
    Takk for svar <3 Er noen av disse binyreproduktene reseptfrie? Jeg vet jo at hydrokortisonkrem er det. Men hva med DHEA? Og hvor mye krem trengs egentlig? Tenkte jeg skulle prøve det, men må prøve å vente til denne spyttprøven kommer.
    Se feks tråden nedenfor angående alternativ til DHEA som binyrestøtte og hvor man kan kjøpe dette. DHEA har bivirkninger. Men du ammer? Da ville jeg ha rådført meg med lege før jeg begynner med produkter som påvirker hormonene. Det advares om dette på pregnenoloneboksen min ihvertfall. Ville vært litt forsiktig.

https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=5708

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Hei Herdis

så fint at legen i alle fall gikk med på å ettersende spyttprøve utstyr. Det er hårreisende at du ikke fikk det i første omgang, men nå vil du i alle fall få svar mht binyretretthet snart!! Jeg håper at legen din vil gi deg hydrokortison om du skulle trenge det. Det kan "i verste fall" kjøpes på nett, men det er vel ikke noe som anbefales med det første.

Jeg anbefaler deg å kjøpe boken Adrenalin Fatige av Wilson. Den gir ingen akutt hjelp men er en kjempegod veileder å ha på sikt.

Jeg har akkurat kjøpt 7-keto DHEA på nett. Dette er bedre enn vanlig DHEA som mange, inkludert meg, fikk bivirkninger av (kviser mm. ) Har ikke prøvd den ennå, men jeg ville kjøpt denne istedenfor vanlig DHEA.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    127

Følgende mail er nå sendt til DS ved Heggeli helhetsterapi. Kryss fingrene folkens!

Hei!

Jeg skriver til deg fordi det har oppstått en akutt situasjon i forbindelse med min hypothyreose, og jeg har fått anbefalt å ta kontakt med deg.

Jeg ble diagnosert med hypothyreose i januar 2010. Dette var et halv år etter fødselen av min kjære sønn. Han ble forløst ved sectio pga. mors dårlige form, svangerskapsdiabetes og seteleie. Min TSH var da på 140, FT4 var på mindre enn 6, FT3 var på 3,2, Anti-TPO på 1300 og i tillegg har jeg forhøyet TRAS. I ettertid har jeg funnet ut at min tidligere fastlege hadde mottatt blodprøvesvar fra 2008 som også tydet på denne sykdommen. Jeg var ganske syk da jeg fikk diagnosen. Jeg startet opp med Levaxin, og i mars kom prøvene mine innenfor referansegrensene, med untatt av Anti-TPO og TRAS som har vært uforandret. Symptommessig ble jeg bare verre og verre etter at jeg startet med Levaxin. Jeg har ikke kunnet fungere i det hele tatt, og min mann har måttet overta permisjonen.

For halvannen måned siden startet jeg opp med Liothyronin i tillegg. Dette har ytterligere forverret helsen min. Den siste uken har jeg totalt krasjet. Jeg kan tidvis knapt snakke, og jeg er helt utmattet i armer og bein. Det verste er det enorme stresset som sitter i kroppen. Jeg er helt stresset selv om jeg ikke gjør noen verdens ting, og skvetter til av den minste ting. Kroppen min protesterer i det hele tatt på å eksistere. Jeg kan faktisk ikke beskrive følelsen. Jeg går nå på 100 mg Levaxin og 20 mg Liothyronin. Prøvene mine var for en god stund siden: FT4 13, FT3 5,2 og TSH 0,18. Jeg tror de har endret seg nå, og at FT4 er enda lavere nå. Den har gått ned fra 17 på det høyeste.

Jeg er bosatt på Vestlandet. Jeg reiste før jeg kollapset helt til Balderklinikken, i håp om å få noe hjelp. Hun som var legen min mente at Levaxin ikke har virket de siste åtte månedene på meg på grunn av at jeg har spist for mye høyglykemisk mat og at ubalansen i kroppen min har vært stor. Hun mente at de ville begynne å virke hvis jeg la om kostholdet mitt, dvs. ikke pasta, brød, egg, melk, frukt, søtsaker, ris m.m. Dette har jeg nå gjort. Hun mente også at binyrene mine nok sliter, men mente ikke at det var nødvendig å teste dette. Hun sa at det var en sekundær plage, som ville ordne seg etterhvert.

Da jeg nå har brutt totalt sammen, ringte jeg denne legen ved Balder på ny. Hun sa da at behandlingen mot binyreproblemer er stressmestring. Jeg burde kjøpe en cd som heter "Stress", og gjøre pusteøvelser for å få binyrene til å senke kortisolproduksjonen. Hun var ikke med på noen medikamentell behandling, men mente en kognintiv fremgangsmåte var tingen. Hun mente at jeg også burde senke dosen.

Jeg ser helt at det å spise sunt og mestre stress er sunt for kroppen på lang sikt. Men skal jeg være ærlig tror jeg at det skal mer til enn som så akkurat nå. Jeg er nå så dårlig at det er helt akutt. Jeg har en liten gutt som er avhengig av meg, og jeg kan til tider ikke en gang løfte armene mine! Akkurat nå føles det som om jeg holder på å dø. Alt jeg nå ønsker er å få sjekket binyrene mine, og få vurdert binyrestøtte. Også ønsker jeg å få vurdert den medisineringen jeg nå står på, eventuellt medisinbytte. De siste åtte månedene med sønnen min kan jeg ikke få tilbake, men jeg må bli bedre nå. Listen med symptomer er veldig lang. Jeg har helt og fullstendig kollapset.

