Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Og jeg skjønner ikke hvordan D2 kan være så høyt, jeg tar kun ren D3. Noen som vet?
Uden at jeg kan være sikker, vil jeg gerne foreslå en forklaring. Er der ikke noget om, at i Norge har myndighederne anbefalet (påbudt?) en tilsætning ("berigelse") at fødevarer med D-vitamin uden at præcisere hvilken type af D-vitamin må/må ikke tilsættes fødevarerne?

Det er velkendt (fra udenlandske kilder), at D2-vitamin er meget billigere at fremstille industrielt end vitamin D3 - og at Kina er det land, som producerer og eksporterer billigst/flest/mest tilsætningsstoffer til fødevareindustri i den vestlige verden, herunder "D"-vitamin. Det er derfor, at det er D2-vitaminet man får mest med berigede fødevarer, herunder div. fedtstoffer, mælkeprodukter + alle de (såkaldt) "forædlede" produkter fremstillet med disse råstoffer som ingrediens. OM det gælder også i Norge ved jeg ikke, men jeg kunne ikke finde skyggen af differienciering mellem disse to D-vitamintyper i de norske myndigheders anbefalinger (eller var det påbud?). I det hele taget er det svært at finde kilder til lovværkets præciseringer.

Eller er det kroppen selv, som danner D2-vitamin som metabolit af noget andet?