Nei - det er jeg ikke sikker på, og jeg har tenkt mye på om jeg skal forsøke. Jeg har en boks 25µG liggende, men jeg er kommet til at jeg først vil forsøke med et rent alternativ helt ut.
Det er årsaken til at det er gått litt tilbake jeg søker, og kanskje det kommer av at Armour ikke klarer å forsyne meg med nok T4 ?
Eller at Levaxin jo var tilstede til å begynne med selv om jeg hadde sluttet ?
Levaxin har jo veldig lang halveringstid, så det er jo logisk.
Det virker som jeg får litt overdosesymptomer på den dosen jeg er på nå, men fT4 er alt for lav. Symptomene går bare på en slags sykdomsfølelse/influensafølelse, og ikke på forbrennings-symptomer.
Jeg ble "bare" trøtt og slækk og tåkete", og var en stund på 3 1/2 grain, tror jeg det var. Det ble for mye, med hjertebank og høy puls på kveldstid så det ikke var til å holde ut etter en ukes tid. Jeg måtte bare gå ned igjen. Samtidig viste blodprøvene lav FT4, men FT3 som bikket over øvre grense.
Legen anbefalte Levaxin i tillegg (ned 1/2 grain, inn med 25mcg). Jeg valgte å vente en stund, i tilfelle kroppen bare trengte en justering på Armour, men ga meg til slutt.
Det jeg mener er at fT4 vil øke som resultat av at jeg spiser Levaxin, men hvis dette bare reflekterer en skinnverdi som kroppen ikke kan nyttiggjøre, så er det jo ikke noen vits.
Min teori er at man trenger det lille ekstra med T4 fordi det skal være tilgjengelig for omdanning, at det ikke er nok med bare T3. Det er en grunn til at vi har begge deler i kroppen, hvert til sitt bruk. Hjernen danner også T3 på egenhånd, uavhengig av kjertelen, og kan kanskje ikke benytte syntetisk T4 (derav brainfog?)? Mens andre deler igjen kanskje trenger det?
For meg hjalp det i hvertfall, ikke bare på blodprøven (selv om den fremdeles er for lav) men også på formen.