Så grunnen til at jeg skriver til deg, Dag Schiøth, er at jeg trenger din kompetanse på dette feltet. Jeg vet at du har det travelt, men jeg trenger virkelig en akutt time nå. Jeg kan bare ikke fortsette særlig mange dager til på denne måten.

Hvis du klarer å få meg inn til en time, reiser jeg på flekken.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Ja, selvsagt... DET burde jeg ha tenkt på... hvis du ammer må du finne ut om medikamentene kan brukes..

Bra brev!! Husk bare på at det er ferietid nå... Bare så du ikke må vente fordi Dag Schiøth har ferie liksom..

Lykke til!!!
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    127

Hei! Jeg har de siste dagene vært i helvete på grunn av stress og utmattelse. I går da jeg tok mine siste 5 mg med Liothyronin for dagen, toppet det seg helt. Har aldri opplevd noe så grusomt i hele mitt liv. Jeg fikk råd fra legen om å halvere dosen med Liothyronin, og kun ta 10 mg på ettermiddagen. Men saken er at i dag har jeg ikke turt å ta den medisinen i det hele tatt. Jeg har kun våget å ta 100 mg levaxin på morgenen. Dermed har disse symptomene blitt kraftig redusert. Men hva gjør jeg nå? Å stå på kun 100 mg levaxin kan vel umulig være bra. Levaxin har aldri hjulpet noenting. Er det dessuten farlig å kutte Liothyronin tvert? Jeg skulle så gjerne ha fortsatt på dem. De har ikke hjulpet all verden, men konsentrasjonen er bedre. Men jeg klarer altså ikke å oppleve å bryte sammen på den måten igjen. Mannen min spurte hva vi skulle ha til middag i går, og jeg brøt sammen fordi jeg ikke taklet presset med å bli spurt om dette. Helt sykt! Jeg lå bare på benken og følte at til og med det var stress og utmattende. Dette er totalt ulikt meg. Kjenner litt på det i dag også, men ikke på langt nær sånn som i går. Heggeliklinikken har jeg ikke hørt fra, men han er visst tilbake fra ferie. Håper og ber om at jeg får time.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Heisann Vondt å høre at du sliter sånn. Hvis du tror at liothyroninen er problemet, kan du kutte ut 10mcg liothyronin og erstatte med 40-50mcg levaxin. Tror ikke du bør ned i dose nå, hvilket du gjør dersom du fjerner liothyroninen uten å erstatte med levaxin. Symptomene du beskriver er for meg kjent som stressintolleranse, og er grusomt plagsomt både for deg og omgivelsene. Lykke til da, med spyttprøver og alt:-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Vel.
    Jeg mener jo at det er fritt T4 som er det viktigste.
    Det er viktig at denne er høy - da får kroppen en mulighet til å danne nok av sine egne T3.
    Sin beste T4-dose kan man ikke vite hva er uten at man har dosert seg til en så høy dose som gir symptomer på at man har tatt for mye.
    Den beste dosen ligger noe under denne - så vet man iallfall det.

Så finnes det mange eksempler på at noen likevel ikke danner nok fT3 ved en slik dose.
    Da kan man prøve om kroppen godtar et syntetisk tillegg, eller gå over på et Tyroid.

Jeg mener bestemt at man ikke skal tukle med sin T4-dosering, den bør man finne før man forstår at et Liothyronin-tillegg blir nødvendig.
    Og - men skal absolutt ikke endre T4-dosen - uansett hvor mye man endrer sin Lio-dose.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    127

Min levaxin dose ble redusert fra 125 til 50 ved oppstart av Liothyronin på papiret. Jeg reduserte den i realiteten bare til 100. Lurer på om jeg bør gå opp med 25 igjen, men er egentlig totalforvirret hva ALL medisinering angår nå. Medisineringsangst pga denne forferdelige reaksjonen i kroppen. Jeg har opplevd MYE dritt, men dette er det verste. Kanskje våger jeg meg til å ta 5 lio i morgen maks.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg mener jo absolutt at en dose på 125 er for lav - iallfall for de fleste.
    Men det vet du vel
    Og en slik max Levaxindose er ikke noe man bare begynner på - ta det saaakte.

Så har jeg også lest at 5µg (1/4) Lio er det meste man bør ta om gangen.
    Med hell om morgenen.
    Jeg forstår det slik at omdannelsen fra T4 til T3 er et kontinuerlig prosjekt.
    Det kommer nye T3 hvert sekund......(når det funker da...)

Et tillegg av Liothyronin varer bare noen timer. Derfor kan det best brukes der man har en svikt i den kontinuerlige leveransen – feks benyttes det med hell om morgenen av de som kan nyttiggjøre seg det.
    Kjertlen doserer jo mest T3 om morgenen, så det er også et naturlig tidspunkt å innta dosen på.
    Hvis man trenger flere doser, går min undring i retning av at T4-dosen er for lav, og bør vurderes.
    Noen kan sikkert ha nytte av å øke denne – noen kan bare ikke ha høyere T4-dose fordi den gir symptomer, og de har jo ofte flere bordsettinger.
    Håper du finner veien ut av dette.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 16 av 27 Først 123456789101112131415161718192021222324252627 Siste

Lignende tråder

1. Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
    Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 402
    Siste melding: 06-02-20, 19:22
  2. Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
    Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 18-09-10, 10:16
  3. Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
    Av Yvai i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 10-05-10, 16:46
  4. Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
    Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 8
    Siste melding: 02-02-10, 13:01
  5. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
    Av marianne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-05-05, 11:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder