Viser søkeresultater 51 til 60 av 266
-
08-07-10, 09:58 #51
Sv: Sliten nybakt mamma trenger noen råd for å komme ut av dette marerittet!
Hei og takk for støtte alle sammen. Jeg skriver når jeg får sjansen. Sitter å venter på legevisitten og gruer meg. De har som oftest funnet ut hva de vil gjøre på forhånd, og så må man liksom greie å argumentere på stående fot. Som det er nevnt her, så har jeg mange symptomer som oppstod samtidig med trykket i hodet, og som heller kan forklarer indremedisinsk. Det er derfor nærliggende å tro at det finnes en sammenheng. Hvis det ikke kommer noe fornuftig ut av dette, så tror jeg at jeg bare sjanser og setter meg på første fly til første ledige time hos en av disse helhetsmedisinske legene. Det er tross alt livet mitt det handler om, og jeg KAN ikke mere nå.
-
08-07-10, 14:57 #52
Hej Herdis
Jeg tænker meget på dig! Og er kommet i tanker om, at øget tryk i hovedet er nævnt som bivirkning ved t4-medicinen Eltroxin. Jeg har læst nogle skrive her, at de har /har haft det. Om det så også hos dem kaldes en 'uafklaret struktur', ved jeg ikke, og det er heller ikke til at sige om det skyldes det samme. Men forklaringen på dét kan måske lige så godt være, at du er blevet undersøgt bedre eller i det hele taget på en anden måde end så mange andre?
Det er en sjælden bivirkning (0,01-0,1%) men den er der altså, se evt. http://www.medicinhåndbogen.dk/Eltroxin.prp
Hvordan er det mon med Levaxin og øget tryk? Er det mon noget, der findes et tal for et sted?
Af vores egne her på forummet, der har været - og måske stadig er - ude i en alt for lang kamp for sin helse, er hannemiriam. Hun er en af dem, der skriver om øget tryk i hovedet, og måske er der noget her, du genkender:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9979
Men ellers vil jeg ønske dig lykke til med flyrejsen. Jeg forstår så udmærket, hvis du vil rejse langt for at komme til en anden type læge.
Redigeret: Jeg har lige genlæst dit første indlæg i tråden her - det er jo ikke så længe siden, postede det, den 1. juli. Der kan man jo læse en utroligt omfattende liste over hypo-symptomer - selvom du får medicin - og var det mig, ville jeg ikke have nogen helbredsproblemer tolket uden, at disse symptomer /denne tilstand kom med ind i billedet.
Håber, du kommer med en flyver snart ...
Nielsigne
-
09-07-10, 01:09 #53
Hei igjen,
jeg kan bare anbefale Heggeli uten å navngi lege men dem hvet der hvem vi søker,
han har ørene åpne, bagatelliserer ingenting, er for det meste og syntes erfa er en god medisin.
Der er dem en sammensatt gruppe leger etc som har en helhetlig oppfatnig og erfaring med tilstander,
fordelen er at der kan du bestille time, ikke lang ventetid og har du først vært der og forklarer reisevei er det bare å ringe så sender dem resept,avgiftsfritak og bøodprøve ark som du kan ta på ditt nærmeste laboratorie,
Her i Drammen ringer jeg bare Boots apoteket dagen før jeg trenger medisin,
leverer resept og registreringsfritak og får det over disk i neste sekund.
Men er verdier av jern og b12 lavt i referanse området er det for dårlig, vi må som regel ligge øverst,
for en fredeligere dag, få injeksjoner både på jern og b12,
kroppen sluker det lettere og virknigen kommer selvsagt fortere.
På Heggeli har de skjønt at hypo,medisinering og binyrer går hånd i hånd.
Men sjekk med ditt lokale apotek, de kan sikkert bestille så det behøver ikke bli så mange lange turer når du først har fått resepten.
Håper du har fått en seng på rommet ditt til lillemann!Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
09-07-10, 09:08 #54
Hei NielsIgne og mange takk for ditt innlegg! Jeg ble overrasket over å lese om denne bivirkningen! Det står ingenting om dette i felleskatalogen om dette trykket i hodet på levaxin. Men er det ikke samme virkestoffet i disse to medisinene? I så fall er det jo sannsynlig at denne bivirkningen også gjelder levaxin? Noen som vet? Bivirkningen er sjelden ja, men jeg reagerer faktisk på ganske mye fra før. Takk! Dette skal jeg høre med legene om. Får forhåpentligvis snakke med indremedisiner i dag. Også takk vil Pebles for tips. Jeg vurderer dette sterkt. Må bare komme meg ut av sykehuset først.
-
09-07-10, 11:19 #55
Hej
Ja, det er levothyroxin som er aktivstoffet i al t4-medicin. Så altså fx Eltroxin, Levaxin, Euthyrox, Eferox og hvad man ellers kan komme i tanker om er lavet på det. I forbindelse med Eltroxin-skandalen i Danmark er det blevet tydeligt, at det ikke blot er problematisk for mange udelukkende at få medicin med t4, men at der også kan være store problemer forbundet med de forskellige tablethjælpestoffer, og de alene kan betyde meget for, hvordan man har det - eller overhovedet kan få det.
Jeg ved så ikke, om det med trykket skyldes selve aktivstoffet - altså det at få ren t4 - eller om det skyldes sammensætningen af hjælpestoffer.
