Viser søkeresultater 1 til 10 av 13

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Vitamin D kan forandre livet ditt!

Jo, det var det den het.
    Det står iallfall på pakka......
    Lanolin (ullfett) utvinnes jo fra saueull - det er det som blir igjen etter karding.
    Lages mye av den, bla såpe og hudpleieprodukter - og D3.
    Men hva som er beste D3-kilde ?
    Sola !
    Sola er grunnlaget for alt liv her på jorda og neppe noe man skal beskytte seg mot.

Så litt om hvordan jeg tenker.....
    D3 er et provitamin (som T4) - det lages et hormon av det også. (Kalsitriol)
    Og hvis det systemet fungerer (altså om det får nok sol), så bryter man inn i kroppens produksjonsregulering om man fyller på med ferdig laget prohormon.
    Og egenproduksjonen påvirkes.
    2. Hvis en som ikke har stoffskifteproblemer begynner å spise T4, vil egenproduksjonen gå ned så mye at summen av tilskudd og egenproduksjon blir det samme som før.
    3.Det skjer i alle hormonproduserende kretser.

Men OBS !
    Noen ganger går jo den hormonproduserende krets i stykker - da skal vi selvfølgelig erstatte tapet med piller.

Har man lav D3, kan jo det skyldes for lite sol - eller en defekt i systemet.
    Så skal man ty til piller eller sol ?
    Og for de som ikke har noen defekt i systemet, er dette aktuelt bare mitt på sommeren.
    Det pillene jo ikke gjør, er å forbruke noe av kolesterolet. For sola spalter dette og danner D3. Spiser du D3 vil jo ikke det skje.
    Klart det er best med naturmetoden, men om vinteren.......

Så er det endel forvirring i fagtermene....
    1,25-dihydroksyvitamin D, er hormonet kalsitriol. Dette er laget av D3 lageret (25-OH)
    Det brukes altså forstavelsen "di", som jo betyr 2.
    Men det har ingenting med D2 - altså ergokalsiferol å gjøre.

Så kan jeg jo mistenke dem som skriver D2 bak "di....." for å ønske å forvirre.
    Det to-tallet skal jo skrives og plasseres som totallet i kulldioxid, altså under streken !
    Og det skulle de jo vite !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Vitamin D kan forandre livet ditt!

Jeg skjønner hva du mener med at det beste er å få D3 fra sola. Jeg tenker også slik. Men fordi jeg nå går på hydrokortison, er jeg redd for å ta D3 helt bort. Jeg tar litt D3 de dagene det ikke er sol, på soldager kutter jeg ut D3.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Vitamin D kan forandre livet ditt!

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Men hva som er beste D3-kilde ?
    Sola !
    Sola er grunnlaget for alt liv her på jorda og neppe noe man skal beskytte seg mot.
    Det er rigtigt, at den bedste kilde til D-vitamin er sollyset, dog med forbehold for.... alderen:
    Mennesker i alderen 50 og ældre har en øget risiko for at udvikle D-vitamin-mangel. Efterhånden som folk bliver ældre, kan deres hud ikke syntetisere D-vitamin så effektivt mere og deres nyrer er mindre i stand til at konvertere D-vitamin til dets aktive hormonform Need AG, Morris HA, Horowitz M, Nordin C. Effects of skin thickness, age, body fat, and sunlight on serum 25-hydroxyvitamin D. Am J Clin Nutr 1993;58:882-5. (PubMed abstract ). Man bedømmer, at så mange som halvdelen af den ældre befolkning med hoftebrud har serum 25(OH)D niveauer <30 nmol/l, dvs. alt for lidt. Cranney C, Horsely T, O'Donnell S, Weiler H, Ooi D, Atkinson S, et al. Effectiveness and safety of vitamin D. Evidence Report/Technology Assessment No. 158 prepared by the University of Ottawa Evidence-based Practice Center under Contract No. 290-02.0021. AHRQ Publication No. 07-E013. Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality, 2007 (PubMed abstract ). Moralen må så være, at ældre fra 50 år og opefter bør indtage et tilskud af D-vitamin uanset om det er sommer eller vinter.
    Vi havde en hel tråd om det for nogle måneder siden: D-vitamin, sollys og ældre mennesker
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 21-05-10, 18:35
  2. Bedre ditt immunforsvar
    Av Moxa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 15-12-09, 01:28
  3. Hypotyreose tar livet av meg
    Av lolipop2000 i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 47
    Siste melding: 17-03-09, 21:34
  4. Kan Tsh forandre seg ved annen sykdom?
    Av komlå i forumet TSH
    Svar: 4
    Siste melding: 27-01-08, 15:45

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn