Viser søkeresultater 1 til 10 av 15

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Anti-TPO, det samme som Hashimoto???

Hei Libber, og velkommen til.
    Anti-TPO er en test.
    Den finner ut om immunsystemet produserer en helt spesiell type antistoffer som kun er rettet mot å ødelegge selve det vev kjertelen består av.
    Resten av legemet er altså ikke under angrep.

Man tenker vel at antistoffene forsvinner når "arbeidet er utført" - da er det jo ikke mer igjen å krige mot. Og krigen skal jo etter sigende være over på noen få år.
    Men i praksis er det mange som beholder antistoffene. Jeg har ikke funnet ut hvorfor det er slik.

Denne reaksjon ligner en betennelse, og kalles en kjertelbetennelse.
    Hashimotos er en kjertelbetennelse. En spesiell type oppdaget av den Japanske lege Hashimoto.
    Det er likevel praksis for at man kaller alle kjertelbetennelser for Hashimotos.
    Det er ikke helt korrekt, men sånn er det nok.

Kjertelbetennelse er altså et forbigående fenomen. Man har ikke Hasimotos i mer enn noen få år, men sykdommen levner oss en u-virksom kjertel. Man kommer i en tilstand som vil kreve at man tilfører kroppen kjertelens produkter ved hjelp av preparater.
    Tilstanden (Syndromet) har ikke noe navn ! "Jeg behandles for Lavt Stoffskifte" er det nærmeste jeg finner dekkende.
    Feks Hypothyreose betyr jo "underfunksjon i kjertlen på grunn av slitasje".
    Og det betinger vel at man har en kjertel å ha underfunksjon i.

Lavt stoffskifte er ikke en sykdom i kjertlen !
    Det er en sykdom i hele kroppen, og det er mest synlig der hvor kroppen er svakest for det. Derfor er det store individuelle forskjeller på hvordan det å ha lavt stoffskifte og hvordan det oppfattes.
    De hormoner man tilfører kroppen virker også individuellt forskjellig. Og de som er under behandling vil også oppfatte sykdommen forskjellig.
    Kroppen består av mange celletyper og man kan anta at noen celletyper ikke tar de tilførte hormoner like godt som de man en gang hadde.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    9

Hej n`Finn.
    Tak for svar.
    Endokrinologen snakkede om at det kunne "slåes ned" med prednisolon/binyrebarkhormon i stor dosis, men det ville han fraråde når jeg forsøger at blive gravid. Så jeg får "bare" Eltroxin for mit stofskifte.
    Tror jeg vil lave en tråd om det på [stofskifte og graviditet]
    Jeg har læst mig til at en autoimmun sygdom i kroppen muligvis kan gøre at jeg frastøder æg jeg får lagt tilbage ved IVF, så mit immumforsvar er meget aktivit pga antistofferne.

Hilsen Libber

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er sikker smart å gjøre !
    Det er jo viktig å oprettholde et normalt stoffskifte i den situasjon.

Og jo - autoimmune sykdommer opptrer ofte pluralt og kan, som legen forslår behandles som oppgitt.
    De er imidlertid meget spesifikke og antstoffer mot kjertelvev angriper kun kjertelvev.
    Behandlingen som skisseres er i forsøksstadie - man har ingen sikre holdepunkter på effekten.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Libber Vis post
    Hej n`Finn.
    Tak for svar.
    Endokrinologen snakkede om at det kunne "slåes ned" med prednisolon/binyrebarkhormon i stor dosis, men det ville han fraråde når jeg forsøger at blive gravid. Så jeg får "bare" Eltroxin for mit stofskifte.
    Tror jeg vil lave en tråd om det på [stofskifte og graviditet]
    Jeg har læst mig til at en autoimmun sygdom i kroppen muligvis kan gøre at jeg frastøder æg jeg får lagt tilbage ved IVF, så mit immumforsvar er meget aktivit pga antistofferne.

