Viser søkeresultater 1 til 10 av 266
Hybrid View
-
01-07-10, 21:59 #1
Sv: Sliten nybakt mamma trenger noen råd for å komme ut av dette marerittet!
Hei! Jeg fikk som deg barn i 2009 og ble diagnostisert med lavt stoffskifte i januar 2010. Føler virkelig med deg, det er ikke lett å være nybakt mor på slike premisser!
Jeg merket lite bedring av Levaxin og skiftet til Erfa Thyroid etter 3-4 mnd på Levaxin. Først da begynte min bedringskurve å gå oppover.
Jeg har også svake binyrer. Det er ikke tilstrekkelig å teste kortisolproduksjon med en blodprøve. Kortisol varierer sterkt gjennom dagen og skal måles i døgnurin og/eller ved spyttprøver (4 ganger på en dag).
Jeg vil anbefale deg- dersom du har en fastlege som ikke er "med på notene"- å oppsøke en privatklinikk der du kan få ordentlig hjelp. Disse privatklinikkene er listet opp på hjemmesiden(førstesiden) til dette forumet.
Jeg var i elendig forfatning (dog kanskje ikke så ille som deg, men den skyhøye THS'en du kan vise til...) men er nå på bedringens vei. Har lest meg grønn og blå på informasjon om lavt stoffskifte og binyrer, og betydningen av kosttilskudd. Jeg tar store mengder tilskudd hver dag, og jeg tror det hjelper meg mye.
Ønsker deg virkelig god bedring og masse masse lykke til videre.
-
02-07-10, 00:27 #2
Hei igjen
Du har høye triglyserider. Detter er en del av kolesterolprøvene dine. De er forhøyet mest sansynlig fordi du har hypothyreose. Husk å følg opp dette med nye prøver når du har begynt å få god effekt av stoffskiftemedisinene dine.
Binyrene sitter på nyrene, men har ikke noe med nyrefunksjonen å gjøre, og problemer med dem trenger ikke å synes på et CT bilde. Dette er hormonproduserende kjertler. Som Berit1974 sier kan ikke cortisol som produseres i binyrebarken, måles i blodet, fordi det er ikke det aktive hormonet som synes i blodet, det synes i spytt og urin.
Har her hentet noe info til deg angående TRAS, hentet fra Norsk elektronisk legehåndbok:
"TSH-reseptor antistoff
Definisjon
* TSH virker ved å binde seg til TSH-reseptorene i tyreoidea, og har en stimulerende funksjon på produksjonen av tyroxin
* Det kan dannes autoantistoffer som binder seg til TSH-reseptorene. Den vanligste typen er stimulerende antistoffer. Disse binder seg til reseptorene og fører til konisk stimulering av tyreoideakjertelen. Finnes hos mer enn 90% av alle pasienter med Graves' sykdom
* Antistoffene kan i sjelnde tilfeller også være av blokkerende type. Det vil si at de binder seg til reseptorene, og blokkerer for normal TSH-effekt. Dette fører til hypotyreose og atrofi av kjertelen"
TSH'en din bør helt klart ligge helt i nedre referanse område. De legene jeg jobber sammen med sier at de fleste med hypothyreose trives best med det.
Lykke til.
-
02-07-10, 07:07 #3
Binyrer og andre plager som vi hypo kan ha: Det ser ut til at Osloakutten har et par leger i helhetsmedisin. Du trenger ikke bestille time, men det kan være lurt. jeg kjenner spesielt til den kvinnelige legen (se under spesialist, der står "allmennleger" med hennes navn, men hun har ferie nå til slutten av juli). Det er billigere enn på Balder. Til den personen jeg kjenner, sa hun at hun var spesielt opptattt av binyrer. Den personen jeg kjenner, er under utredning for subklinisk stoffskifte, og prøvesvar er ennå ikke analysert. Ut fra legens utttalelser var det ikke tvil om at vedkommende ville få medisinsk hjelp ( i motsetning til hos fastlegen, som skulle vente og se, sic). Det kan være et rimeligere alternativ til Balderklinikken eller Heggeli helhetsmedisin for å få adekvat hjelp.
B-vitamin: Referanseområdet er vidt, så du trenger ikke engste deg for å gå for høyt, det kan ta lang tid å komme seg opp, med mindre du får sprøyter, som er litt dyre. På Heggeli mener de at folk med hypotyreose bør opp i 1000, altså over referanseområdet som er på ca 700 mener jeg å huske, for å ha det bra.
