Viser søkeresultater 11 til 20 av 32
-
14-01-10, 22:48 #11
Sv: Hvor raskt skal man øke dosen ved førstegangs bruk
Heisann n'Finn
Mener du "Salivaprov för män och kvinnor som skickas till USA för analys" - som koster 300 svenske kr?
For det er jo bare en prøve - jeg finner ikke noen info om gjennomføringen,
men er det ikke døgnvariasjonen som er cluet når det gjelder binyrebarken..
dvs at man må iallefall ha to målinger (helst 4) ?Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
14-01-10, 23:11 #12
Jo, det er nok døgnvariasjonen som er viktig, og nivået morgen og kveld.
Og det er viktig med 4 målinger for å sikre en god monitorering.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-01-10, 13:29 #13
Kevlin-
bmlab.no (Oslo)
eller
scandlab (Sverige)Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
11-07-10, 10:12 #14
Hvordan øke FT4 uten å redusere TSH
Har holdt på med Levaxin medisinering nå i over 1 år, uten at tilstanden er stabilisert. Hadde flg. verdier når jeg startet i mai 2009: TSH: 48,69, FT4: 7,2 Anti TPO >1300. Startet med 75mkgr og økte gradvis utover høsten til 125mkgr i januar 2010. Da var energien og psyken bra, men har hele tiden slitt med hjertebank/indre dirring. Siden TSH i mars var på 0,27 (FT 4 var på 16) og hjertebanken var litt vel intens, ble jeg enig med legen om å redusere til 1 dg/uken til 100mkgr (resten 125). I mai reduserte jeg ytterligere 1 dg til med 100, og energien/psyken/hukommelsen etc har bare gradvis forverret seg siden jeg started med reduksjonen. Hjertebanken/indre dirring blir bedre en periode ifm med reduksjon av Levaxin, men så kommer den gradvis tilbake igjen.
Ny måling for et par uker siden viste at TSH nå er på 0,54 og FT4 på 13,5, og legen mener jeg nå skal øke igjen selv om TSH da kommer under anbefalt verdi. Men hva skjer da med hjertebank/dirring og TSH verdi som blir lav, mens det blir liten effekt på økningen av FT4? Har også lest at Aker anbefaler FT4 på >20.
Noen som har erfaring med at TSH og FT4 lever litt 2 separate "liv", og at det er vanskelig å øke FT4 uten å redusere TSH ytterligere?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
11-07-10, 11:07 #15
Sv: Hvordan øke FT4 uten å redusere TSH
TSH reagerer direkte på hvor mye fritt T4/T3 det er i blodet, og Levaxindosen er jo direkte ansvarlig for dette.
Så du kan nok ikke "lure" systemet.
Problematikken er vel at den dosen du trenger for å føle deg bra, altså for at hjernen skal ha det bra, er for stor for kroppen.
Det kan feks være at binyrene produserer for mye - dette ville forklare den økte hjertefrekvensen.
Ta en spytt-test av kortisolet ?
En mulighet er også å redusere dosen til hjertet roer seg, og prøve om et tillegg av Liorhyronin vil hjelpe.
Så er det også mulig å prøve om ERFA Thyroid aksepteres bedre ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-07-10, 11:08 #16
hjertebank og indre dirring har vært diskutert en del, og jeg synes å huske at det settes i sammenheng med lavt kortisol.
Den prøvens om ble tatt som var lav, var kun for Cushings, derfor kom det ingen kommentar fra labben.
Ved Cushings er kvelds-cortisol forhøyet.
Prøv å få legen til å ta antistoffprøver mot binyrene, samt anti-21-hydroxylase, det skulle vært tatt når du hadde den lave prøven.
Det er helt umulig å føle seg bra med for lavt cortisol.
Mennesker hvis binyrer svikter, dør etter fire dager. Mend et er ikke det jeg snakker om her.
Mange på thyroid-forumene har mer eller mindre lavt cortisol og sliter med å få legene med på det. De har bare hørt om addsionkrise og lignede dramatiske ting, og ikke om partiell binyrebarksvikt.
Det hender at pasienter har bare en forbigående binyrebarksvikt, som går over etter ett år med riktig medisinering med thyroxin pluss hydrocortison.
Mulig du har en til autoimmun sykdom, som sluker cortisol.
Alle antistoffer og allergier sluker cortisol og gir symptomer på cortisolmangel.
Når jeg får i meg gluten, får jeg symptomer på lavt cortisol jeg også fordi det sluker cortisol.
