Jeg vet jo ikke, men min egen mistanke til noe av roteloftet, er at endel viten kommer fra dyreforsøk - og rotter kan bruke D2.
Tilfeldig ?
I Norge er den eneste "D-vitamin" på blå resept D2 - så pass dere.

D2 er plantemateriale - særlig i sopp. Jeg har søkt litt men fant lite om hvor.

Så er det visst sånn at når man rekvirerer prøvene så oppgis D2 hvis det er over en viss verdi.
Mrk. At det kun er inntak av D2 som kan gi forgiftning.

Furst :
Tolkning: Når Vitamin D2 foreligger i signifikante mengder vil svar på Vitamin D3 og Vitamin D2 bli utgitt, samt summen av de to.
Lav konsentrasjon sees ved mangelfull ernæring, malabsorpsjon, rakitt og osteomalasi. Lavt nivå kan også skyldes nedsatt dannelse av vitamin D i huden, og det er vanlig at verdiene kan gå under referansegrensen i vinterhalvåret. Hypoparathyreoidisme kan også gi lavt nivå. Særlig i innvandrerfamilier er det sett en økning i forekomst av klinisk manifest vitamin D-mangel.
Høye verdier sees ved hyperparathyreoidisme, ved stor tilførsel av vitamin D, sarkoidose og andre granulomatøse sykdommer med økt kalsiumkonsentrasjon, samt ofte ved svangerskap.
Toksiske verdier ( ca 350 nmol/L) sees særlig ved inntak av vitaminkonsentrater (Afi-D2 Forte). Se Kalkstoffskiftet.