Hilsen Libber
    Hei Libber - vet ikke helt hvilken tråd jeg skal svare deg i men velger å svare direkte i denne. Jeg tror du må få de som står for din prøverørsbehandling til å finne ut hvilken del av ditt immunforsvar som er overaktivt da dette er av stor betydning ved graviditet. Kjenner ikke spesielt til IVF men prinsippene er jo de samme som ved annen graviditet. Jeg har skrevet litt tidligere om de to sidene i immunforsvaret i tråden Immunforsvar TH1/TH2 dominans . I de aller aller fleste tilfeller er det en fordel at disse to sidene er balanserte.
    Sitat: "En ubalanse i Th1/Th2 systemet kan være gunstig i enkelte tilfeller. For eksempel har kvinner ved graviditet en tendens til dreining mot en Th2 dominans, noe som er en fordel siden en Th1 skift ville indusere avvisning av fosteret."
    Det er utrolig mange prosesser som er aktive ved graviditet. Om du i utgangspunktet har en aktiv Th1 domanins i ditt immunforsvar når egget blir satt tilbake vil dette bli oppfattet som en "fremmed inntrenger" av kroppen din, og forsvarscellene vil forsøke å kvitte seg med deg. Hvilket du dessverre har opplevd.

Du må få legene til å teste hvilken del av ditt immunforsvar som er overaktivt.
    Hvordan alle disse systemene fungerer kan det testes for med en enkel blodprøve, men det blir sjelden gjort om det ikke er snakk om alvorlige kreftdiagnoser og for eksempel HIV. Testing av Th1, Th2, og TH17-systemer vil gi et klart bilde om hvordan immunforsvaret fungerer, og avdekke informasjon som ikke vil bli oppdaget ved andre prøver og tester.

Cytokiner er hvordan våre immunceller kommuniserer med hverandre. De får instruksjoner om hvordan og hva de skal svare. Th1 celler har sitt sett med cytokiner og Th2 celler har sitt eget. Ved å se på nivå av cytokiner, kan man se hvilket system som er dominerende.

Vårt Immunsystem har celler som hjelper i første fase angrep (CD4 T-hjelper celler) og andre celler som undertrykker eller avslutter angrep (CD8 T-regulære celler) slik at immunforsvaret ikke kommer ut av kontroll. Ved å teste forholdet mellom CD4/CD8 kan man se om immunsystemet prøver å angripe noe fremmed (som bakterier, virus eller ufordøyde proteiner i mat som gluten eller kasein), eller om det kan være andre årsaker som for eksempel feilernæring eller absorberingsproblemer.
    Hos friske individer, varierer forholdet mellom 1,6 og 2,2. Om kroppen kjemper med en immunrespons, mot et virus eller en transplantasjon, er forholdet nesten alltid redusert på grunn av en nedgang i antall sirkulerende t-hjelperinduserte celler og en økning i t-regulære celler (suppressor celler.)

Mulig dette ble komplisert og det er det, men kanskje litt hjelp på veien for å lykkes med din IVF.

H:-)

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    9

Hej rexxy69.

Spændende læsning, men lidt svært at forstå for en ny inden for dette område -men jeg prøvet så godt jeg kan

I forhold til om man har TH1 eller TH2 dominans, vil det så ikke være det samme i forhold til brugen af prednison, det slår vel alt slags immunforsvar ned?
    Fik snakket med ferititletslægen fra det offentlige i dag og de vil "kun" have at jeg får 10 mg prednison, med opstart 2 dage før ægoplægning. Den private klinik snakkede om 30 mg. Jeg har ingen ide om hvad der skal til for at dæmpe mit immunforsvar, men må jo holde mig til de 10 mg i denne omgang.

Venlig hilsen Libber

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

På et tidspunkt forandra jeg kun en ting i min hverdag og det var da jeg fikk Prednisolon.....antistoffa mine gikk rett i været og har vært der siden!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Hej rexxy69.

Spændende læsning, men lidt svært at forstå for en ny inden for dette område -men jeg prøvet så godt jeg kan

I forhold til om man har TH1 eller TH2 dominans, vil det så ikke være det samme i forhold til brugen af prednison, det slår vel alt slags immunforsvar ned?
    Fik snakket med ferititletslægen fra det offentlige i dag og de vil "kun" have at jeg får 10 mg prednison, med opstart 2 dage før ægoplægning. Den private klinik snakkede om 30 mg. Jeg har ingen ide om hvad der skal til for at dæmpe mit immunforsvar, men må jo holde mig til de 10 mg i denne omgang.

