Side 19 av 23 Først 1234567891011121314151617181920212223 Siste
Viser søkeresultater 181 til 190 av 226
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard Sv: Noe godt er på gang :)

Få høre få høre,det lyder som musikk i mine ører,bruker du armour?
    Har du brukt levaxin? Hvordan gjorde du det ved et skifte av medisin?
    Har brukt levaxin siden -94,og blir bare dårligere og dårligere.
    Nu har æ fått resept og skal gå over til armour,endo visste ingenting om et bytte eller hvordan gjøre det her,hjelp
    E så spent på det her. Lykke til videre med stigende form

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av pusur Vis post
    Har brukt levaxin siden -94,og blir bare dårligere og dårligere.
    Nu har æ fått resept og skal gå over til armour,endo visste ingenting om et bytte eller hvordan gjøre det her,hjelp
    E så spent på det her.
    Bytte:
    For meg fikk jeg beskjed om å bytte 25µg levaxin med 15mg Erfa hver uke til all levaxin var borte. Siden jeg ikke fikk delt tablettene så smått byttet jeg 50µg levaxin med 30mg Erfa hver uke. Etter 3 uker var jeg over fra 125µg levaxin til 90mg Erfa.
    Nå har ikke jeg fått målt ennå - og siden å sammenlikne levaxin og Erfa er å sammenlikne epler og bananer så er det ikke sikkert at omregningstabellene fungerer 100% og man må være åpen for endringer i dose.
    Men så langt (2 uker) har jeg det fint på 90mg Erfa.

Jeg synes denne artikkelen forklarer problemene rundt omregningen veldig bra.
    http://www.drumlib.com/dp/000016.htm

Og så kan man selvfølgelig krangle om tabellen er riktig, men den er iallfall et utgangspunkt.

Viktig: 60mg Erfa inneholder tilnærmet samme mengde virkestoff som Armour.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Bytte:
    For meg fikk jeg beskjed om å bytte 25µg levaxin med 15mg Erfa hver uke til all levaxin var borte. Siden jeg ikke fikk delt tablettene så smått byttet jeg 50µg levaxin med 30mg Erfa hver uke. Etter 3 uker var jeg over fra 125µg levaxin til 90mg Erfa.
    Nå har ikke jeg fått målt ennå - og siden å sammenlikne levaxin og Erfa er å sammenlikne epler og bananer så er det ikke sikkert at omregningstabellene fungerer 100% og man må være åpen for endringer i dose.
    Men så langt (2 uker) har jeg det fint på 90mg Erfa.

Jeg synes denne artikkelen forklarer problemene rundt omregningen veldig bra.
    http://www.drumlib.com/dp/000016.htm

Og så kan man selvfølgelig krangle om tabellen er riktig, men den er iallfall et utgangspunkt.

Viktig: 60mg Erfa inneholder tilnærmet samme mengde virkestoff som Armour.
    Takk for tilbakemelding. Er så redd for og bli enda dårligere,også siden jeg har argumentert så hardt overfor "øvrigheita" Ønsker så hardt at ting skal bli bedre,har jo lest en del her inne da og har jo skjønt at de fleste blir bedre
    Godt og høre at det er positivt for deg med erfa Er sinnsyk spent på dettan

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg syns ikke overgang fra Levaxin til tyroide hormoner skal kompliseres.
    Det er egentig ganske greitt og lite å engste seg for.
    Et par ting er godt å vite :
    1. Ingen stoffskiftemedisin virker godt før man får nok av den.
    2. En overgang fra å fore kroppen med ett eneste kunstig fremstillt hormon - til å tilby alle de som en gang var der, skaper noe turbulens en stund.
    Altså, men skal regne med at det kan bli verre før det blir bedre, eller at bedringen lar vente på seg og ikke kommer før dosen er høy nok.
    Man kan også forvente "downperioder" i tiden før dosen er oppe og stabil.

Doseutregningsforhold.
    Tja - det er to forskjellige preparater. Det blir litt som å spørre : Hva er best, epler eller pærer ?
    Det er to helt forskjellige preparater som arbeider helt forskjellig i kroppen.
    Det jeg vil si, er at det finnes ikke fornuftige måter å beregne dette på.
    Alt for mange variabler er involvert, og det starter allerede med tarmopptaket, som er vesens forskjellig. Og det bare fortsetter med kompliserte forklaringer.
    Den største variablen er nok at man tåler disse to veldig ulikt.

Men til overgangen fra Levaxin regner man 1Grain mot 100µg Levaxin.
    Det er imidlertid ikke noe man kan regne med senere i behandlingen, så glem den etter en måned da.
    Noen som har brukt 100µg Levaxin kan godt ende opp med å bruke 3Grain på tyroid.
    Og finn din egen dose ved hjelp av å analysere dine egne symptomer.
    Blodprøver er ikke bedre egnet til å finne dosen din på tyroider enn på syntetiske hormoner.
    Og lykke til da - det er ikke så vanskelig
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Heia Pusur
    Jeg stod på 100mcg levaxin pluss 20mcg liothyronin. I følge dette regnestykket om at 100mcg levaxin tilsvarer 60mg erfa/armour, skulle jeg brukt 105mg (fordi 20 lio tilsvarer ca 80mcg levaxin) Jeg er nå oppe i en dose på 225 mg (3 og 3/4 tablett) Erfa. Enda føler ikke jeg at jeg har funnet min dose...

