Søvnregistrering er jo for å finne ut om man kan ha søvnapne (pustestopp), innsnevringer i luftveiene eller andre søvnsykdommer. Ved søvnapne så er det viktig å gå ned i vekt, mange som får denne sykdommen som følge av overvekt. Jeg har selv diagnosen alvorlig søvnapne; hadde 80 stopp i timen (alt over 5 i timen trenger behandling ) og er nå avhenig av en CPAP pustemaskin om natten. Dette er en maskin som kjører trykk inn i nese/munn med forskjellig trykk for å holde pustestoppene unna. Jeg har en variant som ikke kommer til å gå bort ved normalvekt, men da vil tilstanden vil bedre seg.

Dette er jo en potensielt livstruende tilstand og når man vet det; vil ikke beskjeden om at man må gå ned i vekt virke så opprørende... det gjør det ikke lettere å gå ned, men med livet som motivasjon så frister ikke det så mye å skeie ut.( ikke for at du gjør det altså..) Bare forteller dette så du ikke tar "maset" om vektreduksjon som bare negativt, de mener ditt beste

Jeg for min del skal nå i april inn på min 2 registrering og skal gjennom tester for å avkrefte/bekrefte annen søvnsykdom også.

Ønsker deg lykke til videre