Sitat Opprinnelig skrevet av Tanina Vis post
Helgemann: Har du fått forklart nøyaktig hva du skal holde deg unna med tanke på urinsyregikten? Å bare si "kjøtt og egg" holder jo ikke. Uten å ha noen liste på matvarer som har høyt innhold av puriner, husker jeg at reker og skalldyr var noen av verstingene.
Har du fått noen forklaring på hvorfor du har urinsyregikt? Er det på grunn av enzymmangel, eller har det kommet etter at du ble voksen?
Har du målt autoantistoffer?

Podagra/urinsyregikt kan gi flere og alvorligere symptomer enn smertefull stortå, slik som en vanligvis tenker på det.
Det kan også være forårsaket av medfødt mangel på visse enzymer i purinomdanningen, slik at man får utfelling av ureakrystaller i flere vev og organer.
Virker som at forummannskapet flytter tråder i hytt og pine...

Nope, har ikke fått noe full god forklaring, på hva årsaken til urinsyregikt er. Har jo hatt nyreinnfarkt nylig, så noe rart med nyrene er det, ja.

Det er jo nå først de har funnet ut, dette med stoffskiftet. Jeg har nok egentlig hatt det sidene tenårene, men da fant de det ikke. Slo ikke ut på noe prøver. Men hadde jo alle symptomene på feil med stoffskifte. Både slitenhet, vond rygg, vektøkning, osv.

Jeg har ikke noe smerter i stortåen, men knivskarpe stikkende smerter, som kommer og går, over hele kroppen. Verst på de steder, hvor jeg har slått meg.