Mitt råd til deg er å lytte til kroppen. Øk dosen med 15mg med 10-12 dagers mellomrom, stopp opp økningen hvis du blir syk (forkjølelser eller lignende) underveis og vent til du er frisk. Jeg opplevde også slik som n'Finn beskriver noe turbulens i overgangen. Svettet blant annet veldig i en tre måneders tid, men det er borte nå. Jeg likte å svette jeg da, siden jeg aldri svettet på levaxin/lio.

Se på inneholdet i en 60mg tablett: 35mcg T4 og 9mcg T3. Forhold deg mest til dette nå du tenker dose og ikke 60mg thyroid=100mcg levaxin.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Standard Sv: Operert for graves -94

Hei Pusur!

Lykke til med overgangen til "naturlige hormoner". Jeg stod også (som Blondie) på 100mikrogr Levaxin + 20 mikrogr Liothyronin. Min lege regnet som følgende: 100 Levaxin = 1 grain (60mg Erfa). 20 mikrogr Lio = 60 mg Erfa. Så jeg fikk resept på 125 mg tabletter Erfa.

Fra dag tre gikk jeg over til å ta bare 125 mg Erfa. Det har fungert fint. Har begynt å øke noe nå (er oppe i 180 mg daglig dose). Har kjent litt hjertebank om kvelden, men det er bedre når jeg deler dosen på 3/4 tablett om morgenen og 1/2 midt på dagen. Men våre kropper fungerer forskjellig, så det er jo ikke sikkert at det fungerer like godt for deg å gå direkte over. Jeg har ikke målt mine verdier nå, men får forsøke å gjøre det i løpet av et par uker.

Lykke til. Jeg har fått det bedre. Noe går bare på følelse, men helt håndfast har jeg fått tilbake smaks-sans og luktesans, og min betennelse i hælsenen er borte (har hatt den lenge, og plutselig er den borte).

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Sitat Opprinnelig skrevet av akas Vis post
    Hei Pusur!

Lykke til med overgangen til "naturlige hormoner". Jeg stod også (som Blondie) på 100mikrogr Levaxin + 20 mikrogr Liothyronin. Min lege regnet som følgende: 100 Levaxin = 1 grain (60mg Erfa). 20 mikrogr Lio = 60 mg Erfa. Så jeg fikk resept på 125 mg tabletter Erfa.

Fra dag tre gikk jeg over til å ta bare 125 mg Erfa. Det har fungert fint. Har begynt å øke noe nå (er oppe i 180 mg daglig dose). Har kjent litt hjertebank om kvelden, men det er bedre når jeg deler dosen på 3/4 tablett om morgenen og 1/2 midt på dagen. Men våre kropper fungerer forskjellig, så det er jo ikke sikkert at det fungerer like godt for deg å gå direkte over. Jeg har ikke målt mine verdier nå, men får forsøke å gjøre det i løpet av et par uker.

Lykke til. Jeg har fått det bedre. Noe går bare på følelse, men helt håndfast har jeg fått tilbake smaks-sans og luktesans, og min betennelse i hælsenen er borte (har hatt den lenge, og plutselig er den borte).
    Så bra at du er bedre,selv håper jeg og klarne i toppen og få mere energi.Leverte inn resepten sist fredag og fikk beskjed om at det kunne ta en mnd før jeg fikk armour De skulle lage "hastesak" av det hele

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Håper det går fortere enn en måned. Det er så rart, man kan gå i månedsvis og fundere på om man skal gå over til annen medisin. Når så avgjørelsen er tatt, synes man en måned for å få den er fryktelig lenge. Det var denne tålmodigheten igjen.

Og så må jeg korrigere meg selv: Jeg er IKKE oppe i 180mg nå, men "bare" 150. Det blir nok lenge til jeg er oppe i 3 grain (om jeg noensinne kommer opp i den dosen).

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Da var armour i huset,begynner i dag.Har bestemt meg for og erstatte levaxin gradvis med armour,kryss fingrene folkens dettan blir bra

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

NB - 90mg Erfa ble for lite for meg (tabellberegnet). Så jeg anbefaler deg å få målt deg 14dager etter siste økning sånn at du ser hvilken vei det drar før du havner i toppen/bunnen...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 19 av 23 Først 1234567891011121314151617181920212223 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 13-11-11, 09:25
  2. Operert for kreft
    Av Tuppelura i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 12
    Siste melding: 10-08-10, 19:56
  3. Jeg ble operert i to omganger
    Av Idea i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 2