Viser søkeresultater 1 til 10 av 15

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Sv: Multitalentfull kraftpakke - vitamin E

Så flott med denne infoen. Du er virkelig en faglig ressurs her på forumet

Du skrev nettopp som svar til meg i en annen tråd at soya ikke er bra når man skal senke kobbernivået (som er høyt hos meg). Men veldig mange E vitaminer kommer nettopp i soyablanding. Jeg tar Swanson's E vitamin "mixed tocopherols", 800 IU om dagen etter anbefaling fra Dr. Wilson.

Får kanskje heller kjøpe de du anbefaler... men er så små mengder soya virkelig skadelig? Jeg holder meg langt unna andre soyaprodukter.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
    Så flott med denne infoen. Du er virkelig en faglig ressurs her på forumet

Du skrev nettopp som svar til meg i en annen tråd at soya ikke er bra når man skal senke kobbernivået (som er høyt hos meg). Men veldig mange E vitaminer kommer nettopp i soyablanding. Jeg tar Swanson's E vitamin "mixed tocopherols", 800 IU om dagen etter anbefaling fra Dr. Wilson.

Får kanskje heller kjøpe de du anbefaler... men er så små mengder soya virkelig skadelig? Jeg holder meg langt unna andre soyaprodukter.
    For det første finner jeg knapt en ting soya er bra for. Det er ikke bare E-vitaminer som kommer med soya i kapselen. Veldig mye av kosttilskudd i kapsler inneholder soya i en eller annen form. Generelt sett er det "nesten umulig" å holde seg helt borte fra soya. Og skal jeg først ha det velger jeg heller en bit melkesjokolage innimellom.

Jeg vet ikke om noen egentlig vet i hvilke mengder soya er skadelig, og om soya egentlig er skadelig for alle. (Har litt reserch igjen på dette feltet) For alle med endokrine lidelser er det derimot ingen ting med soya (unntatt noen få produkter) som er helsefremmende, selv om det selfølgelig er uenigheter om dette. Soya er også ett av de stoffene med mange allergener og har man antistoffer er det etter min oppfattning lurt å forsøke å holde seg unna allergener i den grad man klarer. For min del blir det ikke lite soya om det skulle vært soya i alle kapslene jeg sluker daglig.

Det er i tilskudd mulig å finne gode produkter fra kjente, store velrennomerte produsenter om man handler på nett - (i Norge er det ikke mulig med alt) som ikke inneholder soya (eller dl-syntetforbindelser)og da velger jeg å gjøre det. Det er imidlertid litt jobb siden det ikke bare er soya man ser etter når man leser innholdsfortegnelser. Swanson har jo stort sett gode produkter - litt ulikt om de har soya eller ikke i de ulike produktene sine og slik er det med alle. Jarrows tocotrienoler har ikke soya men Jarrow har f.eks. også soya i noen av sine kapsler så det nytter ikke bare å holde seg til en produsent heller dessverre. Men man får jo litt erfaring etterhvert heldigvis.
    For ordens skyld har jeg ingen forbindelser med produsentene av produktene jeg navnga. Kun produkter jeg bruker selv og er veldig fornøyd med.

I mange tilfeller der jeg har bommet og kjøpt feil har jeg brukt opp boksen og byttet til noe som jeg finner bedre når jeg har blitt klar over det (med innhold jeg ønsker) når jeg må supplere. Andre ganger har jeg "tatt tapet" og slengt hele boksen i bøtta eller gitt den bort til venner og kolleger som ikke er så "sære" som meg.

H:-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Multitalentfull kraftpakke - vitamin E

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    For det første finner jeg knapt en ting soya er bra for. Det er ikke bare E-vitaminer som kommer med soya i kapselen. Veldig mye av kosttilskudd i kapsler inneholder soya i en eller annen form. Generelt sett er det "nesten umulig" å holde seg helt borte fra soya.
    Jeg har foretaget en grundig overvejelse og besluttede mig for, for mit eget vedkommende, ikke at undgå soya-derivater i kosttilskud for enhver pris. For det første er mængderne mikroskopiske og da jeg ikke er allergisk for soya eller noget andet - har jeg bestemt mig for at acceptere det, særlig da jeg samtidigt er fanatisk opmærksom på ikke at få soya med i den mad jeg spiser. For det andet har jeg konstateret, at jeg hellere tåler nogle mg soya end jeg vil bruge kosttilskud fremstillet på genmodificerede råstoffer, hvilket langt fra alle kosttilskudproducenter sikrer mod. Det er så min måde at løse dilemmaet på og kun til orientering. Ikke for at anfægte soya-advarsler.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg har selv foretaget en grundig overvejelse og besluttede mig for, for mit eget vedkommende, ikke at undgå soya-derivater i kosttilskud for enhver pris. For det første er mængderne mikroskopiske og da jeg ikke er allergisk for soya eller noget andet - har jeg bestemt mig for at acceptere det, særlig da jeg samtidigt er fanatisk opmærksom på ikke at få soya med i den mad jeg spiser. For det andet har jeg konstateret, at jeg hellere tåler nogle mg soya end jeg vil bruge kosttilskud fremstillet på genmodificerede råstoffer, hvilket langt fra alle kosttilskudproducenter sikrer. Det er så min måde at løse dilemmaet på og kun til orientering. Ikke for at anfægte soya-advarsler.
    Hei Anisa - som du kanskje har lagt merke til har selv jeg moderert meg litt ift. soya i alle former og fasonger den siste tiden.
    Jeg har kanskje ikke presisert godt nok dette med allergier og antistoffer i det jeg har skrevet ift. soya selv om jeg har forsøkt å få det frem i mine siste svar. De små mengdene soyaderivater som finnes i kosttilskudd vil jeg heller ikke tro er noe problem om man ikke er allergisk for soya eller har antistoffer.

Der det finnes produkter som er jevngode uten soyaderivat mener jeg utifra den informasjon jeg sitter med i dag at mye taler for å velge den uten soya om man har stoffskifteproblematikk.

For mine egen del er det kampen mot antistoffene samt min tendens til med jevne mellomrom å produsere nyrestein som gjør at jeg fanatisk (utenom den lille biten med melkesjokolade i ny og ne) holder meg unna soya og soyaprodukter.

Genmodifisert er en helt annen skål som sikkert krever sin egen tråd og det kan jeg ikke nok om til å skrive noe fornuftig. Soya er jo imidlertid en av de avlinger som i høy grad genmodifisert i allefall i enkelte deler av verden. Skal innrømme at jeg frem til nå ikke har hatt like stort fokus på dette - har nok levd litt i den skandinaviske boblen om lite genmodifisert hos oss - men det hjelper jo ikke når man handler fra USA. Vil nok ha det i tankene når jeg må supplere både det ene og andre etterhvert. Takk for at du gjorde oppmerksom på dette! Godt vi kan lære av hverandre!!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg synes disse vitamin- og kostholdsinnleggene dine er interessante og lærerike. Ikke minst fordi dette er noe som vi selv kan påvirke.

Er det mulig at du engang orker å sette sammen et sammendrag av type "vitaminer/mineraler som er viktig å følge med som stoffskiftesyk"? Jeg er klar over at det er et MEGET vidtrekkende tema og ikke minst at det varierer basert på hvilken variant av stoffskiftesykdom man har, men du kan jo tygge litt på det kanskje? Jeg skjønner jo at jeg har vært naiv som har trodd at en e-vitamin er en e-vitamin...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Takk rexxy69, du er en ressurs
    Spør en endo, og han/hun vil si på spørsmål om vi hypo trenger ta noe kosttilskudd: -Nei hvorfor det skulle du trenge det?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Vil også si at jeg følger med interesse hva du skriver rexxy69 - kjempebra !
    Bare til genmod.
    Jeg har heller ikke kunnskaper å dele om farene ved å spise produktene, men syns hele konseptet stinker så kraftig at jeg helst vil avstå fra å støtte disse prorduktene (i faresonen er : soya, hvete, raps, tobakk, mais)
    Det er særlig Monsantos foretningside om å lage avlingene upåvirkelige av deres egenprodusere ugressgift, særlig Roundup (Agent Orange) som jeg ikke svelger så lett.
    Er også en særs utspekulert måte å fortsette en produksjon etter Vietnam-krigen ?

http://www.nyhetsspeilet.no/2010/05/...ver-matkjeden/
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Mulig jeg er på djupt vann når jeg uttaler meg om dette. Jeg understreker at jeg ikke har peiling på soya, men jeg vet et og annet om allergi og allergener. Hvis det er slik at disse kosttilskuddene inneholder soya, vil det kanskje være først og fremst i form av stivelse til gelekapselen? I kroppen er det jo proteinet som trigger immunforsvaret. Så hvis vi tar disse kosttillskuddene vil det nok trigge immunologien minnimalt.

Må slutte meg til de andre her rexxy69: Tusen takk:-)

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Spør en endo, og han/hun vil si på spørsmål om vi hypo trenger ta noe kosttilskudd: -Nei hvorfor det skulle du trenge det?
    Har aldri vært hos en endo og hverken her på Sonja eller på andre fora jeg befinner meg finner jeg særlig mange som har veldig mye positiv erfaring fra besøk hos disse. Men det finnes sikkert gode endoer også gjemt innimellom... men vanskelig å finne det er de nok..............

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Multitalentfull kraftpakke - vitamin E

Der det finnes produkter som er jevngode uten soyaderivat mener jeg utifra den informasjon jeg sitter med i dag at mye taler for å velge den uten soya om man har stoffskifteproblematikk.
    Selv om jeg nærmest ikke kan være mere enig, er det dog en kendsgerning, at mens vi "jagter" soya-bestanddele der, hvor vi præcis kan læse om de findes eller ikke - i diverse kosttislkud - bliver et hav af andre soya-fælder enten overset eller stiltiende accepteret fordi det er så overvældende svært og slidsomt at udelukke soya-tilsætninger fra sin daglige kost. Når man tænker over, at der f.eks. i en enkel skive af industri- eller bagerbrød findes mere soya end i 2-3 års forbrug af kosttilskud - får sagen et helt andet, dybt perspektiv. Og desværre er det også hos os i Skandinavien, hvor soya og særlig GMO-soya stoppes i så mange levnedsmidler, at hårene burde rejse sig i nakken på hver af os. Jeg postede ny soya-kommentar i tråden Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis.
    Genmodifisert er en helt annen skål som sikkert krever sin egen tråd og det kan jeg ikke nok om til å skrive noe fornuftig. Soya er jo imidlertid en av de avlinger som i høy grad genmodifisert i allefall i enkelte deler av verden. Skal innrømme at jeg frem til nå ikke har hatt like stort fokus på dette - har nok levd litt i den skandinaviske boblen om lite genmodifisert hos oss - men det hjelper jo ikke når man handler fra USA. Vil nok ha det i tankene når jeg må supplere både det ene og andre etterhvert. Takk for at du gjorde oppmerksom på dette! Godt vi kan lære av hverandre!!
    Ja, det er et underprioriteret emne i vores hverdag, og de som råber "i skoven" ofte betragtes som venstreorienterede tosser. Så det ville være ganske nyttigt, at tage fat på det emne. Indtil det sker, kan vi andre evt. starte med at "fylde på" en allerede eksisterende tråd af Måken: Genmodifisert mat - årsak til at vi er syke?
    Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Er det mulig at du engang orker å sette sammen et sammendrag av type "vitaminer/mineraler som er viktig å følge med som stoffskiftesyk"? Jeg er klar over at det er et MEGET vidtrekkende tema og ikke minst at det varierer basert på hvilken variant av stoffskiftesykdom man har, men du kan jo tygge litt på det kanskje?
    Ja, det er et stort emne til en "bestilling". Jeg håber også, at rexxy69 en dag kan samle emnet på sin egen, "rexxy69ske" måde at trænge igennem på, til så mange. Men en hel del findes allerede omtalt her i forummet Stoffskifte og kosthold. Bl.a. har jeg, efter bedste evne, oversat anbefalinger af kost og tilskud for syge af hypothyreose, sammensat af en britisk helheds- og komplementærmedicinsk klinik: Lavt stofskifte - kost og kosttilskud
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. B12-vitamin
    Av nora i forumet B-vitaminer
    Svar: 128
    Siste melding: 01-12-11, 18:13
  2. Svar: 4
    Siste melding: 21-05-10, 18:35
  3. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 13:05

Bokmerker