Det er jo sommer nå, så å sole deg uten å bruke for mye solkrem vil gi deg D3 vitamin. Bruker du sokrem over hele kroppen vil det blokkere for D3. D3 bør sjekkes og følges opp over tid. Mange leger er ikke klar over hvor viktig D3 er for oss. De fleste i Nordeuropa har mangel på D3, som er et hormon og ikke et vitamin.
Når du skal til legen, lag deg en huskelapp du jobber med flere dager før. Du har sikkert litt glemsel som ett symptom som de fleste av oss? da er en lapp lurt, med alle blodprøver du vil ta (tas på morgenen, ofte er fastende lurt for mange av dem) samt alle spørsmål. Du vil sikkert oppdage etterhvert at fastlegen din vet skremmedne lite...• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
02-07-10, 11:40 #4
Bare til behandling med tillegg av Liothyronin.
Dette er syntetisk T3, og introduksjon av dette vil ikke endre på blodets T4-mengdestatus.
Det er viktig for kroppen å opprettholde en korrekt T4-status.
Å senke T4-doseringen må etter mitt syn bygge en total misforståelse av hvordan systemet fungerer.
T4-status må bare opprettholdes, uansett annen behandling.
Hvis en høy fT4 ikke evner å tilføre kroppen nok T3, kan man jo forsøke om kroppen aksepterer det syntetiske Liothyronin. Det vil øke målte verdier av fT3, men det er sansynligvis vanskelig å oppnå en korrekt måling fordi Lio-dosen er i blodet så kort tid.
Hvis ikke introduksjon av Liothyronin gir umiddelbar effekt, og klarer å opprettholde denne over tid, syns jeg tiden er inne til å forsøke om et Tyroid er bedre å bruke.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-07-10, 21:19 #5
Hei og takk for tilbakemelding. Du får unnskylde min uvitenhet, men jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstått alt. Mener du at man ikke skal redusere på levaxindosen når man begynner på liothyronin? Jeg har ikke kuttet med til 50 levaxin som legene sier, men til 100 på egenhånd. Burde jeg istedet stå på 125 som jeg i utgangspunktet gjør? Jeg er litt redd for å ta for mye, pga av av jeg ammer. Det står at barnet ikke påvirkes av normale doser. Men hva er normale doser? Jeg stusset forøvrig litt på legens forklaring på dette med tsh. Han sa det var fritt T4 som sendte signaler til hypofysen. Hvis han har rett og Lio bare inneholder T3, vil da ikke Tsh stige hvis jeg kutter på levaxin? Jeg har egentlig ikke peiling på hva jeg snakker om her, så det kan godt være jeg har misforstått.
-
02-07-10, 22:05 #6
Ja, det er det jeg mener.
Det er kompilsert dette, og ikke så lett å overkomme i begynnelsen - så det er jo bare å spørre X1ONE
Det er jo Levaxinen som er eneansvarlig for blodprøven fT4.
Levaxindosen må justeres så denne kommer inn i et område som passer for deg, og man kan godt bruke blodprøven fT4 sammen med sitt symptombilde til å finne denne.
At man senere vil finne ut om man har nytte av et tillegg med Liothyronin, innvirker ikke på Levaxindoseringen eller på blodprøven fT4.
Så hvis den Levaxindosen du hadde ikke skapte symptomer som kan peke på for høy dosering, bør du etter min mening ikke endre denne doseringen når du starter med Liothyronin.
Levaxin er jo T4, som etter noen få uker blir til T3.
Hvis det ikke blir nok T3, er det fornuftig å prøve om et tillegg av T3 kan hjelpe.
Hypofysen er et kontrollorgan for nesten alle hormoner i kroppen. For stoffskiftedelen av dette systemet mener jeg at både fT4 og fT3 overvåkes.
Det er iallfall mitt inntrykk av det jeg har lest.
Jo høyere fT4/fT3 er, jo lavere vil TSH bli.
Det er slik fordi TSH er et stoff som stimulerer kjertlen til å øke produksjonen. (så når det er nok, reduseres TSH)
TSH virker ikke noen andre steder i kroppen enn på kjertlen.
Det er sånn at et hormon (TSH) må ha cellereseptorer, og det er kun kjertlen som har reseptorer for TSH.
Hele kroppen ellers har cellereseptorer for fT3. (men ikke for TSH)
De gangene stoffskiftehormonene er i balanse, altså at kjertlen bare trenger å fylle på med de hormonene som forbrukes, er TSH=1 (omtrent)
Men !
Det er for egne hormoner. Mye tyder på at TSH blir mye lavere når man tilfører hormoner, så TSH er ikke å stole på mer.
Juster heller dosen din mot symptomfrihet - det er rett for deg, og for dine omgivelser.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-07-10, 22:14 #7
En læge her siger også, man skal lægge Lio'en til og ikke trække noget t4 fra i den anledning. Det er i et svar til en patient, hvor hun bl.a. siger:
"Noen har på tross av riktig dose ikke fullgod effekt. Da kan man legge til enn annen thyroxin-variant som heter Liothyronin; 1/4 tablett om kvelden.. Dosering av denne kan ikke måles med blodprøver, så man må bare prøve seg frem. ( Det kan ta flere måneder fra medisin-start til fullgod effekt)."
http://www.doktoronline.no/qa/forum/3/qa2242512.html
-
03-07-10, 01:17 #8
TSH og thyroxin virker på hverandre i et 'negativt feedback' system. Det betyr at når TSH stiger sendes signaler til thyreoidea kjertelen om å produsere mer thyroxin. I det tyroxin stiger i blodet fungerer det som et signal om å senke produksjonen av TSH. Jeg forstår ikke hvorfor du skal senke dosen med Levaxin, fordi når man medisinerer med Liothyronin er det gjerne fordi kroppen ikke klarer å omdanne nok fra T4 til T3. Skjønner derfor ikke hvorfor du skal kutte ned på T4 fordi da vil du jo omdanne enda mindre? Samme feilen ble gjort på meg når jeg startet på Liothyronin for 10 år siden og det er ikke bra, for hos meg ble det akkurat som du sier at TSH begynte å stige etter en tid.
Godt å høre at du tenker selv og ikke har kuttet ned så mye som du har fått beskjed om. Sørg for å bli fulgt opp med blodprøver i tiden fremover og husk som n'Finn sier at det finnes behandlingsalternativ.
Begge mine barn er ammet med disse medisinene og er store flotte skolejenter i dag som klarer seg veldig bra
-
09-07-10, 21:04 #9
Nej, du skal IKKE beklage! Du har ikke misforstået noget. Det er jeg som kan ikke se skoven for bare træer!
Du har jo skrevet i dit allerførste indlæg:
Der er i hvert fald ingen tvivl om, at det er umuligt, ved medicindose på henholdsvis 50, 150, 125 og nu igen 50 (pga. Liothyronin) at blive mirakuløst velreguleret på bare ½ år, for så er verdensrekorden en realitet. Det er ganske enkelt umuligt, hvilket alle dine (uforandrede eller forværrede) symptomer OG uforandrede antistoffer beviser.
Du har det lige så skidt som før, fordi Levaxin har hovedsageligt påvirket dit TSH, men ikke tilsvarende påvirket dit FT4. Det plejer Levaxin gøre i første omgang og det kræver en øgning, ikke en reduktion, før FT4 kan komme op, hvor det reducerer symptomerne. Desuden tyder dit uforandrede anti-TPO på, at Levaxin-dosen var ikke tilstrækkelig til at påvirke antistofferne.
At dit FT4 er steget til 16,9 betyder ikke stort, hvis dit "medfødte" FT4-niveau skal ligge højt, f.eks. et godt stykke over 20+. Det kan man ikke vide, før man "har været der" ved at teste via medicindosering.
I stedet reducerer de yderligere, denne gang for at "gøre plads" til tillæg af Liothyronin.
Det er en fejl! For at Liothyronin skal have en chance for at komme til at virke - skal det lægges TIL den optimale dose af Levaxin. Ellers vil man komme til at lide under symptomerne, der stammer fra både øget FT4-mangel og øget FT3-mangel. Det er en meget normal fejl mange læger begår, når de føjer Liothyronin til behandlingen.
Hvordan kan prøverne være "fine" med forhøjet TRAS og anti-TPO (fortsat) over 1300? Jeg tror du har ret - Herdis og slagteren med endokrinolog-titlen har dundrende uret! Du gør ret i, at du stoler på dine instinkter og din vurdering! Og jeg er helt enig med Blondie i, at der bør klages over denne "endokrinolog". Havde flere klaget over manglende faglige kompetence, ville flere fremtidige syge slippe for samme problemer....
Lad dem ikke stoppe dig i boksen med "psykisk sygdom". Du har hypothyreose! Hypothyreose påvirker det psykiske helbred, men når hypothyreose bliver velbehandlet, vil psykiske plager forsvinde igen!
Det er (trods alt) ikke så lang tid til midten af august.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 402Siste melding: 06-02-20, 19:22 -
Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 18-09-10, 10:16 -
Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
Av Yvai i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 10-05-10, 16:46 -
Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 8Siste melding: 02-02-10, 13:01 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08

Svar med sitat

Bokmerker