Jeg har prøvd LDN, og det fikk cortisolet mitt til å rekke mye lenger, og mitt resonnement er at fordi LDN er kjent for å senke antistoffer, så har jeg noe mer på gang (som ikke er identifisiert ennnå)
Tror du at du kan ha mer på gang?
Har du vurdert å prøve en uke eler sånn med å smøre på deg et par cm vanlig hydrocortisonkrem fra apoteket alle fire timer, på en arm eller et bein? På myggstikk for eksempel, hvis du vil drøvte det med din lege etterpå og den spør hvorfor du gjorde det?
Man kan føle seg "normal" hvis man gjør det eksperimentet, og når man slutter så merker man at symptomene kommer tilbake. Altså ikke noe dramatisk bedring, man merker det først når man slutter.
-
12-07-10, 07:05 #17
n'Finn: Legen min har ikke noe erfaring med naturlig Thyroid, og mener T3 ikke er relevant å "ta hensyn til". Så skal jeg prøve noe her må jeg nok til en lege i Oslo kanskje.
Nora: Jeg skal prøve med Hydrokortison for å sjekke ut litt, er det 1 gang om dagen jeg skal smøre meg, og på samme sted?
Jeg vet ikke om jeg har noe annet på gang, men jeg er allergisk mot pollen (bjørk, gress, burot) og katt, i tillegg til eksem i hodebunn og astma. Har slitt med pollen i mange, mange år, og er veldig tungpustet og muskelsvak, selv med astmamedisin og at jeg går turer hver eneste dag. Det kjennes som om kroppen jobber veldig med "noe".
Takk for tips begge to.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
12-07-10, 07:55 #18
NB - det er ikke TSH som gir deg skjelvinger og hjertebank. Det er det fT4/fT3-mengden i blodet som gjør.
TSH forteller bare skjoldbruskkjertelen om den skal (forsøke å) produsere T4 eller ikke. (Høy TSH -> ØK produksjonen, lav TSH -> senk produksjonen). Min lege sier at etter en stund på levaxin vil dette signalsystemet gå i frø og at man da skal "styre" etter fT4 og kroppens symptomer og akseptere at TSH går "under normalen". Det er nå god praksis at fT4 bør opp til ca 20 for stoffskiftesyke.
Siden du får overdoseringssymptomer allerede ved en fT4 på 16 så kan det (som du har fått tips om) virke som svake binyrer. Flere her inne mener at svake binyrer reduserer kroppens toleranse for fT3/fT4, slik at dersom de skal kunne få nok stoffskiftehormon så må først binyrene styrkes. (PS - å begynne på naturlig stoffskiftehormon DERSOM man har svake binyrer KAN gjøre hjertebank verre - fordi kroppen da får enda mer fT3 å hanskes med. I så fall bør man antakelig forsøke å øke kroppens T3-toleranse før man tilfører mer fT3?)
For at du skal være mer sikker på hvilken behandling du trenger bør du nok få sjekket binyrene og antakelig også komme til en lege som også ser på hvordan din fT3 står. Dessverre er slike leger sjelden kost.
Men først og fremst må du overbevise legen din om at DU ikke er frisk selv om blodprøvene kan virke fine. .... Ellers kommer du ingen vei.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
12-07-10, 10:20 #19
Riconibo, har du forsøkt allergi og astmapillene som heter Singulair? De virker på noen , men ikke alle. For meg ga de fri pust og ett nytt liv. Jeg fikk også byttet ut de vanlige inhalatorene med de som kommer med et trøkk, de dytter dosen inn i deg om du ikke klarer å ta i. De heter Aerobec og Aeromir. Det er verd et forsøk. Og om legen din mumler om ar Singulair er dyrt, sett et hardt blikk i ham og spør hvorfor de er på blå resept om de ikke er til for å brukes.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
12-07-10, 18:31 #20
riconibo, hvis du tar astmamedisiner som du skal, så har du noen som er blåaktig kodet og noen som er lillakodet. Noen er altså med og noen uten kortison.
Tar du altså allerede noen med steroider?
I så fall vil hydrokortisonkrem være for mye å ta på toppen.
Lignende tråder
-
6 uker uten levaxin
Av mohaienne i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 8Siste melding: 03-06-08, 15:12 -
Levaxin uten Laktose
Av Hsn i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 06-08-07, 16:09 -
UTEN DUSJ
Av cathrin i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 0Siste melding: 23-03-07, 22:37 -
Speltbrød uten gjær
Av Hilma i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 19-03-07, 20:54 -
brun uten sol
Av Feiga i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 27-05-05, 19:01
Svar med sitat

Bokmerker