Men i hvert fald synes jeg godt om det tip, Pebles og Vigdis kommer med om Heggeli og Erfa. Jeg har det selv godt med at få både t4 og t3 , t1 og t2 .. og hvad der ellers er i. Samtidig er tabletten meget let opløst, man kan smelte den i munden, så fordøjelsen ikke bliver så belastet. Det har helt sikkert gjort meget godt for min mave
Men huske lige det der med, at Erfa og andre slags thyroid belaster binyrerne på en anden måde end ren t4. Selvom - det vil en læge, der går ind for en sådan behandling selvfølgelig også vejlede dig om
...og så er der jo heldigvis også forummet
Sist endret av Nielsigne; 09-07-10 kl 11:37 Begrunnelse: tilføjelse
-
09-07-10, 11:59 #56
Jeg er bare en halvveis selvstudert røver, men dette virker feil, Nielsigne. Det at binyrene tydelig viser svikt ved overgang til Thyroid handler vel om at binyrene har vært sulteforet lenge, for eksempel ved at kroppen ikke klarer å konvertere T4 til T3. Da går du i virkeligheten undermedisinert over år, mens legen mener du har fine tall. Eller at du har gått med et subklinisk stoffskifte i mange år og ikke fått medisin. Det kan være tøft for kroppen!
Ved plutselig rikelig tilgang til T3 klarer ikke binyrene å jobbe med det materialet de skulle jobbe med, dermed ser det tilsynelatende ut som om Thyroid er synderen, eller det tolkes dithen at man ikke klarer høy dose, eller er overfølsom for Thyroid. Mens virkeligheten er at i allefall for mitt vedkommende hadde jeg levd i åresvis med kortisolverdier på sparebluss. Men det sa pang ved overgang til Thyroid.
Nok kortisol er viktig for å hjelpe cellereseptorene i å motta thyroidhormonene fra blodet til cellene. T3 klarer ikke finne veien til cellene, og da føler du altså at du er blitt dårligere ved overgang til Thyroid (min haltende oversettelse fra Stop the thyoid madness). Så grunnen til dette kan være at du har fått ensidig T4 behandling og at det ikke var nok, eller det kan være andre ting ved livet ditt som har gitt deg lave kortisolverdier. Eller begge deler.
Så er det viktig å ikke male fanden på veggen. Det er ikke alle som får problemer med binyrene når de går over til Thyroid! Det skal vi ikke glemme!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
09-07-10, 12:13 #57
Hej Vigdis

Jeg er en meget lidt studeret røver ... Og har forklaret det dårligt. Men tak for at du greb ind og tilføjede en god forklaring
Men det er det med årsagen, der går galt her. For det er vel rigtigt, at der kommer en anden belastning på? Men det har så åbenbart sin årsag i noget, der allerede er sket - før tilføjelse af thyroid.
Nielsigne
-
09-07-10, 14:21 #58
Jeg hadde med Registreringssøknad og resept til apoteket igår.
Farmasøyten ga meg resepten tilbake - den var ikke nødvendig sa hun..
Så hadde legen ikke skrevet på riktig sted vedr. varigheten av registreingsfritaket (maks ett år) -
så da må jeg ha ny papirmølle neste gang igjen.
Så hentet hun en boks til meg: dvs jeg fikk den med en gang.
Nå skal det sies at de hadde meg i systemet fra forrige gang; dvs at Legemiddelverket har godkjent en tidligere søknad.
Det må ha vært derfor, men jeg ble iallefall hæppi - for da slapp jeg å reise ned igjen for henting en annen dag.
I Drammen så er det i tillegg til Apotek1 og Vitus, mulig å få tak i hos Boots og apoteket på Torget Vest.
Apotek1 er ca en femtilapp billigere enn de andre.
"Åh - så dyr!!" - sa farmasøyten da prisen for Erfa poppet opp i displayet...
Hvis du skal til Thailand kan du kjøpe Thyroid uten resept - og til en brøkdel av prisen.Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
09-07-10, 14:32 #59
Enda en god grunn til å legge ferien til "smilets land".
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
09-07-10, 14:33 #60
Hei! Nå er jeg så fortvilet at jeg må skrive til dere på forumet her. Sitter jo på sykehuset, og har fått beskjed om at jeg skal få snakke med indremedisiner i og med at symptomene mine kan ha noe med dette å gjøre og den elendige almenntilstanden min. Så i den forbindelse tar de stoffskifteprøver av meg, og sender henvisning til ham. Han holder forøvrig til i samme etasje og jeg har truffet han i gangen. Vet dere hva svaret Nevrologisk får av han er? At stoffskifteprøvene er så fine, at det er ingen grunn til å snakke med meg. Dette hadde ingenting med endokrinologi å gjøre nå plutselig. Og medisineringen var det ingen grunn til å endre. Nevrologen sa hun hadde prøvd å overtale ham, og virket flau rett og slett.
Jeg blir så sjokkert.
Lignende tråder
-
Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 402Siste melding: 06-02-20, 19:22 -
Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 18-09-10, 10:16 -
Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
Av Yvai i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 10-05-10, 16:46 -
Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 8Siste melding: 02-02-10, 13:01 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08
Svar med sitat

Bokmerker