Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
Etalpha-d-vit er D2.
Såvidt jeg kunne bring på de rene.
Og - er der så, er dette ikke brukbart etter min mening, men det er det eneste preparatet som er godkjent !

Om jeg har forstått dette riktig, er det mye bedre å bruke t D3 preparat.
D2 omdannes rigtig nok til 10% D3 i kroppen, men prosessen skaper metabolitter som er giftige for kroppen, og ved store doser blir man forgiftet av disse.

Det er ganske klart at SOL er det beste - men det er ikke mer enn få måneder i året at sola er så sterk at den lager nok D3.
Det vil si - sola lager hydroxy7vitamin, og av dette lages D3, som er kroppens D-vitaminlager. Prøven heter S-OH-25D3.
Av dette lageret omdanner kroppen D3 til OH-1,25D3, som er det aktive d-vitaminet.

Så legg deg flat nå, og spis D3 ellers i året.
Beklager at jeg ler, men jeg bor i Nord Norge. Som kjent er vi ikke plaget med for mye sol

Når det er sagt så finner jeg svaret ditt veldig interesant. Ser jo at du har skrevet masse spennende om vit d flere plasser. Har derfor flere spørsmål:
Tror du ikke at det er rett vit d prøve som er tatt? I prøvesvaret jeg sitter med står det kun: A S-25-OH-vitamin D: 23 nmol/l ref 37-131 Det står videre at med så lave verdier bør jeg utredes i forhold til parathyreoideahormon.
Hvordan får du tak i vitamin D3? Er du ikke redd for nyrene dine når du tar så store mengder vit D?