Venlig hilsen Libber
    Hei Libber - dette krever et langt svar - og deler av det inkluderer hva Anisa skrev til deg i din andre tråd. Jeg er på ferie og skriver fra mobil så det kan ikke bli så langt.
    Prednison går over i placenta og må derfor benyttes med særlig forsiktighet under graviditeten. Om du googler predninsolon + graviditet er det masser av info om hvorfor.
    Forøvrig er prednisolon eller syntetisk kortison ikke noe du uansett skal stå på med eller uten graviditet.
    Lurer imidlertid på hvordan du har det jeg da med dine høye antitoffer og "velregulerte" stoffskifte. Har du ingen symptomer, smerter, plager?

H:-)

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    9

Hej rexxy69.

Nej jeg har ingen stymptomer og det var et tilfældigt at jeg fik at vide at jeg havde et meget højt anti TPO tal. 1. måling er fra novemer 2009 og jeg fik det at vide i foråret 2010, da jeg skiftede endokrinolog.
    Men jeg har en kollega med stofskifte problemer og hun har næsten været sygemeldt et år pga af det, så jeg er opmærksom på, at det ikke er til at spøge med. Hun var nemlig meget dårlig og er startet op på halv tid.

Forsat god ferie til dig

Venlig hilsen Libber

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Til dem af os som er på binyrestøtte med hydrocortison vil jeg gerne "oversætte" forslag til Prednison-dosering Libber er blevet tilbudt af lægerne forud for ægoplægning (og under graviditeten?). Det ville svare til, henholdsvis 50 og 150 mg hydrocortison pr dag. Som rexxy69 skriver - går Prednison over i placenta og hvad det vil gøre ved fosterets binyre-/thyreoidea-/hypofyseakse ikke et spørgsmål om, men om hvor meget.

I et andet indlæg skriver Libber: "Endokrinologen snakkede om at det kunne "slåes ned" med prednisolon/binyrebarkhormon i stor dosis, men det ville han fraråde når jeg forsøger at blive gravid." og talen her er om Anti-Thyroid Peroxidase Antibodies. Er nogen her blevet behandlet for Hashimoto's med steroider? I så fald er det en nyhed for mig og sikkert også for andre....

Hvis det altsammen kun var spørgsmål om et "overaktivt immunsystem" kunne man behandle alle Hashimoto's tilfælde med Prednison. Det gør man ikke fordi lige så snart Prednison-behandlingen er ophørt, vil alle Anti-Thyroid Peroxidase antistoffer kaste sig over offeret med uformindsket styrke igen. Prednison pacificerer ikke permanent et overaktivt immunsystem, kun dæmper det mens behandlingen står på.

Utroligt nok, skriver Odense Universitetshospital følgende i deres vejledning i "Anvendelse af lægemidler under graviditet og amning": "Hypotyreose hos gravide er meget sjælden, da tilstanden er forbundet med infertilitet. Tilstanden bør være behandlet inden graviditet, da den er forbundet med abort, dødfødsler og medfødte misdannelser. Behandlingen er levotyroxin, der ikke regnes som teratogent." (Teratogen betyder fosterskader). Og her lader Libbers læger sig lede af blodprøver, selv om hendes vanskeligheder med at blive gravid tyder på, at hendes hypothyreose er i den grad underbehandlet.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg mener å kunne spore at flere uttalelser leger kommer med, er en gjettning mellom vage kunnskaper om sjeldne tilfeller.
    Det er et intrykk som har dannet seg hos meg.

Hashimotos Encefalitt behandles jo med steroider, og hvem vet om det ikke kan dumpe ned noen ideer i en rask svarsituasjon......
    http://thyroid.about.com/od/relatedc...s1/a/sreat.htm

Jeg har ikke kunnskap om at noen er behandlet med steroider. Ett nettsøk kan ikke bekrefte at slik behandling brukes. Tvert imot. Det sies rett ut fleree steder at slik behandling ikke virker.
    Jeg mener å ha sett en liten studie med noe uklart resultat, men kan ikke finne den nå.

Lignende tråder

1. Samme symptomer hypo og adhd?
    Av trude.lutt i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 04-11-07, 10:17
  2. Høy og lav på samme tid
    Av Ada i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 50
    Siste melding: 26-04-07, 10:59
  3. Snakker vi om samme benevnelser når vi nevner verdiene?
    Av Dolphin i forumet Normalverdiene?
    Svar: 9
    Siste melding: 12-10-06, 15:00
  4. Levende død,noen som føler det samme?
    Av meg i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 5
    Siste melding: 06-08-05, 22:17

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn