Viser søkeresultater 1 til 10 av 12

Threaded View

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: Ikke korroder! Selen - antioksidant og spormineral

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
    Takk for info om selen! Er det ett mineral jeg hadde i bøtter og spann av, er det dette. Lå i alle fall på 1,9 (øvre normal 1,8).

Skal jeg da droppe å ta tilskudd? Hvor lang tid tar det før selenbeholdningen faller?
    Da har du like verdier som meg. Jeg har gått med litt - halvert fra ca. 250mcg til 125mcg/dag etter at jeg fikk opp nivåene. Skal måle igjen slutten av August så da får vi se hvor fort de synker - hos meg da. Regner med det er induviduelt som alt annet.

For øvrig hadde jeg også høyt kobberinnhold og var sååå fornøyd med at jeg i alle fall scoret høyt på NOE. Dog er dette ikke så bra når magnesium og zink er lave. Det er typisk for binyretretthet at kobber er forhøyet og mg og zink lave- i ekstreme tilstander vil dette føre til kobberforgiftning! Så nå har jeg kuttet ut vitamin med kobber og tygger zink og mg:-
    Når ratio mellom sink og kobber går i favør av kobber senker det aktivitet i skjoldkjertel og det er jo ikke særlig bra. Høyt kobbernivå senker også vitamin C - så tåler magen din mer C kan du jo ta litt ekstra C også til ting kommer i balanse. Høyt kobber rører også til jern. Hvordan er ferritinen din?
    Kobber (og sink) henger nøye sammen med østrogenproduksjon. Mener du har skrevet om noe PMS-problematikk - kanskje svaret ligger i ubalansene dine mellom kobber og sink? Forøvrig har balansen mellom kobber, sink og C en del med elastisiteten i hud og muskler å gjøre.

For å senke kobbernivåene bør du unngå å drikke vann fra kobberrør, p-piller, røyking (om du gjør det?) og ikke minst soya. Fast-food, vegetarisk diett og maissirup (sukkertilsettning i brus og snop i hovedsak) senker også kobbernivåene men er kanskje ikke måten å gjøre det på!!

Uansett greit når man har fått det målt og vet hva man står ovenfor - da er det mulig å gjøre de rette tingene - og det tror jeg du gjør Berit!

H:-)
    Sist endret av rexxy69; 06-07-10 kl 16:25 Begrunnelse: noe rare smilies

Lignende tråder

1. Selen
    Av Gjest i forumet Selen
    Svar: 45
    Siste melding: 06-07-10, 11:05
  2. Om paranøtter og selen
    Av Thomas W H i forumet Selen
    Svar: 7
    Siste melding: 23-07-09, 00:14
  3. Selen