Viser søkeresultater 1 til 10 av 266
Threaded View
-
02-07-10, 22:05 #11
Sv: Sliten nybakt mamma trenger noen råd for å komme ut av dette marerittet!
Ja, det er det jeg mener.
Det er kompilsert dette, og ikke så lett å overkomme i begynnelsen - så det er jo bare å spørre X1ONE
Det er jo Levaxinen som er eneansvarlig for blodprøven fT4.
Levaxindosen må justeres så denne kommer inn i et område som passer for deg, og man kan godt bruke blodprøven fT4 sammen med sitt symptombilde til å finne denne.
At man senere vil finne ut om man har nytte av et tillegg med Liothyronin, innvirker ikke på Levaxindoseringen eller på blodprøven fT4.
Så hvis den Levaxindosen du hadde ikke skapte symptomer som kan peke på for høy dosering, bør du etter min mening ikke endre denne doseringen når du starter med Liothyronin.
Levaxin er jo T4, som etter noen få uker blir til T3.
Hvis det ikke blir nok T3, er det fornuftig å prøve om et tillegg av T3 kan hjelpe.
Hypofysen er et kontrollorgan for nesten alle hormoner i kroppen. For stoffskiftedelen av dette systemet mener jeg at både fT4 og fT3 overvåkes.
Det er iallfall mitt inntrykk av det jeg har lest.
Jo høyere fT4/fT3 er, jo lavere vil TSH bli.
Det er slik fordi TSH er et stoff som stimulerer kjertlen til å øke produksjonen. (så når det er nok, reduseres TSH)
TSH virker ikke noen andre steder i kroppen enn på kjertlen.
Det er sånn at et hormon (TSH) må ha cellereseptorer, og det er kun kjertlen som har reseptorer for TSH.
Hele kroppen ellers har cellereseptorer for fT3. (men ikke for TSH)
De gangene stoffskiftehormonene er i balanse, altså at kjertlen bare trenger å fylle på med de hormonene som forbrukes, er TSH=1 (omtrent)
Men !
Det er for egne hormoner. Mye tyder på at TSH blir mye lavere når man tilfører hormoner, så TSH er ikke å stole på mer.
Juster heller dosen din mot symptomfrihet - det er rett for deg, og for dine omgivelser.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 402Siste melding: 06-02-20, 19:22 -
Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 18-09-10, 10:16 -
Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
Av Yvai i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 10-05-10, 16:46 -
Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 8Siste melding: 02-02-10, 13:01 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08

Svar med sitat

Bokmerker