Sitat Opprinnelig skrevet av Herdis Vis post
Hei og takk for tilbakemelding. Du får unnskylde min uvitenhet, men jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstått alt. Mener du at man ikke skal redusere på levaxindosen når man begynner på liothyronin? Jeg har ikke kuttet med til 50 levaxin som legene sier, men til 100 på egenhånd. Burde jeg istedet stå på 125 som jeg i utgangspunktet gjør? Jeg er litt redd for å ta for mye, pga av av jeg ammer. Det står at barnet ikke påvirkes av normale doser. Men hva er normale doser? Jeg stusset forøvrig litt på legens forklaring på dette med tsh. Han sa det var fritt T4 som sendte signaler til hypofysen. Hvis han har rett og Lio bare inneholder T3, vil da ikke Tsh stige hvis jeg kutter på levaxin? Jeg har egentlig ikke peiling på hva jeg snakker om her, så det kan godt være jeg har misforstått.
TSH og thyroxin virker på hverandre i et 'negativt feedback' system. Det betyr at når TSH stiger sendes signaler til thyreoidea kjertelen om å produsere mer thyroxin. I det tyroxin stiger i blodet fungerer det som et signal om å senke produksjonen av TSH. Jeg forstår ikke hvorfor du skal senke dosen med Levaxin, fordi når man medisinerer med Liothyronin er det gjerne fordi kroppen ikke klarer å omdanne nok fra T4 til T3. Skjønner derfor ikke hvorfor du skal kutte ned på T4 fordi da vil du jo omdanne enda mindre? Samme feilen ble gjort på meg når jeg startet på Liothyronin for 10 år siden og det er ikke bra, for hos meg ble det akkurat som du sier at TSH begynte å stige etter en tid.

Godt å høre at du tenker selv og ikke har kuttet ned så mye som du har fått beskjed om. Sørg for å bli fulgt opp med blodprøver i tiden fremover og husk som n'Finn sier at det finnes behandlingsalternativ.

Begge mine barn er ammet med disse medisinene og er store flotte skolejenter i dag som klarer seg veldig bra